Debat: Venstre sikrer trafikal ligestilling for de danske øer


Debat: Venstre sikrer trafikal ligestilling for de danske øer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Thomas Danielsen, MF (V), landdistrikts- og øordfører
Billede
Debat FAA. 

Læserbrev: Siden Venstre gik i regering i 2015 er udvikling, bosætning, erhvervsliv og beskæftigelse blevet fordelt mere ligeligt rundt i hele Danmark. Det skyldes blandt andet, at vi har prioriteret fremkommelighed, så ingen landsdele afskæres trafikalt fra resten af landet. Særligt på de danske øer, som længe har været affolkningstruet, har vi satset stort for at understøtte vækst, bosætning og turisme. Og med regeringens forslag til Finanslov 2019 løfter vi fremkommeligheden endnu mere ved at videreføre befordringsfradraget for yderkommuner og indføre fradrag til kørsel til de danske øer.

Efter den røde regerings centraliseringskurs har det været ekstra nødvendigt med en storstilet indsats for balancen i Danmark. Under den røde regering fra 2011 til 2015 faldt befolkningsantallet i landdistriktskommunerne med samlet set 23.038 personer. I de større byområder gik udviklingen den anden vej. Samtidig steg antallet af ledige i både yderkommuner og landdistriktskommuner fra 2011-2015. Heldigvis har den blå regering nu vendt udviklingen og slået beskæftigelsesrekord; siden valget i 2015 har der været vækst i antal lønmodtagere i alle dele af landet.

Vi kan altså nu høste frugterne af det massive stykke arbejde, regeringen har lagt i landdistriktspolitikken - ikke mindst takket været den tilskudsordning til nedsættelse af færgetakster for passagerrejser til de danske øer, som Venstre stod i spidsen for at indføre i 2016. En nylig analyse fra Økonomi- og Indenrigsministeriet viser, at stort set alle færgeruter til småøer har oplevet vækst i passagertal. Fra 2012 til 2017 er antallet af personbiler til de selvstændige danske ø-kommuner steget med 200.000. Det svarer til en stigning på 35 procent. I samme periode er antal personbiler til de mindste danske øer steget med 50.000, hvilket udgør en stigning på 12 procent.

Med tilskudsordningen sikrer vi, at det ikke koster mere med færgen, end en tilsvarende vejstrækning koster at tilbagelægge i bil. Vi sikrer trafikal ligestilling. Efter tilskudsordningens indførsel har vi både oplevet vækst i antal passagerer og personbiler til de mindste danske øer og til ø-kommunerne. Det er altså et vigtigt bidrag til både den enkelte danskers fremkommelighed, men også til turismen, der pt. er i hastig positiv udvikling herhjemme - det skal Socialdemokratiets centraliseringsmani ikke have lov at spænde ben for.

Debat: Venstre sikrer trafikal ligestilling for de danske øer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce