Fyns Amts Avis mener: Til grin på første klasse


Fyns Amts Avis mener: Til grin på første klasse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Chefredaktør Carsten Olsen caol@faa.dk
Billede
Leder - Fyns Amts Avis. 

Det er lige før, vi ikke længere kan huske, hvor bøvlet det var kun at have kontanter at betale med.

Vi måtte i banken med bogen for at hente sedler og mønter.

Vi måtte have tegnebogen frem og omhyggeligt tælle pengene op, når indkøbene og regningerne skulle betales.

Og når vi skulle med toget, måtte vi købe en billet på stationen og betale kontant for den.

Sådan er det ikke mere.

Digitalisering har gjort livet lettere og sparer os for en masse tid.

I dag ligger vores bank på nettet, og betalingerne for indkøb og regninger kan vi ordne med et par klik på computeren eller mobiltelefonen.

Men selv om det er let nok, har risikoen for, at vi betaler for en vare, vi hverken har bestilt eller får, heller aldrig været større.

Det kan Inge Grete Jessen fra Stenstrup tale med om. Hun føler sig lidt til grin. Og det med rette.

For hun har i nogen tid betalt 201,75 kroner for en togtur, der kun koster 23,20 kroner.

Og dét endda for rejser på en ikke-eksisterende første klasse i de bedagede tog på Svendborgbanen.

Inge Grete Jessen har - som de fleste andre, der jævnligt kører med tog eller bus - investeret i et elektronisk rejsekort.

Med det digitale plastikkort i lommen har den rejsende altid billetten lige ved hånden.

Og ifølge DSB samtidig også garanti for helt automatisk at få rejsen til den bedste pris.

Når der altså ikke lige - som i Inge Grete Jessens tilfælde - sker "en fejl" og prisen for rejsen bliver tæt på ti gange højere end den, der ellers er gældende for indehavere af Rejsekortet.

Rejsekortet er en god idé, der gør livet som rejsende lettere. Og altså angiveligt også billigere.

Men det gælder kun, hvis forbrugerne har tillid til det.

Og det kan de ikke have, hvis der kan ske fejl, som fører til, at en rejsende i ugevis betaler alt for meget for turen.

De rejsende skal kunne stole på, at DSB ikke sælger varer, som ikke er på hylderne.

Og selv om rejsekortkunder selvfølgelig selv bør tjekke bevægelserne på kontoen, kan DSB ikke med rimelighed forlange, at kunderne selv holder øje med, om Rejsekortet trækker betaling for en billettype, som ikke findes.

Ifølge Forbrugerrådet Tænks afdeling for kollektiv trafik, "Passagerpulsen", er 49 procent af de rejsende utilfredse med muligheden for at overskue Rejsekortets priser og rabatter.

Eftersom de togrejsende i dag er helt afhængige af Rejsekortet, hvis de vil have rabat, er det et tal, DSB bør gøre en særlig indsats for at få længere ned.

Og så længe, det via Rejsekortet er muligt kræve betaling for rejser på første klasse på strækninger, hvor der ikke kører tog med første klasse, er det vel at mærke DSB og ikke de rejsende, der er til grin.

De rejsende skal kunne stole på, at DSB ikke sælger varer, som ikke er på hylderne.

Fyns Amts Avis mener: Til grin på første klasse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce