Flytypen er mere end 50 år gammel og kan lande på enten is, vand, ujævnt terræn eller fast underlag

Twin Otteren i take-off fra Falsled International Lufthavn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Flytypen er mere end 50 år gammel og kan lande på enten is, vand, ujævnt terræn eller fast underlag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vandflyveren: Til søs er Twin Otteren et skib

Flydende på sine pontoner og drevet frem af vingernes to propeller respekterer vandflyveren kompasafmærkningen ud for havnen i Faldsled.

Søvejsreglerne siger, at når en vandflyver er på vandet, er den et skib. Eller som det hedder på regelstift sprog - et "søluftfartøj".

Skal fx en sejlbåd passere, har vandflyveren som maskindrevet fartøj pligt til at vige. I praksis hører det dog til sjældenhederne, at reglen er i anvendelse. Også i relationen sejlbåd-vandflyver gælder det, at godt sømandsskab er en go' ting.

Vandflyveren på Aarhus-København og sommerens Faldsled-ture er det eneste af sin slags i Danmark.

- Konstruktionen blev i første halvdel af 1960'erne udviklet i Canada for trafik til det udstrakte lands ellers ufremkommelige egne - fx bushen oppe nordpå, fortæller luftkaptajn Ulrik Nielsen fra Nordic Seaplanes.

Fakta om Twin Otter
Flytypen Twin Otter er en klassisk, velafprøvet konstruktion fra 1964. Det fulde navn er De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter. Twin Otter kan på landingsstellet konfigureres med enten almindelige hjul, terræn-hjul, pontoner eller ski. Flytypen betegnes også Dash 6. Twin Otter produceres i dag af Viking Air i Canada. Nordic Seaplanes udgave er tredje generation af flytypen og har efterbetegnelsen “300”.


Nordic Seaplanes-flyet er bygget i 1978 og blev totalrenoveret i Schweiz før den danske rutes start. Flyet er en investering på omkring 30 mio. kroner. Twin Otter i Nordic Seaplanes-udgaven har plads til op til 19 passagerer på tre rækker sæder. Agterude er der separat bagagerum. Cockpit er bemandet med to piloter.


Flyets hoveddata: Længde ca. 16 m. Vingefang ca. 20 m. Højde på haleror ca 6 m. Kabinelængde 5,6 m. Kabinehøjde 1,5 meter. Max. vægt af lastet fly ca. 5700 kg. Motorer: To styk Pratt & Whitney af typen turboprop. To propeller. Fart 250 km/t. Max distance 1000 km. Flyvehøjde op til 3000 meter. Flyvetid: København-Faldsled 42 minutter. København-Aarhus 45 minutter.
Falsled International Airport - i al sin enkelthed. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Falsled International Airport - i al sin enkelthed. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Vendbare propelblade

Det særlige ved flytypen Twin Otter er, at stellet kan leveres i en række specielle udgaver til forskellige underlag for start og landing. Et fly med ski-stel kan bruges på jævn is og sne, ponton-udgaven kan anvendes på vandet, og versionen med særligt store hjul kan lande og starte i ujævnt terræn.

En anden egenskab der gør Twin Otteren til en slags luftens firehjulstrækker er, at den kun kræver forholdsvis kort bane til start og landing. Den tekniske forklaring er, at flyets to propeller har vendbare blade. Det giver en slags bakgear-effekt, som hurtigere kan reducere flyets fart ved landing. Fly med denne egenskab betegnes også som "STOL" - "short take-off and landing".

Hele lufthavns-personalet i aktivitet ved ankomsten - pilot Rasmus Falkenberg (tv.), luftkaptajn Ulrik Nielsen og shuttle-bådfører Jan Leth. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Hele lufthavns-personalet i aktivitet ved ankomsten - pilot Rasmus Falkenberg (tv.), luftkaptajn Ulrik Nielsen og shuttle-bådfører Jan Leth. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Flyet er fra 1978

Nordic Seaplanes Twin Otter er bygget i 1978 og har en fortid i Mellemøsten. Inden åbningen af den første danske vandflyver-flyrute i maj 2016, blev Twin Otteren gennemrestaureret i Schweiz. Flyets instrumentering blev opgraderet til moderne, digitale tider:

- Vi har bedre udstyr om bord end mange store passagerfly, siger Ulrik Nielsen.

Ved renoveringen fik flyet nyt betræk på alle stole, og det udvendige blev lakeret rød-hvidt og fik nummerbe-tegnelsen OY-NSA påmalet.Trods sine 40 år i luften, skinner flyet som nyt. En del af forklaringen er, at der hver dag bruges tre-fire timer på at vaske det på basen i Aarhus.

Ovenpå vandlfyver-turen venter der gæsterne et døgn med kulinarisk forkælelse på Falsled Kero-niveau. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Ovenpå vandlfyver-turen venter der gæsterne et døgn med kulinarisk forkælelse på Falsled Kero-niveau. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Vinger generer ikke

For mange passagerer - Faldsled-gæster som forretningsrejsende - er flyrejsens oplevelse udsigten. I den sammenhæng har Twin Otteren den fordel, at vingerne ikke spærrer for udsynet, som det fx er tilfældet på nogle af pladserne i større passagerfly. Twin Otterens vinger er som på mange mindre maskiner monteret ovenover vinduerne. Det giver på en skyfri dag rejse-passagerer og rundflyvnings-turister uspoleret udkik fra himmelrummet.

Passager-kabinen i Twin Otter-vandflyveren. Pilot Rasmus Falkenberg klarer til før afgang. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Passager-kabinen i Twin Otter-vandflyveren. Pilot Rasmus Falkenberg klarer til før afgang. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Vandflyverens cockpit er bedre udrustet end mange større passagerfly, fortæller luftkaptajn Ulrik Nielsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Vandflyverens cockpit er bedre udrustet end mange større passagerfly, fortæller luftkaptajn Ulrik Nielsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Vandflyveren kan rumme en lille snes passagerer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Vandflyveren kan rumme en lille snes passagerer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Pas på propellen, advarer skilte på pontonerne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Pas på propellen, advarer skilte på pontonerne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Nordic Seaplanes Twin Otter er bygget i 1978 og gennemgribende renoveret for ot år siden.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Nordic Seaplanes Twin Otter er bygget i 1978 og gennemgribende renoveret for ot år siden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Propellernes blade er vendbare, så de kan give en bremse-effekt og dermed forkorte landingen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Propellernes blade er vendbare, så de kan give en bremse-effekt og dermed forkorte landingen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Twin Ottetren kan i forskellige udgaver lande på vand, is, knoldet terræn og fast underlag. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Twin Ottetren kan i forskellige udgaver lande på vand, is, knoldet terræn og fast underlag. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

        Farvel til Det Sydfynske Øhav. 42 minutter efter landede Twin Otteren tæt ved Den Lille Havfrue på Langelinie i København. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Farvel til Det Sydfynske Øhav. 42 minutter efter landede Twin Otteren tæt ved Den Lille Havfrue på Langelinie i København. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Flytypen er mere end 50 år gammel og kan lande på enten is, vand, ujævnt terræn eller fast underlag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce