Elbiler får en mere realistisk rækkevidde

Det bliver nu lettere at gennemskue, hvor langt en elbil som Nissan Leaf, der er Danmarks mest solgte af slagsen, kører på en opladning. Foto: Nissan

Elbiler får en mere realistisk rækkevidde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nye EU-krav betyder, at rækkevidden skal opgives efter den mere retvisende WLTP-norm, der er tættere på virkeligheden.

Nu bliver det lettere at gennemskue, hvor langt elbiler kører på en opladning. Nye EU-krav betyder nemlig, at rækkevidden skal opgives efter den mere retvisende WLTP-norm frem for den kendte NEDC-norm.

Det betyder, at den rækkevidde, som bilproducenterne skal opgive, falder til et niveau, der mere nærmer sig det, som man vil opleve i praksis.

De nye krav trådte i kraft 1. september, hvor alle nye biler, der sælges i EU, opgøres efter en ny norm for brændstofforbrug for benzin- og dieselbiler samt rækkevidde for elbiler.

Således vil en Nissan Leaf nu køre 270 kilometer på en opladning efter WLPT-skalaen mod 372 kilometer efter NEDP-skalaen.

I praksis er der dog ingen forskel, men der bliver mere overensstemmelse mellem de opgivne tal og den reelle rækkevidde. Hos Jaguar, som viste den nye i-Pace før sommerferien, havde importøren fra starten WLTP-værdien på 480 kilometer klar. Men for at få det fulde billede over for konkurrenterne, blev NEDC-værdien på 520 kilometer også nævnt. Her er forskellen kun 14 procent. Så svaret er ikke entydigt.

Den nye måde at gøre tingene op på modtages positivt at branchen. Men der er også forbehold.

- Grundlæggende er det fint at få rækkevidder, som er mere retvisende. Udfordringen er bare, hvis det betyder, at bilerne stiger uforholdsmæssigt meget, siger Søren Jakobsen, der er chefkonsulent hos Dansk Elbil Alliance.

WLTP og NEDC
Fra 1. september i år skal alle nye biler, der sælges i EU, opgøres efter en ny norm for brændstofforbrug for benzin- og dieselbiler samt rækkevidde for elbiler. Det handler om den nye og mere retvisende WLTP-norm, der afløser NEDC-normen. De store bilfabrikker er i øjeblikket ved at få typegodkendt bilerne efter de nye standarder, men er bagefter.Da brændstof- og elbiler over en kam kører 21 procent kortere efter WLTP-standarden, er der lagt op til, at bilerne skal hjælpes med en faktor, der hedder 1,21. Det er dog altså et gennemsnitstal og kan vise sig at skulle reguleres.

Nye afgifter

Med den nye mere retvisende målemetode vejer motorvejskørsel nemlig mere, og det kan påvirke mikrobiler og elbiler mere frem for større biler. Derfor har branchen en generel frygt for, at rækkevidderne er så lave, at de i sidste ende betyder dyrere elbiler.

Her i september skal Folketinget behandle et lovforslag, som går ud på at få en regulering af såvel brændstof- som elbilerne, så afgifterne ikke påvirkes. Og Søren Jacobsen forudser, at reguleringen ikke er tilstrækkelig nok, men han håber, at politikerne kan rette op på det, hvis og når elbilafgifterne isoleret set skal behandles i løbet af efteråret.

Det er planen, at afgifterne for elbiler som led i et tidligere forlig skal stige fra 20 til 40 procent ved årsskiftet, og her håber Søren Jacobsen at politikerne beslutter, at man kan fortsætte på den lavere takst. En næsten enslydende melding kommer fra Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef for økonomisk politisk sekretariat hos FDM.

- Det er fint, at man får de oplysninger, så man får et mere konkret bud på rækkevidde i forhold til, hvad der står i de glittede brochurer. Det er bare en skam, at man skal betale for dem, siger Torben Lund Kudsk.

Han tror, at der måske vil komme flere takster til regulering, hvis det viser sig, at for mange el- og mikrobiler stiger uforholdsmæssigt meget. Men det kan man først sig om nogen tid, når erfaringerne er større. Uden regulering vil elbilerne stige det samme som benzinbilerne stiger i gennemsnit, da de omregnet bruger de mere el pr. kilometer, og det er det, som skal regnes tilbage.

- Vi mangler viden, og på længere sigt kan der komme flere modeller med, som giver et større overblik, siger Torben Lund Kudsk.

Rækkevidder for elbiler
Nissan Leaf: 372 km efter NEDC mod 270 km efter WLTP.Jaguar i-Pace: 540 km efter NEDC mod 480 km efter WLTP.

Hyundai Kona: 400-470 km efter WLTP-skalaen.

Hyundai Ioniq Electric: 280 efter NEDC-skalaen - WLPT ej opgivet endnu.

BMW i3: Rækkevidde på 300 km efter NEDC-skalaen - WLTP ej opgivet endnu.

Kunderne venter

Bilimportørener har dog allerede i mange tilfælde også gjort meget ud af at fortælle, at bilernes rækkevidde opfører sig forskelligt under forskellige forhold. For eksempel kører de væsentlig kortere i køligt vejr eller frost, og vi har på avisen målt elbiler, der kører under halvdelen af det lovede. Den difference burde være mindre.

Hos Nissan er Ann Strøby, der er kommunikations-konsulent, også positiv med forbehold.

- Det er fint, at vi nu får en rækkevidde, som er mere retvisende. Men vi har fra starten også opgivet WLTP-værdierne for Leaf, siger Ann Strøby.

Hun håber på at få en hurtig afgørelse, så der kommer ro på. Samtidig håber hun, at Folketinget laver en samlet løsning for elbilerne allerede i september, når man alligevel er inde at kigge på bilafgifterne, frem for at vente til senere. Flere politikere har nemlig talt om at holde afgifterne for elbiler på et lavere niveau, indtil salget er løbet mere i gang. Det er den del, som Ann Strøby håber kommer med nu, frem for at det først kommer til debat senere på året.

- Hver gang, der bliver talt om bilafgifterne, går salget i stå, fordi man afventer. Vi kan mærke, at der allerede er et vakuum nu, og derfor vil vi gerne have, at politikerne får lavet en samlet løsning for elbilerne nu, og at der kommer en hurtig afgørelse, siger hun.

Flere elbiler og Leaf til danskerne
Mere end hver anden elbil, der i år er solgt i Danmark, er en Nissan Leaf. Det er samtidig med, at elbilmarkedet er firedoblet i forhold til samme periode sidste år. Fra januar til og med juli er der indregistreret 536 elbiler i Danmark, og heraf er de 273 den nye Nissan Leaf.Siden introduktionen i oktober sidste år er der kommet godt 630 kundeordrer på den nye Nissan Leaf. Af disse er 482 privatpersoner. Til sammenligning solgte Nissan kun 14 af den tidligere generation Leaf til privatkunder i 2016 og 2017.

Samme udvikling er i Europa, hvor Nissan Leaf også er den mest solgte elbil i år til dato. Der blev indregistreret over 18.000 nye Leaf i Europa fra januar til juni. De europæiske kunder har købt 37.000 af modellen, siden den blev introduceret i oktober 2017.

Elbiler får en mere realistisk rækkevidde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce