Sur smiley: Kvickly skal betale bøde på 20.000 kroner

Den sure smiley hænger til skue i butiksvinduet på Dronningensvej i Nyborg. Foto: Kasper Riggelsen

Sur smiley: Kvickly skal betale bøde på 20.000 kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For anden gang på kort tid har en stikprøve afsløret frugt og grønt, der var mærket med forkert eller slet intet oprindelsesland. Varehuschef ærgrer sig, men kalder det en menneskelig fejl.

Nyborg: Rengøring, tjek. Håndtering af fødevarer, tjek. Virksomhedens egenkontrol, tjek.

Alt forløb efter planen, da Kvickly i Nyborg den 23. august i år fik besøg af fødevarekontrollen. Lige indtil man nåede til frugt- og grøntafdelingen, hvor en stikprøvekontrol af 14 forskellige varer, der sælges i løsvægt, afslørede problemer med angivelsen af oprindelseslandet.

I halvdelen af tilfældene var mærkningen enten forkert eller slet ikke til stede. Fejlen koster nu Kvickly på Dronningensvej en sur smiley og en bøde på 20.000 kroner. Det skal ses i lyset af, at der var lignende problemer i forbindelse med et kontrolbesøg mindre end to måneder forinden.

Dengang blev det indskærpet over for varehuset, at man kun må sælge frugt og grønt til forbrugeren, "hvis de er af en sund sædvanlig handelskvalitet, og hvis oprindelseslandet er angivet".

Alligevel var der under besøget den 23. august eksempler på, at en lime blev markedsført som mexicansk, selv om fakturaen viste, at frugten kom fra Brasilien. Samme historie gjorde sig gældende med en mango og en avocado, der begge blev solgt i løsvægt, mens to kasser med æbler, en kasse med blommer og en kasse med pærer manglede den nødvendige skiltning.

"Vi kan godt se, at der er for mange fejl, og vi får rettet vores skiltning på oprindelseslande af frugt og grønt med det samme," bemærker virksomheden i kontrolrapporten.

Plads til forbedringer

Over for Fyens Stiftstidende erkender varehuschef Søren Nielsen da også, at der er plads til forbedringer.

- Vi har med mennesker at gøre, og derfor kan der blive begået fejl. Det er sket her, og det skal vi have rettet op på. Blandt andet vil en person fra en anden afdeling jævnligt kontrollere, at der er styr på skiltningen, fortæller han.

- Selvfølgelig er det ærgerligt, når sådan noget sker. Men når det nu skal være, så er jeg tilfreds med, at vi ikke har fået nogen anmærkninger i forholdt til hygiejnen eller egenkontrollen. Det er alt andet lige mere alvorligt, tilføjer varehuschefen.

Han bemærker samtidig, at Kvickly ikke har nogen fordel - økonomisk eller på anden vis - af at angive et forkert oprindelsesland.

- Hvis det var sådan, at vi markedsførte en frugt eller en grøntsag som danskproduceret, og det viste sig, at den kom fra et andet sted i verden, så kunne man tale om snyd og bedrag. Men tager man for eksempel vandmelon, så kan vi få fra Italien den ene dag og fra Spanien den næste.

- Jeg tror i bund og grund, at forbrugerne er ligeglade, men det giver en udfordring i forhold til at holde varerne adskilt. I andre tilfælde står oprindelseslandet måske på kassen med æbler eller pærer, men det fremgår ikke af skiltet.

- Det er noget af det, vi skal have strammet op på, forklarer Søren Nielsen, der sammen med sine kolleger kan se frem til endnu et kontrolbesøg inden for en overskuelig fremtid.

Sur smiley: Kvickly skal betale bøde på 20.000 kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce