Fransk familiebil får Mercedes-udviklet benzinmotor

Der er god plads inde i bilen, der har syv sæder, men faktisk kan den bestilles med kun fem sæder, hvis man vil prioritere bagagerummet. Foto: Christian Schacht

Fransk familiebil får Mercedes-udviklet benzinmotor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Renault Grand Scenic er af den gamle MPV-type, og det skal den ikke være ked af. Især ikke med en benzinmotor med Mercedes-gener.

Syv rigtige er bedre end både seks og fem. Det skriver nyslåede lottomillionærer sikkert gladeligt under på.

Det samme gør et stigende antal børnefamilier, der får stadig flere børn, som skal køres til stadig flere fritidsaktiviteter, hvilket stiller markante krav til antallet af sæder i familiebilen. Ellers kan dagligdagen ikke hænge sammen.

Desværre for dem er udbuddet af de klassiske syvpersoners MPV'er ikke nær så stort længere, for bilfabrikkerne satser i stedet på crossovere og SUV'er, som kun sjældent har plads til syv sæder - i hvert fald, hvis de skal være til at betale.

Klassisk MPV

Renault, der mere eller mindre opfandt MPV'en i midten af 1990'erne, er en af dem, der stadig laver biltypen, og den seneste generation fra 2016 fejler bestemt ikke noget.

Renault Scenic, der jo hedder Grand Scenic, når den har syv sæder, er for eksempel netop opdateret med en ganske fremragende lille benzinmotor, som franskmændene har udviklet sammen med ingen ringere end Mercedes-Benz. Tyskerne bruger motoren i den nye A-klasse, hvor den godt nok har automatisk cylinderfrakobling, hvilket der ikke er i den franske version, men under alle omstændigheder er det en vellykket kombination.

RENAULT GRAND SCENIC TCE 140 EDC
4 STJERNERPris: 319.990 kroner.Pris uden automatgear: 297.880 kroner.

Forbrug: 18,2 km/l.

CO2 pr. km: 124 g.

Motor: 1,3 benzinmotor med fire cylindre og turbo.

Hk: 140/5000 o/min.

Nm: 240/1600 o/min.

0-100 km/t.: 10,5 sekunder.

Topfart: 192 km/t.
Skærmen på syv tommer sætter ingen standarder, for den er ret kedelig i sin grafik. Foto: Christian Schacht
Skærmen på syv tommer sætter ingen standarder, for den er ret kedelig i sin grafik. Foto: Christian Schacht

Kraftfuld

Den nye maskine er på 1,3 liter, selvfølgelig med turbo, og fremstilles med flere forskellige ydelser, men i en Scenic har den 140 hk.

Sammenlignet med Renaults nuværende 1,2-liters motor er det især drejningsmomentet, der er øget, og vi savner da heller aldrig kræfter. Vi tester nyheden i udstyrstrimmet ZEN til 319.990 kroner. Testbilen er med automatgear af dobbeltkoblingstypen, og kan man undvære det, er der 22.000 kroner at spare. Men det er hver en krone værd.

Gearet skifter nemlig komfortabelt, hurtigt og tilfører bare køreturen den snert af luksus og letkørthed, som langt de fleste vil forelske sig i. Det er virkelig en fin kombination på grund af kvik acceleration, lavt støjniveau og i hvert fald på papiret et ganske lavt forbrug. Benzinmotoren er i øvrigt den eneste af slagsen i modelprogrammet, der også omfatter 1,5 diesel med 110 hk, og 1,6 diesel med 130 eller 160 hk.

Udsynet fra den høje siddeposition er godt og bedre end i de fleste andre biler, for ruderne er store og går langt ned hele vejen rundt. Det betyder afslappet kørsel i byen, hvor intet kan skjule sig i blinde vinkler.

Man sidder højt og har et ret godt udsyn gennem widescreenforruden. Foto: Christian Schacht
Man sidder højt og har et ret godt udsyn gennem widescreenforruden. Foto: Christian Schacht

Kedelig skærm

Instrumenteringen er som forventet fuldt digital med en central skærm, hvor alle vigtige funktioner styres. Det er ikke verdens bedste i forhold til grafik og hastighed, men til gengæld er der navigation med om bord her i ZEN-versionen.

Man kan tilkøbe en sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot og vognbaneassistent for 10.000 kroner ekstra, mens automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse er standard. Der er også dømt togkupé med rumpen placeret i de rimeligt solide forsæder og udsigt til glasfladerne. Pladsen på anden række er godkendt, mens de to passagerer på tredje sæderække skal krympe sig noget sammen med benene eller være mellemstore børn for at kunne finde sig til rette i længden.

Indstigningen til den tredje sæderække fungerer fint, når sædet foran skubbes frem. Anden sæderække glider og vipper frem, så du kan bevæge dig ud og ind uden at ligne en klovn. Det gør det muligt at montere op til tre autostole ved siden af hinanden, hvilket for nogle familier er helt afgørende for valget af bil. Og heldigvis har franskmændene ikke givet køb på de klassiske MPV-værdier som et bagagerum, der er som skabt til barnevogne.

Undervognen er komfortabel, men mere fast end vi kender det fra franskmændene, hvor de store 20-tommer hjul sætter en vis begrænsning, men heller ikke giver en knusende hård affjedring. Styretøjet er i det hele taget balanceret, men ikke sportsligt skarpt.

Generelt er priserne på et fornuftigt niveau i forhold til konkurrenterne og ligger med automatgear på det samme som en 150 hk VW Touran Trendline, også med automatgear. Den er dog næsten uden udstyr, og en mere sammenlignelig Touran Highline løber op i 362.000 kroner. En billigere mulighed er den aldrende C4 Picasso, der generelt er 30.000-40.000 kroner billigere end Scenic.

Renault Grand Scenic er nærmest en mini-Espace med sine futuriske linjer. Vi tester bilen med en helt ny benzinmotor, der gør det fremragende. Foto: Christian Schacht
Renault Grand Scenic er nærmest en mini-Espace med sine futuriske linjer. Vi tester bilen med en helt ny benzinmotor, der gør det fremragende. Foto: Christian Schacht

Konklusion

Renault Grand Scenic er en moderne og lækker syvpersoners bil, og med en yderst vellykket ny benzinmotor er den bedre end nogensinde. Isoleret set er en VW Touran en bedre bil, men vi forstår godt dem, som falder for den franske charme, og især når den har tysk motor.

Foto: Christian Schacht
Foto: Christian Schacht

Fransk familiebil får Mercedes-udviklet benzinmotor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce