Overdådigt og pompøst i Firenze

Den berømte overbygning på Ponte Vecchio i Firenze blev egentlig bygget som en sikkerhedsforanstaltning. Den første hersker i Medici-slægten, Cosimo de Medici, havde mange fjender, og af frygt for dem fik han bygget en lukket passage fra sin bopæl Palazzo Pitti til sit kontor på Piazza Signoria. En del af dette projekt var overbygningen på broen over Arno.

Overdådigt og pompøst i Firenze

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Man behøver ikke at være til den finere arkitektur for at blive overvældet af Firenzes mange overdådige og pompøse bygningsværker. Og at nogle byggekyndige mener, at det tangerer det vulgære, er ikke en problematik, som vi har inde på lystavlen i dag.

For os andre almindelige dødelige er det bare imponerende. Og på en eller anden måde er det en kilde til forundring, hvorfor der netop på et sted er samlet så mange seværdige bygningsværker. Og uvilkårligt melder tanken sig, hvordan de mennesker, som har stået bag, har levet - og ikke mindst hvorfra de har fået mønterne til at bygge for. For billigt har det helt sikkert ikke været.

Disse og mange andre spørgsmål om Firenze får vi besvaret under et par timers rundgang med den danske guide Anne Mette Rosendahl. Anne Mette har i mere end en snes år boet i Firenze, og sin faglige ballast har hun blandt andet fået ved at læse kunsthistorie ved universitetet i Firenze.

Hun er autoriseret guide i Firenze, og at hun brænder for kunsten, kulturen og den toscanske gastronomi høres tydeligt igennem høretelefonens lille øredims. Alt imens vi i formiddagsheden forsøger at finde skygge undervejs, mens vi til fods bevæger os fra Palazzo Pitti over Ponte Vecchio - den bebyggede bro over Arno-floden - til Piazza della Signoria. Herfra videre for til sidst at ende ved domkirken.

Ikke alle tegnerne på pladsen ved rådhuset Palazzo Vecchio er lige dygtige. Men denne mand er en af de bedste. Han har i øvrigt siddet her, siden vi kom her første gang for 10-12 år siden.
Ikke alle tegnerne på pladsen ved rådhuset Palazzo Vecchio er lige dygtige. Men denne mand er en af de bedste. Han har i øvrigt siddet her, siden vi kom her første gang for 10-12 år siden.

Utrolige omgivelser

En detaljeret gennemgang af alt det, som vi oplever og passerer undervejs, vil kræve langt mere plads, end denne reportage har mulighed for. Og det vil nok ej heller være den samme oplevelse. For netop oplevelsen består i, at man samtidig med Anne Mettes præcise informationer står foran stedet og derudfra kan lade forestillingsevnen få frit spil. Det fremgår klart, at når alt dette har kunnet lade sig realisere, skyldes det dels, at der har levet en række ufatteligt rige familier i byen, og at der helt åbenlyst også har været en ubændig trang til hele tiden at overgå hinanden med kostelige prestigebyggerier og kunstværker.

Både de imponerende omgivelser - uanset hvor øjet vendes hen - og den rigelige baggrundsviden undervejs har nået et mætningspunkt hos os, da vi efter godt to timers intensiv tour de force til de væsentligste seværdigheder i Firenze står foran den imponerende domkirke Santa Maria del Fiore.

Gøglere er der alle vegne i Firenze. Her en af de mere underholdende af slagsen.
Gøglere er der alle vegne i Firenze. Her en af de mere underholdende af slagsen.

Brødtekst

Vores dansk-italienske guide, Anne Mette Rosendahl, deler engageret sin enorme viden om Firenzes historie og kultur med os under rundturen til de mest berømte seværdigheder.
Vores dansk-italienske guide, Anne Mette Rosendahl, deler engageret sin enorme viden om Firenzes historie og kultur med os under rundturen til de mest berømte seværdigheder.
Sagnet siger, at når man rører ved bronze-vildsvinets tryne på Marcato Nuovo, er det et tegn på, at man vil komme igen. At dømme efter den meget blanke snude har tusindvis af mennesker udført denne handling i årenes løb. Det var i øvrigt dette bronze-vildsvin, som H.C. Andersen brugte som figur i sit sprælske og romantiske eventyr ?Metalsvinet?.
Sagnet siger, at når man rører ved bronze-vildsvinets tryne på Marcato Nuovo, er det et tegn på, at man vil komme igen. At dømme efter den meget blanke snude har tusindvis af mennesker udført denne handling i årenes løb. Det var i øvrigt dette bronze-vildsvin, som H.C. Andersen brugte som figur i sit sprælske og romantiske eventyr ?Metalsvinet?.
Først når man kommer tæt på domkirken Santa Maria del Fiore, bliver man klar over, hvor fantastisk et bygningsværk det er. Ud over at det er ingeniørkunst på meget højt niveau, har det også kostet uhyggelige summer at bygge.
Først når man kommer tæt på domkirken Santa Maria del Fiore, bliver man klar over, hvor fantastisk et bygningsværk det er. Ud over at det er ingeniørkunst på meget højt niveau, har det også kostet uhyggelige summer at bygge.
Santa Croce Basilica-kirkens facade minder en smule i arkitektur om den pompøse domkirke Santa Maria del Fiore.
Santa Croce Basilica-kirkens facade minder en smule i arkitektur om den pompøse domkirke Santa Maria del Fiore.
Man skal op på de sydlige højder for at få det rette perspektiv over Firenze. Og her viser byen sig fra sin allersmukkeste side.
Man skal op på de sydlige højder for at få det rette perspektiv over Firenze. Og her viser byen sig fra sin allersmukkeste side.

Overdådigt og pompøst i Firenze

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce