Ekstrem udgave af superbil

Foto: McLaren

Ekstrem udgave af superbil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

McLaren er klar med 600LT, som er den letteste, kraftigste og hurtigste gadebil til dato fra mærket.

Selv en superbils-producent som McLaren kan have en sportsafdeling med ekstra hårdtpumpede biler. Hos det engelske firma er de udviklet af McLaren Special Operations og bærer betegnelsen LT, der betyder Long Tail - altså lang bagende.

Den optimerede model er da også strukket små otte cm i forhold til den kendte 570S-model, som den bygger på, mens vægten er reduceret kraftigt ved hjælp af flere karbonmaterialer, og downforcen er øget med ændrede spoilere, diffusere samt en stor fastmonteret hækvinge.

McLaren 600LT har en optimeret undervogn, der er både lettere og mere banedynamisk end de andre modeller. Foto: McLaren
McLaren 600LT har en optimeret undervogn, der er både lettere og mere banedynamisk end de andre modeller. Foto: McLaren

Hurtig sag

Som alle andre McLaren-modeller er hjertet mærkets dobbelt turboladede 3,8 liters V8'er, der her har fået opgraderet motorstyringen og motorens evne til hente luft, så den yder 600 hk og leverer 620 Nm. Det er 30 hk mere end 570S'eren og matcher accelerationen fra den heftige McLaren 675LT Super serie og klarer 0-100 km/t på 2,9 sek., mens topfarten rammer pæne 328 km/t.

Ifølge McLaren er hele 25 pct. af delene nye i 600 LT-modellen, og der er ifølge fabrikken høvlet 96 kg af i forhold til 570S'eren, så vægten uden fører lander på 1247 kg. Vægtbesparelsen er bl.a. hentet ved at anvende et nyudviklet undervognsophæng i smedet aluminium og keramiske bremser, mens stivere motorophæng og Pirelli Trofeo R-dæk er med til at give mere banefokuseret køredynamik. Letvægtsmaterialerne går igen i udstødning og karrosseriopbygning, der er optimeret hele vejen igennem. En McLaren Senna-inspireret brake booster sørger også for, at bilen kan bremse i en fart. Den klarer således at komme ned fra 200 km/t og til stop på bare 117 meter.

Kabinen er en dyb brønd med fast støttende sportssæder med alcantara-beklædning, mens interiøret omfatter karbonfiber-dele. Foto: McLaren
Kabinen er en dyb brønd med fast støttende sportssæder med alcantara-beklædning, mens interiøret omfatter karbonfiber-dele. Foto: McLaren

Minimalistisk kabine

Vægtbesparelsen er også hentet ved at strippe bilen for bl.a. radio, aircondition og navigationssystem, men udstyret kan monteres ab fabrik efter ønske uden merpris. Til gengæld kan ejerne opgradere med specielle Clubsport eller Clubsport Pro pakker fra McLaren Special Operations, hvor selv sportssædernes rammer er i karbonfiber, mens taget også er i letvægtsmaterialer, og endda hjulboltene er i titanium. Modellen vil kun blive produceret i et begrænset antal, som formentlig vil være omkring maks. 500 stk.

Med en startpris på 1,57 mio. kr. før danske afgifter vil den også være en bil for de få. Men så omfatter prisen også en dag på bane med McLaren-instruktør. Det tror da pokker.

Ekstrem udgave af superbil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce