Efter idé om pengeløst samfund indfører DSB togløs betjening

Med togløs betjening vil det være endegyldigt slut med at vente på forsinkede tog. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Efter idé om pengeløst samfund indfører DSB togløs betjening

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bank vil komme sort arbejde og svindel til livs ved af afskaffe kontanter. Det får DSB til at komme uheld og forsinkelser til livs ved at indføre togløs betjening.

Fra 1. januar 2020 indfører DSB togløs betjening på regionale ruter som Svendborgbanen.

Gradvist skal flere vognsæt udfases på de større strækninger, indtil hele banenettet i 2025 er overgået til togløs betjening, oplyser DSB.

Beslutningen om togløs betjening er inspireret af en kronik i Jyllands-Posten, hvori Jyske Banks topchef, Anders Dam, foreslog at afskaffe kontanter for at komme narkokriminalitet og sort arbejde til livs.

Kun få ulemper

- Vi vil samfundsmæssigt opnå en række fordele og kun få ulemper, siger DSB's generaldirektør Inge C. Viereck.

- Ved togløs betjening vil materiellet holde meget længere med et minimum af vedligeholdelse, vi vil se færre personpåkørsler og togsammenstød, ligesom vi forventer at kunne nedbringe antallet af forsinkede afgange betragteligt, tilføjer generaldirektøren.

Skeptisk landsbyformand

Formanden for foreningen Landsbyerne i Danmark, Carsten Abild, var først skeptisk men nu ser også han kun fordele ved togløs betjening:

- Når der ikke længere kræves kostbare investeringer i skinner, perroner og andet materiel, bliver det forholdsvis billigt at etablere en station i et lokalområde, og al erfaring viser, at stationsbyer tiltrækker nye beboere og dermed liv til området.

- Hertil kommer, at de mange ubevogtede jernbaneovergange ikke længere udgør en fare for så stor en fare for børn og ældre i de små samfund, tilføjer formanden.

Skeptisk økonom

Seniorøkonom Ellen Lönsohm fra Forbrugerrådet Tænk er stærkt skeptisk over for den togløse betjening:

- Man bør gå omvendt til værks og vente med at udfase togene til man har et reelt transportalternativ, siger hun.

DSB anerkender kritikken, men mener den bygger på forældede forudsætninger:

- Moderne mennesker her reelt ikke det store behov for fysisk transport, og ellers er vi på vej med en digital løsning, siger generaldirektør Inge C. Viereck.

Hvad med Rejsekortet?

- Når alle danske jernbanestrækninger er gjort togløse, er det helt naturligt at spørge, om man så også vil afskaffe Rejsekortet?

- Haha, naturligvis bliver det ikke det, ler generaldirektør Inge C. Viereck.

- DSB har jo investeret mange milliarder i udviklingen af Rejsekortet, og de penge skal først tjenes hjem, før man kan overveje at nedlægge Rejsekortet. Desuden har DSB har jo stadig store driftsudgifter, blandt andet til personale og markedsføring. Og de udgifter bliver jo ikke mindre, bare fordi man gør betjeningen togløs.

Efter idé om pengeløst samfund indfører DSB togløs betjening

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce