Jussi-thriller filmes på Sprogø: Historisk pigehjem krøb under huden på stjerneskuespiller

Nikolaj Lie Kaas i forvandling til Carl Mørck med Sprogø Fyr i baggrunden. Optagelserne er i fuld gang, og kameraholdet venter på instruktørens sidste dessinger. Foto: Vibeke Volder

Jussi-thriller filmes på Sprogø: Historisk pigehjem krøb under huden på stjerneskuespiller

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et filmhold graver i disse dage i Sprogøs dystre fortid om et hjem for moralsk utilpassede kvinder. En fortid, der krøb helt ind under huden på Nikolaj Lie Kaas, da han skulle optage scener på øen til den kommende storfilm "Journal 64".

Sprogø: - Man kan næsten mærke, at de har været her. Nikolaj Lie Kaas stryger pegefingeren langs de dybe kradsemærker i døren.

- Rigtig mange højrehåndede og en venstrehåndet, siger han og peger på et enligt krads, der peger den modsatte vej.

- Og der har siddet en, der hedder Eva. Se, hendes navn er ridset ind i væggen flere steder.

Den populære skuespiller står i et betænkningsrum i en bygning på Sprogø, der i mange år blev brugt til at tæmme og hæmme det, man mente var seksuelt og moralsk defekte kvinder.

Uden for ligger tågen som en spøgelsesagtig hinde over øen og kvindehjemmet, mens motorvejen hvæser i baggrunden.

Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares og mange andre kendte skuespillere er på den ubeboede ø i Storebælt for at optage scener til krimifilmen "Journal 64" - den fjerde i porteføljen om Afdeling Q og makkerparret Assad og Carl Mørck.

I filmen får de to politifolk gravet hul på en henlagt sag, der fører dem fra hovedstaden til Sprogø og det gamle kvindehjem, der både i filmen og i virkeligheden rummer grufulde historier om de "letfærdige og løsagtige" kvinder, der blev isoleret på den lille ø i Storebælt på ubestemt tid.

- Tænk at være moralsk defekt, siger producer Louise Vesth, mens produktionsholdet flytter biler, udstyr og kamera til en ny location på den anden side af bygningen.

- Det kan man jo ikke definere. Det kan man jo slet ikke sige om mennesker.

Normalt har man ikke fri adgang til den fredede ø, der i dag rummer et rigt og frodigt fugleliv, men produktionsselskabet har fået to optagedage til at få billederne i kassen til den kommende film.

Journal 64
"Journal 64" er film nummer fire i serien om Afdeling Q.Den instrueres af Christoffer Boe, der har lavet Spies og Glistrup og senest TV2's nye dramaserie "Kriger."

Filmene er baseret på forfatter Jussi Adler Olsens berømte krimier, der har solgt mere end 15 millioner eksemplarer og er oversat til 40 sprog.

Filmselskabet Zentropa forventer biografpremiere 4. oktober.

De tre første film har tilsammen solgt 2,2 millioner biografbilletter. "Journal 64" forventes at blive endnu et biografhit.

Optagelserne startede 16. januar 2018 i Nordtyskland. Siden er der blevet filmet på Sprogø og i København.

Filmen har et budget på 38,2 millioner kroner.

Det er sidste gang, Nikolaj Lie Kaas og Fares Fares spiller rollerne. De resterende bøger skal filmatiseres af Nordisk Film.
Nikolaj Lie Kaas betragter de gamle lokaler på kvindehjemmet. Her havde kvinderne hver sin hylde med navn på. Stedet er restaureret siden 1961, da de sidste indsatte forlod stedet, men loftet står næsten som dengang. Foto: Vibeke Volder
Nikolaj Lie Kaas betragter de gamle lokaler på kvindehjemmet. Her havde kvinderne hver sin hylde med navn på. Stedet er restaureret siden 1961, da de sidste indsatte forlod stedet, men loftet står næsten som dengang. Foto: Vibeke Volder

Seksuelt fordærvede

For skuespillerne er det ikke bare en normal dag på jobbet. Tværtimod kryber både kulden og den sorte historie ind under huden, og især Nikolaj Lie Kaas bliver berørt af stedet.

- Jeg synes, det er så vildt at være her, mumler Nikolaj Lie Kaas, mens han bliver vist rundt i de gulkalkede bygninger, der fra 1923 til 1961 husede mere en 500 kvinder.

I gennemsnit var man på øen i syv år, inden man blev sluppet fri - ødelagt, alene og steril.

En del kvinder kom på hjemmet efter uønsket graviditet, måske som følge af overfald, og blev set på som seksuelt fordærvede. For at komme væk fra øen blev mange kvinder steriliserede, så de ikke førte defekten videre.

- Tænk, at de har siddet her - lige her i spisesalen, siger han og slår ud med armene i den lyse sal, der i dag er restaureret og mere ligner frokoststuen på Badehotellet end noget fra en mørk og hengemt tid.

På grund af moderniseringen kan de rigtige bygninger fra dengang ikke bruges til filmen. I stedet bruger man bygningen udefra og optager indendørsscenerne et sted i Nordtyskland.

Et udsnit af rollelisten
Nikolaj Lie Kaas (Carl Mørck, politi).Fares Fares (Assad, politi).

Johanne Louise Schmidt (Rose, sekretær).

Elliott Crosset Have (Curt Wad, ung læge).

Anders Hove (Curt Wad, ældre læge).

Fanny Leander Bornedal (Sprogø-pigen Nete).

Clara Rosager (Sprogø-pigen Rita).

Nicolas Bro (journalisten Brandt).
I et lille rum på første sal sad kvinderne til
I et lille rum på første sal sad kvinderne til "betænkning". Man kunne være spærret inde i flere dage. Hvis de slet ikke var til at få til ro, fikserede man dem eller gav dem beroligende sprøjter. Foto: Vibeke Volder

Hver detalje

Under dagens optagelser er instruktørens plan, at fire scener skal i kassen. Først skal karaktererne Carl, Assad og Rose fra Afdeling Q ankomme til øen som et led i eftersøgningsarbejdet. Bagefter skal det optages, at de forlader stedet igen. Efter frokost er locations flyttet til den anden side af øen, hvor de tre politifolk finder et afgørende spor, og til sidst skal de optage en kørescene på motorvejen.

Det lyder simpelt og hurtigt, men hver scene tager flere timer.

- Man tager de samme klip om og om igen, fordi vi skal have det hele fra flere vinkler, forklarer producer Louise Vesth, der også har været med på de tre foregående film-successer, der tilsammen har solgt over to millioner biografbilletter.

Samtidig er runnere, kamerafolk, teknikere, sminkører, scripter, instruktør, koordinator og producer, iklædt hue, vanter og flyverdragter, på stikkerne bag kameraet for at få alle detaljer til at klikke.

- Jeg skriver hver eneste detalje ned, forklarer scripteren Sidsel og viser sit manuskript, der ligner hieroglyffer for alle andre.

- For eksempel noterer jeg, om Assad har hue på inde i bilen, hvor langt Carl Mørck ruller vinduet ned, hvornår Rose stikker hovedet ud, og hvor på vejen bilen stopper. Det skal jo være ens på alle optagelser, når vi skal til at klippe det sammen.

Instruktøren Christoffer Boe kigger på uret. De skal være færdige om 16 minutter.

Nikolaj Lie Kaas stiger ud af Afdeling Q's sorte Skoda. Bilerne skal tilbage på plads, og scenen skal tages en gang til. Imens styrter en runner hen til den karismatiske skuespiller med en orange dynejakke.

Et minuts tid senere er holdet klar til at optage igen. Runneren skynder sig hen til skuespilleren og tager imod jakken igen. Hver person har sin særlige funktion.

Man kan ikke forestille sig, hvor sindsygt alene og ulykkelige, de har været. De kunne ikke engang svømme væk herfra. Det er vildt.
Nikolaj Lie Kaas, skuespiller
Produktionsholdet er en blanding af Zentropas egne og nogle fra et tysk produktionsselskab. Al kommunikation på settet foregår på engelsk. Fælles for hele baduljen er, at det er koldt. Foto: Vibeke Volder
Produktionsholdet er en blanding af Zentropas egne og nogle fra et tysk produktionsselskab. Al kommunikation på settet foregår på engelsk. Fælles for hele baduljen er, at det er koldt. Foto: Vibeke Volder

Ulykkeligt

Efter optagelserne får skuespillerne varmen i spisesalen, og Nikolaj Lie Kaas kan ikke slippe tanken om, at kvinderne har været lige præcis i det rum, han sidder i.

- Man kan ikke forestille sig, hvor sindssygt alene og ulykkelige, de har været. De kunne ikke engang svømme væk herfra. Det er vildt, siger han og fortsætter:

- Men det jo lige præcis det, der er med til at gøre filmen interessant. Der er noget historie bag, og det kan jeg godt lide, siger han og svinger benet over kors i Carl Mørcks brune bukser.

Holdet har en dag mere på Sprogø, inden de sidste optagelser skal i kassen i København. Så venter mange måneder i klipperummet, inden filmen har premiere i biografen den 4. oktober 2018.

Over 25 mennesker står bag kameraet, mens de fire skuespillere skyder en scene. Der er helt stille under optagelserne. Nicolas Bro agerer sur Sund og Bælt mand. Foto: Vibeke Volder
Over 25 mennesker står bag kameraet, mens de fire skuespillere skyder en scene. Der er helt stille under optagelserne. Nicolas Bro agerer sur Sund og Bælt mand. Foto: Vibeke Volder
Nikolaj Lie Kaas er søn af den folkekære skuespiller Preben Kaas. I 2011 portrætterede han faderens gode ven Dirch Passer i filmen Dirch. Foto: Vibeke Volder
Nikolaj Lie Kaas er søn af den folkekære skuespiller Preben Kaas. I 2011 portrætterede han faderens gode ven Dirch Passer i filmen Dirch. Foto: Vibeke Volder
Sprogø er fredet og i dag kendt for sit rige fugleliv. For bare 57 år siden eksisterede Kvindehjemmet stadig, og øen lå som et spøgelse i Storebælt. Foto: Vibeke Volder
Sprogø er fredet og i dag kendt for sit rige fugleliv. For bare 57 år siden eksisterede Kvindehjemmet stadig, og øen lå som et spøgelse i Storebælt. Foto: Vibeke Volder
Nikolaj Lie Kaas kigger på de dybe rifter i døren til betænkningsrummet. Der var kun lige plads til en seng. Foto: Vibeke Volder
Nikolaj Lie Kaas kigger på de dybe rifter i døren til betænkningsrummet. Der var kun lige plads til en seng. Foto: Vibeke Volder
Sprogø danner ramme og historie om den kommende film om Afdeling Q. de smukke omgivelser rummer en grufuld historie under overfladen. Den er en del af plottet i det mysterium, Carl Mørck skal opklare. Foto: Vibeke Volder
Sprogø danner ramme og historie om den kommende film om Afdeling Q. de smukke omgivelser rummer en grufuld historie under overfladen. Den er en del af plottet i det mysterium, Carl Mørck skal opklare. Foto: Vibeke Volder
Spillerne øver en scene igennem, inden kameraerne bliver tændt. Nicolas Bro har fået drysset lidt skæl på skuldrene. Skuespillerne kravler først ud af dynejakkerne, når der bliver sagt
Spillerne øver en scene igennem, inden kameraerne bliver tændt. Nicolas Bro har fået drysset lidt skæl på skuldrene. Skuespillerne kravler først ud af dynejakkerne, når der bliver sagt "go". Foto: Vibeke Volder

        Frokostpausen bliver brugt på at tale om den rædselsfulde historie. Især Nikolaj Lie Kaas bliver berørt af fortællingerne om de moralsk defekte kvinder. Spisesalen er i dag restaureret, men rummet er det samme som dengang. Foto: Vibeke Volder
Frokostpausen bliver brugt på at tale om den rædselsfulde historie. Især Nikolaj Lie Kaas bliver berørt af fortællingerne om de moralsk defekte kvinder. Spisesalen er i dag restaureret, men rummet er det samme som dengang. Foto: Vibeke Volder

        Det hele kører på skinner, og tidsplanen holder. Her ses en varde i baggrunden, der markerer midten af Storebælt. Teknikerne kæmper for at få alle detaljer med på optagelserne. Foto: Vibeke Volder
Det hele kører på skinner, og tidsplanen holder. Her ses en varde i baggrunden, der markerer midten af Storebælt. Teknikerne kæmper for at få alle detaljer med på optagelserne. Foto: Vibeke Volder

        Det er en kold fornøjelse at optage filmen. Til højre ses bussen, hvor spillerne får varmen og spiser frokost. Til venstre er kostumevognen. Foto: Vibeke Volder
Det er en kold fornøjelse at optage filmen. Til højre ses bussen, hvor spillerne får varmen og spiser frokost. Til venstre er kostumevognen. Foto: Vibeke Volder

Jussi-thriller filmes på Sprogø: Historisk pigehjem krøb under huden på stjerneskuespiller

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce