SØSIDEN

Sømanden Rasmus Jacobsen fra Thurø har købt tremastskonnert Linden på Ålandsøerne. Nu gøres sejlskibet klar i Svendborg til togter i arktisk farvand og ved de varme lande. Søsiden kikkede om bord.

En ung mand i Skoleskibet Danmark-busseronne gelejder Søsiden om bord på Lindens dæk. Her ligger nyt tovværk kvejlet op, ældre grej er adskilt til eftersyn og nylakerede blokke hænger til tørre i rækker. Sammen med tremast-skonnertens Lindens hovedejer, navigatør Rasmus Jacobsen, Thurø, er fire unge igang med at klargøre skibet til et helt nyt liv til søs.

Linden er en tremastet gaffelskonnert søsat i august 1992 fra Mariehamn på Ålandsøerne. Gudmor var sangerinden Lill Lindfors. Linden sejlede jomfrurejse i juli 1993.

Linden er primært bygget af Ålands-fyr og med master af lærk fra russisk-finske Karelia.

Til bygningen af Linden er der medgået omkring 1000 fyrtræer, 50,000 nagler, 1000 liter tjære, 50 ton ballast og omkring 40,000 mandetimer.

Linden blev konstrueret med et 1920-bygget fartøj af samme navn som forbillede.

 Skonnerten Linden har sit navn efter træsorten lind, der også indgår med tre blade i Mariehamns byvåben.

Bygningen af den nye Linden blev igangsat af en dengang nystiftet sejlskibsforening, der stod bag etablering af Linden Shipping Company. Hovedformålet var sejlads med alle former for charter. Linden har også deltaget i Tall Ships Races plus andre større træf og har i øvrigt også besøgt Danmark.

Som konsekvens af dårlig økonomi blev rederiet likvideret i januar 2006 og skibet solgt til to privatpersoner, den ene var en af ildsjælene fra foreningen.

Linden var i 2006-2010 chartret ud til oplevelsesbureauet Kasnäs Sailing på Ålandsøerne og kom i 2011 i charter hos Fregatti i Helsingfors. Dette firma kørte skonnerten i 2014 og har primært anvendt den som restaurant op til salget. Linden forlod Ålandsøerne i foråret 2015. Rasmus Jacobsen købte som hovedejer Linden i august i år. Med i ejerskabet er kaptajn Sabba Lile, Thurø og maskinmester Robert Jensen, København.

Hoveddata: Længde overalt 49 m, skrog 36 m. Bredde 8,7 m. Dybgang 3 m. Sejlareal i alt 632 kvm. Antal sejl: 11. Stormastens højde over dæk 35 m. Maskine: Volvo-diesel 560 hk.

Køjepladser: 35. Alle kahytter med bad og toilet. Besætning 6-8 personer. sosn

Efter planen lægger Linden omkring nytår fra kajpladsen ved Frederiksøen i Svendborg. Inden det nye år er omme, har Lindens sejl trukket i både polarnært farvand ved Svalbard - og ved de varme øer vest for Afrika.

- Den skal sejle charter for et kræsent publikum med mod på oplevelser og ekspeditioner. Det bliver eksklusive sejladser med en høj standard, fortæller Rasmus Jacobsen.

For den 50-årige Svendborg-uddannede sømand blev drømmen om eget, stort sejlskib realiseret i sommer. Vejen dertil er gået gennem tørn om bord på talrige danske og norske sejlskibe, bl. a. Brita Leth, Freia, Havet og Sörlandet.

I ni år drev Rasmus Jacobsen sammen med en lokal makker rederiet Obsea med tre undersøgelsesfartøjer. Skibene blev afhændet til den største kunde, O. S. Energy i Tyskland. Dermed åbnede sig nye veje for Rasmus Jacobsen, opvokset ved Christianshavns Kanal og søn af en fisker.

- Jeg er sejlskibsmand

- I bund og grund er jeg sejlskibsmand. At sejle charter med Linden, det er det rigtige for mig. Jeg er også klar over, at jeg skal tilbyde noget andet med Linden end det, de hjemlige charter-fartøjer gør. Det marked er mættet, siger Rasmus Jacobsen.

Sejladsen for Linden er planlagt, så den skal til søs hele året. I sommerhalvåret fra april til oktober skal den gøre fart i arktisk farvand. Næste år bliver det omkring Svalbard. I vinterhalvåret skal den søge mod varmere himmelstrøg, for eksempel Kap Verde eller Azorerne.

Linden, skonnert, Rasmus Jacobsen
Linden, skonnert, Rasmus Jacobsen

- Ud og rykke grænser

Målgruppen er et betalingsdygtigt publikum. Fundamentalt i Lindens koncept er bevidsthed om miljø, bæredygtighed og økologi.

- Det er punkter vi så langt som overhovedet muligt vil praktisere om bord. Andre rederier, der tilbyder sejlads deroppe, bruger motorskibe. De udleder CO2. Vi vil bruge sejl alt det, vi overhovedet kan, siger Rasmus Jacobsen.

Sejladserne vil få præg af ekspedition. På nogle af turene i Arktis vil Linden fx også have slædehunde med på dækket.

- Vi skal ud og rykke grænser, siger Lindens skipper.

Salget af ekspeditions-rejserne er så småt igang. Rasmus Jacobsen oplyser, at flere grupper har vist interesse for at chartre hele skibet. Så bestemer man også selv, om man tager den luksus at bruge firmands-kahytterne til kun en eller to personer.

- Lokale partnere vigtigt

Rasmus Jacobsen fortæller, at den praktiske planlægning kører. Afgang fra Svendborg er 2. april og de første charterture er den 8. maj.

I arktisk farvand skal oplevelserne gennemføres i tæt samarbejde med det lokale Basecamp Explorer på Svalbard-øen Spitsbergen.

At arbejde sammen med lokalt funderede partnere er for Rasmus Jacobsen en hjørnesten i hans idé med Linden:

- Det giver den mest autentiske, bedste og mest troværdige oplevelse for gæsterne, at turen til søs og i land sker i samspil med lokale kræfter, betoner Rasmus Jacobsen.

Nøglen til en vellykket ekspedition er for Rasmus Jacobsen også en tæt og gensidig respektfuld relation mellem besætning og passagerer. Hans egen rolle vil foruden skippers også være at fortælle noget om skib, sejladsen og om livet til søs. Besætningen bliver inklusiv skipper på seks-otte mand. Blandt dem vil være en kok, der mestrer brug af friske og økologiske råvarer.

Linden, skonnert, Rasmus Jacobsen
Linden, skonnert, Rasmus Jacobsen

Lige over i Thurøbund

Inden Linden lægger fra i Svendborg om fem-seks uger, skal den en tur omkring Ring-Andersens værft. Derefter skal den rundt i nordeuropæisk farvand og hente partier af fragt, der skal sejles til Svalbard. Vin fra Frankrig er på tale, og der planlægges undervejs til Svalbard anløb af Norskekysten for ombordtagning af lokale varer.

- Vi har jo mange gode varer i det kulinariske Sydfyn. Hvis producenter vil have deres varer miljøvenligt transporteret, er de velkommen til at kontakte mig, lyder det fra Rasmus Jacobsen.

Den samlede investering i projektet er ti mio. kroner:

Vi vil gerne have en forretning ud af det på sigt. Vi har givet det fem år.

- Hjemhavn?

- Thurø, selvfølgelig. Og vi skal lige over og ligge i Thurø Bund, inden vi stikker afsted.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
SE ALLE BILLEDERNE: Moderne sejlskib i traditionel stil

SE ALLE BILLEDERNE: Moderne sejlskib i traditionel stil