Bente og Michael Grønlund, der har stået bag kunstfestival i syv år, har truffet den svære beslutning at stoppe.

Kerteminde: Først var det Art Festival, så blev det Art Week, og nu er det slut. I syv år har ægteparret Bente og Michael Grønlund trukket kunstnere fra nær og fjern til Kerteminde - først i lokaler rundt om i byen og i de senere år i Anexet ved Lundsgård Gods.

Syv spændende år

Kerteminde: Art Festival lagde flot fra start i 2011 med bl.a. at lade kunstnere dekorere de runde siloer på havnen i Kerteminde. Festivalen blev også meget synlig med de mange skupturer, der blev stillet op rundt om i byen. Efter festivalen var Michael Grønlund så begejstret for premieren, at hans karakter lød: På en skala fra et til 10 scorede dn 14.I 2012 var antallet af deltagende kunstnere vokset fra 58 til 90, og i Fyens Stiftstidende lød overskriften på åbningsdagen: "Kunst-skepsis gjort til skamme."

I slutningen af 2012 blev foreningen "Festivalens Venner" etableret.

I 2013 var der mange besøgende, men der var rigtig mange udgifter, og mens de to foregående festivaler kun havde givet små underskud, så lød underskuddet dette år på 80.000 kroner, som parret selv måtte dække.

Som et plaster på det sår blev de kåret som Årets Borger(e) 2013 for deres store indsats med Art Festivallerne.

I 2014 blev det meste af Art Festival samlet i Anexet på Lundsgård Gods. Det blev dermed den absolut første begivenhed i Anexet, da det faktisk slet ikke var færdigt endnu og først blev officielt indviet flere måneder senere.

Efter festivalen i Anexet valgte parret at stoppe med Art Festival - den lokale interesse var simpelthen for lille, syntes de.

I februar 2015 meddelte de, at af asken efter Art Week rejste sig nu Art Week, der udelukkende foregik i Anexet. De kunne bare ikke lade være. Økonomien i Art Week blev fra starten meget mere solid, fordi de droppede at opstille skupturer i byen og samtidig begyndte at opkræve entre.

I 2016 kastede de sig ud på lidt dybere vand ved at tilføje foredrag og intimkoncerter til kunstudstllingen.

Velgørenhed har altid været en vigtig del af Art Festival/Art Week. Hvert år har der været aktiviteter, der skulle skaffe overskud til en bestemt modtager. De, der har nydt godt af denne vegørenhed i løbet af årene er bl.a. LINK, Heksebørn i Nigeria, hjemløse og Børnecancerfonden.

 

 

 

 

Til trods for at dette års Art Week blev den bedste til dato ifølge Michael Grønlunds vurdering, så er parret enige om, at nu er det tiden at stoppe.

- Vi har simpelthen ikke været dygtige nok til at tiltrække besøgende. I stedet for et stigende besøgstal for hvert år, er der sket det modsatte - færre og færre besøgende, konstaterer Michael Grønlund.

- Og nu er vi nået et punkt, hvor vi siger, at nu er det tiden at stoppe, mens legen er god. I øjeblikket er alting positivt (bortset fra besøgstallet), så hellere stoppe nu, når vi kan se, hvad vej besøgstallet går, end at vente, til det vander ud.

Besøgstallet lå i 2015 på 2500, mens det i år ikke nåede op på mere end 1800.

Satte et stempel på Kerteminde

Michael Grønlund understreger, at han og hustruen ikke har andre at pege fingre af end sig selv.

- I virkeligheden er vi jo i en positiv situation. Vi har fået en fantastisk opbakning fra alle sider, det eneste, der sådan set har manglet, er et betalende publikum. Byens handende har bakket op om os, og kunstnerne har været meget begejstrede for at deltage.

At Art Week også har kostet parret penge, har ikke været nogen hemmelighed. Og også i år gav det underskud.

- Men det er jo ikke millionunderskud, vi taler om. Art Week var vores barn, og børn betaler man jo gerne lidt for, bemærker han.

- Og til gengæld for det har vi fået en utrolig masse gode oplevelser. Vi har så mange gode minder. Vi har masser af venskaber, der er skabt undervejs, og så synes vi også, at vi har sat et stempel på Kerteminde, som vi godt kan være stolte af - og det er vi. Og vi har igennem årene fået masser af positive reaktioner fra folk både på telefon, på mails og på gaden, og ikke en eneste negativ, fortæller han med et stort smil.

Skabt med og til Kerteminde

Om Art Week genopstår i en anden og større by, er der ingen, der ved.

- I første omgang skal vi måske nok lige koncentrere os noget mere om vores arbejde hver især. Jeg kan bruge noget mere tid på min kunst og på at komme ud over rampen, siger Michael Grønlund.

- Og så er Art Week jo også skabt med og for Kerteminde efter inspiration, jeg hentede i en lille fransk bjergby, hvis festival jeg deltog i et par år. Det duede ikke til København, hvor vi boede, men da vi flyttede til Kerteminde, syntes vi, at det var den helt rigtige størrelse. Og det var det også, så længe vi kunne være i gratis lokaler.

  • Nordström_Helle

    Af:

    Jeg har arbejdet som journalist i Kerteminde i rundt regnet 30 år, først på Kjerteminde Avis og siden 2010 på Fyens Stiftstidende.

Mere om emnet

Se alle
Kerteminde: Tre ting, der gjorde det besværet værd at arrangere Art Week

Kerteminde: Tre ting, der gjorde det besværet værd at arrangere Art Week