For 40 år siden var Eva Trio-gryder banebrydende og nytænkende design, nu er de tidløse klassikere. Designeren Ole Palsby gik bogstavelig talt ikke på kompromis, og derfor skabte han en gryde-serie, der har vundet designpriser gennem fire årtier.

Havde man bare én gryde med låg i hvert køkken, ville alle danske husstande lave mad i Eva Trio-gryden. De seneste 40 år har Eva Trio solgt omtrent fem millioner stykker kogegrej. Den nærmest ikoniske gryde blev designet af Ole Palsby, som senere blev kendt for Alfi-kanden og Rosendahls krukker. Men Eva Trio-gryderne fra 1977 var hans første design. Det var også virksomheden Evas første produkt, hvor den enkle form var lige så gennemtænkt som funktionen. Det fortæller Eva Solo-direktør Jan Engelbrecht.

Eva Trio-design

I 1977 blev Eva Trio-grydeserien lanceret. Gryderne blev lavet i tre forskellige slags metal med forskellige funktioner - deraf navnet. Kobber, der er meget varmeledende, til saucer. Smedejern, der holder på varmen, til at stege i. Og aluminium til at koge kartofler og lignende. Designet var også funktionelt på den måde, at låg og gryder passede sammen på kryds og tværs. Det var helt nyt, at gryder og låg blev solgt separat. Hvilket de stadig bliver.

Eva Trio-gryderne vandt Dansk Designråds ID pris i 1978. Og senest i 2012 vandt Eva Trio en Red Dot Design Award.

Det er den industrielle designer Ole Palsby (1935-2010), der har designet Eva Trio-serien. Den var hans første af flere ikoniske design. Ole Palsby var uddannet vekseler og ejede i en køkkenudstyrsforretning i København, da han mødte Eva-direktøren Erik Mangor. 

Ole Palsby har foruden Eva Trio-serien designet for Rosendahl og tyske Alfi. Han er kendt for sin kompromisløse enkelhed og fokus på funktion. I 1985 er han citeret for at sige: "De ting, vi har i vore hænder hver eneste dag, vort køkkentøj, vores ting til opbevaring og de ting, vi serverer fra og med bør have særlige kvaliteter. En lille daglig nydelse for øje og hånd. Kvalitetens naturlighed. Smukke, gedigne og rette materialer i en form, som afspejler deres formål. Her tror jeg, at det er værd at satse ekstra."

Før kvinder kom på arbejdsmarkedet, og før køkkener blev beskrevet som amerikanske eller samtale-venlige, blev virksomheden, der dengang bare hed Eva, bygget på køkkenværktøj af kvalitet og funktionalitet. I 1940'erne og 50'erne solgte den køkkenudstyr med "jamen-faktor".

- Det første produkt var en meljævner, der også var en citruspresser. Når sælgerne tog ud til isenkræmmerne, havde de masser af meljævnere på hylderne, men så kunne man sige: "Jamen, det er også en citruspresser". Det gav flere funktioner og argumenter. Og det gjorde det sværere at sammenligne priser, siger Jan Engelbrecht, der er fjerde generation i direktørstolen på den familieejede virksomhed.

I modsætning til de enkle og stramt designede Eva Trio-gryder eller de lette, nordiske Eva Solo-glas var meljævneren med presse-funktion ikke nødvendigvis køn.

- I slutningen af 40'erne og 50'erne var køkkenet et værksted, hvor de hjemmegående kvinder lavede mad. Dengang brugte de værktøj til madlavning. Det var ikke vigtigt, om det var pænt. For det var ikke noget, man skulle profilere sig på. Sådan er det ikke mere. Da man åbnede op til køkkenet og lavede amerikanske køkkener og senere samtalekøkkener, begyndte man at snakke om design i køkkenudstyr, fortæller Jan Engelbrecht.

Fællesskab og fremtiden

Det var i køkkendesignets tidligste tid, at direktørens morfar, Erik Mangor (Evas daværende direktør), kontaktede Ole Palsby. Det var på grund af hans stædighed og vedholdenhed, at design blev introduceret i Rødovre-virksomheden. Jan Engelbrecht vurderer, at hans morfar ikke gik efter lækkert, enkelt og tidløst design, men efter kvalitet og funktionalitet. Han fik dog begge dele, da Ole Palsby skabte sit første af flere danske design-ikoner.

- I 1970'erne var design kun noget, der havde med møbler at gøre. Min morfar gik efter det bedste kogegrej, man kunne få rent kvalitetsmæssigt, men Ole Palsby lavede noget, der var funktionelt og også smukt og enkelt. Det viste sig at være et aktiv i fremtiden. Siden har vi ikke lavet et produkt, uden at tænke design ind i det, forklarer Jan Engelbrecht.

I løbet af 80'erne voksede Eva Trio-seriens popularitet, og Palsbys gryder er en stor del af virksomhedens omsætning. Men i takt med at samfundet udviklede sig fra at være fællesskabsorienteret til at fokusere på individ og selviscenesættelse op gennem 90'erne, har virksomhedens serie Eva Solo vokset sig større.

- Forbrugerne ønskede at tilhøre en bestemt gruppe i samfundet i 70'erne og 80'erne. Man købte livsstilskoncepter, som passede til den gruppe, men identificerede sig med. Dem, der kunne lide at lave mad, købte Eva Trio-gryder. Men op gennem 90'erne blev forbrugere mere individuelle. De ville skabe deres egne universer og identiteter. Der kommer Eva Solo ind i billedet, fortæller Jan Engelbrecht, der siden 1998 har ejet virksomheden, der nu har taget navn efter den populære serie Eva Solo.

Kompromisløs form og funktion

Men efter 40 års samfundsudvikling er gryderne stadig populære på det danske marked, viser salgstallet på 1,3 millioner for de senest 10 år. Det er der flere forklaringer på, mener Jan Engelbrecht. En af dem er Ole Palsbys stædighed.

- Han kunne kombinere det enkle og det funktionelle. Og så gik han ikke på kompromis med hverken form eller funktion, ligegyldigt hvad producenter eller indkøbere sagde. Han holdt fast, og det gjorde, at man udviklede et produkt, som stadig er interessant i dag, siger direktøren.

Eva Trio-gryderne mødte i begyndelsen stor modstand. Indkøberne var tilbageholdende med at tage gryder i tre slags metal og uden de velkendte bakelit-greb ind. Det var simpelthen for svært at overbevise kunderne om, at de skulle købe gryder og pander med funktioner, der var en professionel kok værdige, mente de. Faktisk var det mest de professionelle køkkenchefer og husholdningslærerinder, der viste interesse. Men datidens store madskribent, Politiken-journalisten George Kringelbach, udtrykte sin begejstring for Palsbys gryder, og det satte skub i et salg, der endnu ikke er stoppet.

Og udviklingen i samfundet går igen Eva Trio-konceptets vej, mener Jan Engelbrecht.

- Nu hælder forbrugerne mere mod funktionalitet igen. Man vil have det, der virker optimalt. Fordi vi alle sammen selv vil være små stjernekokke i vores køkken, skal vi have det rigtige udstyr. Og den tankegang passer Eva Trio-designet og funktionerne ind i, siger han.

  • Limkilde_Anja_(2015)_015

    Af:

    Jeg er journalist på Fyns Amts Avis' Langelands redaktion, hvor jeg skriver om foreningsliv, kultur, skoler, mennesker og politiske beslutninger. Jeg er interesseret i det meste. Højere og mere smidig end de fleste. Jeg dyrker yoga og spiser ikke kød. Jeg bor sammen med min kæreste mellem skov, strand, stjerner og pastelfarvede solnedgange.