Anmeldelse

Publikum skabte selv deres indre billeder til Frans Baks musikalske illustrationer af nordiske fotoserier.

Frans Bak er med et lidt forkætret ord musiksnedker. Men han er også musikmager og musikmagiker.

Han spillede i Blast, var kapelmester for Pallesen & Pilmark og ophavsmand til "Danse i måneskin". Det er som filmkomponist, han har slået sit navn fast. Med musikken til indspilninger af "Forbrydelsen" i Danmark, USA og Tyrkiet har han masseret publikums uhyggegen, pirket til vores mistænksomhed og effektivt understøttet og forstærket stemninger af enhver art.

Om koncerten

"Lyden af Norden"fire stjerner

OFF17, Magasinet, Odense, tirsdag 29. august: Koncert med komponisten og pianisten Frans Bak, sangeren Josefine Cronhom, violinisterne Karen Pedersen og Josefine Dalsgaard, bratschisten Niels Thorkild Levinsen og cellisten Live Johansson.

Han er også manden bag en af mine yndlings-cd'er, "Natsange", som blander alverdens stilarter, men takket være Josefine Cronholms glasklare vokal ender som inkarnationen af den melankolske, nordiske tone.

Lyden af Norden var også temaet for Frans Baks bidrag til OFF17. Koncerten begyndte med musikalske illustrationer til fotoserierne "Cph by Night" af Johan Biilmann og "Ultima Thule" af Henrik Saxgren. Tvistet var, at fotografierne ikke blev vist, så publikum måtte selv skabe billeder på nethinden.

"Cph by Night" var en vandring i et natsort København, hvor vindens susen om et gadehjørne blandede sig med en bus' sørgmodige bremsen og et S-togs forpustede energi. En af styrkerne ved det 25 minutter lange værk - og koncertens øvrige programpunkter - var, at der ikke var nogen egentlige solister. Det var i samspillet mellem Frans Baks klaver, keyboard og computer-backtracks, Josefine Cronholms ordløse vokal og de fire strygere, at genkendelige temaer vendte velkomne tilbage og puffede til den snigende monotoni.

Ræs med døden

I "Ultima Thule" var det Josefine Cronholms tindrende klare stemme, der samlede musikken og understøtter mine indre billeder af menneskets pagt med naturen. Et møde i omgivelser så skinnende, blændende, skærende og insisterende hvide, at jeg blev helt stille indeni. Undervejs skiftede Cronholms stemme fra barnligt nysgerrig til voksent afmålt, fra messende til triumferende, fra varmt nynnende til jublende fuglekvidren. Alt ledte hen mod den øresønderrivende smukke slutning, der var som taget ud af højskolesangbogen, mere ærkedansk end grønlandsk og med en inderlighed, der er en hymne værdig.

Aftenens eneste levende billeder ledsagede uropførelsen af Frans Baks musik til Carl Th. Dreyers kortfilm "De nåede færgen" fra 1948. Næsten 70 år efter var det billederne fra færgelejet Assens-Aarøsund og landevejen til Nyborg, der fascinerede. Macho-motorcyklisten og hans bagsæde-blondine kører ræs med en lastbil, der har døden som chauffør, og parret ender i hver sin kiste på bunden af en jolle, der som Karons færge stævner mod dødsriget. Frans Baks ferme filmmusik gav en museal klassiker forfriskende nyt liv.

Skingre feeds og en trådløs mikrofon, der mistede pusten, fik "Forbrydelsen"-suiten til at falde lidt fra hinanden og understregede, at de meditative gentagelser og de dvælende lydmalerier både var koncertens force og akilleshæl, for i længden blev udtrykket for harmonisk, repetitionerne for mange og melodifladerne for ensartede. En percussionist ville have givet de præindspillede backtracks velgørende modspil og udfordret de glimrende musikere.

  • ANDREAS_BASTIANSEN

    Af:

    Kulturredaktør på Fyens Stiftstidende & Fyns Amts Avis fra 2012. Stofområder: scenekunst og klassisk musik. Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus 1992. Fastansat på Fyens Stiftstidende fra 1994. Sidder i bestyrelsen for Fynske Mediers medarbejderforening. Til marts 2015 medlem af Fynske Mediers bestyrelse. Medlem af Reumert Juryen fra 2014. Gift og bosat i Odense-forstaden Snestrup.