MG&BK havde i 2009 sponsorindtægter på over en halv million kroner. På nær 3000 kroner blev alle brugt på sponsorpleje
Middelfart: En halv million sponsorkroner burde lune godt i de fleste klubkasser. Men ikke i MG&BK’s. For på nær 3000 kroner blev alle sponsorindtægterne i 2009 brugt på - sponsorerne. 304.000 kroner blev brugt på en fodboldtur til England for sponsorerne, og 228.000 kroner på "sponsoromkostninger".

Det fremgår af det årsregnskab, der blev fremlagt på klubbens generalforsamling torsdag aften.

Debatten blandt de cirka 40 fremmødte i klubhuset på Færøvej stod ikke mindst Søren Kjærås for. Han stillede en række kritiske spørgsmål til regnskabet, og avisen har talt med ham efter generalforsamlingen.

- Jeg spurgte blandt andet om, hvordan man kan forsvare at bruge en halv million kroner på sponsorpleje, når der ikke kan blive råd til en afslutningsfest for ungdomsspillerne, siger Søren Kjærås, der har en datter, som spiller på MG&BK’s U14-pigehold.

Turen var lovet på forhånd

Formanden for MG&BK, Knud Herbert Sørensen, fortæller, at der er en god forklaring på, at sponsor-regnskabet ser ud, som det gør.

- Vi skal tilbage til 2008, hvor vi ikke havde råd til at lave sponsorturen. Vi fik bemyndigelse af generalforsamlingen og sponsorerne til at lave en tur i 2009, der var dobbelt så dyr. Samtidig kom finanskrisen, så vi fik ikke den sponsorindtægt på 1.050.000 kroner i 2009, som vi havde budgetteret med. Det er selvfølgelig ad helvede til, men det er ikke kun MG&BK, der er blevet ramt af krisen, siger Knud Herbert Sørensen.

At gøre som i 2008 og aflyse sponsorturen kunne heller ikke komme på tale.

- Vi er juridisk forpligtet til at afholde turen (en del af sponsoraftalen red.). Og når man skal til London og skaffe billetter, skal man gå tidligt i gang, siger Knud Herbert Sørensen.

Han vurderer, at der er stor forskel på, hvor stor vægt sponsorerne lægger på turen, når de afleverer en sum penge til klubben.

- Nogle deltager ikke i turene. De har bare lyst til at støtte MG&BK. For andre er det vigtigt. De bruger turen som en belønning til nogle af deres medarbejdere, siger Knud Herbert Sørensen, der vurderer, at der et normalt år vil gå cirka 20 procent af sponsorindtægterne retur til sponsorerne.

Cirka 70 personer deltog i turen til London, som blandet andet bød på fodboldkampen Arsenal-Middelsbrough.

I 2010 budgetteres der med sponsorindtægter på 580.000 kroner og -udgifter på 380.000 kroner.

I 2008, hvor sponsorturen blev aflyst, var der sponsorindtægter for 735.000 kroner og -udgifter for 278.000 kroner. Det svarer til, at 38 procent af sponsorkronerne gik retur.
  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
MG&BK overvejer ny sponsor-taktik

MG&BK overvejer ny sponsor-taktik