• Dagli'Brugsen i Brenderup har succes med at ansatte mennesker, der ellers ville have svært at komme ind på arbejdsmarkedet. Resultatet er større glæde hele vejen rundt

Brenderup: Fandtes der en konkurrence om at tage størst muligt socialt ansvar, ville Dagli'Brugsen i Brenderup befinde sig i forreste linje.

Fem ud af brugsens 25 medarbejdere er ansat på specielle vilkår, hvilket udløser glæde hele vejen rundt, ifølge brugsuddeler Claus Rasmussen:

- Skal man nævne én ting, man gerne vil i livet, tror jeg grundlæggende, det er at være til gavn og glæde for andre. Det, der driver mig, er at hjælpe andre, og når vi som forretning kan, synes jeg, at vi også har en forpligtigelse til at gøre det.

Mest opmuntrende er den eksplosive udvikling, han gang på gang oplever, at de "anderledes" medarbejdere gennemgår.

- Det gælder jo for alle mennesker, at man bliver gladere og stærkere af succeser. Nogle gange kan de ikke særligt meget, når de kommer, så vi begynder med små opgaver som for eksempel at fylde brød op om morgenen, hvor der ikke er travlt. Derefter rykker vi dem videre. For nogle går det hurtigt, for andre knapt så hurtigt. Vi gør meget ud af, at de er en del af holdet, og de deltager på lige vilkår i vores sociale arrangementer, siger han.

Et fælles projekt

Da han for år tilbage tog initiativ til at tage socialt ansvar ved at udvide medarbejderstaben til andre end "helt almindelige mennesker", tog han de ansatte med på råd. Velvidende, at dem, der kan mest, også bliver nødt til at hjælpe dem, der kan mindre. Ordningen er blevet et fælles projekt. For ja, det er en tidsmæssig investering på den måde at tage socialt ansvar, men mest af alt er det en gevinst. Claus Rasmussen oplever, at kunderne er rigtig glade for at træde ind i den mangfoldighed af forskellighed, de mødes af.

Noget andet med Anders

25-årige Anders Karlsen er for eksempel ansat i flexjob. Hans hjerne tog skade ved fødslen, da han ikke fik den fornødne ilt, og han kan derfor ikke bestride et job på normale vilkår.

- Kunderne kan godt se, at Anders ikke er, som folk er flest, og det giver dem et eller andet ekstra. De kan rigtig godt lide ham. Han er altid glad, hjælpsom og ihærdig, og det mærker kunderne, siger Claus Rasmusesen og tilføjer:

- Jeg kan se, hvor meget livskvalitet, han får her. Det handler om identitet. Ingen foretrækker bare at tulle rundt et sted. Her får de løn og mærker, at der er brug for "mig". Jeg gør en forskel.

[i]- Bliver du glad, hvis Anders bliver hos jer i mange år?[/i]

- Ja, og det kan jeg også sagtens forestille mig, at han gør.

For Claus Rasmussen er det vigtigt at forpligtige sig over en årrække.

- Man skal ikke som forretning vælge at tage socialt ansvar, fordi man lige har brug for lidt hjælp i en kortere periode, og så kan vedkommende ryge ud igen. Mange får en stor del af deres identitet ved at være her, og det skal man forholde sig alvorligt til, anfører brugsuddeleren, som dog afviser planer om at ansætte endnu flere på særlige vilkår. Det nuværende antal er passende.

  • Af: