Hvis DBS's tomme stationer i Gelsted, Ejby og andre steder i landet ikke er solgt inden for de næste to-tre år, rives de ned.

DSB's arbejde med at komme af med sine tomme stationbygninger efterhånden, som de er blevet afløst af billetautomater, har ikke just kørt på skinner.

Derfor har man nu ansat en medarbejder, der skal afsøge nye muligheder og lave en køreplan for salget. Bygningerne får en sidste chance på to-tre år, er de ikke solgt inden da, bliver de revet ned.

DSB kæmper i øjeblikket med at komme af med næsten 60 tomme stationsbygninger rundt om i landet. To af dem ligger i Gelsted og Ejby. Stationen i Gelsted har stået tom siden 2010, mens stationen i Ejby har været forsøgt solgt, siden Postdanmark opsagde sit lejemål for en del år siden. De 450 kvadratmeter har i nu to år været lejet ud til den lokale dartklub, der giver 5400 kroner om måneden plus forbrug og kan siges op med 12 måneders varsel.

- Bygningerne har bedst af at blive brugt, derfor forsøger vi at leje dem ud, indtil et salg er muligt, forklarer DSB's chef for bygherre og entreprise, Niels A. Dam.

Hovedparten af bygningerne ligger i mindre bysamfund, hvor der i forvejen er mange kvadratmeter til salg. Deres flotte arkitektur ændrer heller ikke ved det faktum, at togene buldrer tæt forbi med jævne mellemrum hele døgnet, hvilket holder mange købere væk.

Det overordnede mål er at få ryddet op i selskabets overflødige bygningsmasse. Og lykkedes det ikke at sælge de tomme stationer inden for 2-3 år, er DSB parat til at rive dem ned.

  • Gottwald_Søren

    Af:

    Jeg er journalist på Fynske Mediers redaktion i Middelfart, hvor vi laver Middelfart-siderne i Fyens Stiftstidende samt Middelfart-stof til fyens.dk og til mitfyn.dk. Vi laver desuden ugeavisen Melfar Posten, som jeg er tovholder på - det vil sige, at jeg har ansvar for at redigere den sammen med en kollega.