Alle 440 administrativt ansatte i Middelfart Kommune er mandag flyttet ind i det nye rådhus. Nu skal de vænne sig til rammer og arbejdsbetingelser i den sølvfunklende bygning med havudsigt.

Middelfart: - Hernedefra lød det knaldhamrende godt, da I sang, sagde kommunaldirektør Steen Vinderslev til de hundredivs af medarbejdere i den store lyse foyer, da Middelfarts Rådhus mandag morgen blev indviet for de ansatte med fællessang og taler.

Og forsamlingen ventede tålmodigt, indtil borgmesteren, kommunaldirektøren og et medlem af kulturgruppen holdt op med at tale. Så begyndte de selv at snakke og myldre og betragte deres nye arbejdsplads.

Alle kommunens matrikler fra Middelfart, Ejby og Nørre Aaby rykkede denne mandag under ét og samme tag. Et rådhus til 120 millioner skattekroner, hvis indre i to et halvt år har genlydt af nedstrygere, hamrer og rundsave, og som nu lyder af et ægte kontor med højhæle, klaprende tastaturer og summende samtaler.

Nye arbejdsbetingelser

De ansatte havde huset for sig selv, så de kunne pakke ud, se sig om og gøre klar til dem, det jo egentlig handler om: borgerne, som rådhuset åbner for tirsdag.

Og med i den forberedelse var en rundtur i de 9000 kvadratmeter, hvor de ansatte travede rundt i hold og fik nys om alt fra, hvornår der er frokost, til hvordan overfaldsalarmer virker.

Det er nemlig ikke kun bygningen, der er ny for de ansatte. Det er også deres arbejdsbetingelser.

Et nyt aspekt er, at rådhuset skal være papirløst, og at medarbejdere så vidt muligt skal undgå at printe ud.

- Jeg har det helt fint med det, og vi har jo længe været vant til at gøre mere og mere digitalt. Men der er nok nogle af mine kolleger, der vil have sværere ved at vænne sig til det end andre, lød vurderingen fra Morten Olsen, ydelsessagsbehandler i Job- og Vækstcentret, da avisen fangede ham på en gang i rådhuset.

Sidder i storrum

Samtidig skal mange vænne sig til at sidde i store kontormiljøer, mens de i flere år har været vant til at sidde i to-tre-fire-mandskontorer.

- Det er de her mødelokaler, som kan bruges til, hvis I vil have noget stilhed væk fra de andre i kontoret, fortalte en kvinde en forsamling af seks ansatte, mens hun pegede ind ad en glasdør, der kanter op til et af de mange åbne kontorlokaler.

Dog er der gjort meget for at lyddesigne de store kontorer. Vægge er perforerede, og der er lagt gulvtæpper, så lyden absorberes. Alle møbler fra de gamle matrikler er også udskiftet med udgaver, som både kan virke rumopdelende og er lavet af materialer, som kan bremse støj fra kolleger.

Flytning fortsætter

Mens de fleste var travlt beskæftigede med at finde sig til rette, var andre optagede af at færdiggøre den flytning fra kommunens gamle matrikler, som i flere måneder har stået på. I kantinen med panoramaudsigt til Ny Lillebæltsbro nåede rådhusbetjent Flemming Zinck ikke mange bidder af sit rundstykke, før telefonen kimede igen. Flyttefolk ringede og spurgte, hvor genstande fra de gamle bygninger skal køres hen.

Sammen med projektleder Anette Nørbo har han stået i spidsen for logistikken omkring flytningen, som for ham langt fra er slut endnu.

- Alle møbler og genstande, som vi ikke har fået overdraget til andre institutioner i kommunen, skal køres til auktion, så det har jeg travlt med. Jeg glæder mig til, at brikker er faldet på plads, og jeg har overskud til servicen her i det nye hus. Hvis medarbejderne lige de her dage spørger om for eksempel en kuglepen, må jeg nok bede dem om at tage én med hjemmefra, sagde Flemming Zinck.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Medarbejdere om nyt rådhus: Vi glæder os, men ...

Medarbejdere om nyt rådhus: Vi glæder os, men ...

Debat: Vender man tingene på hovedet?

Nøgleoverrækkelse: Nørre Aabys rådhus er overrakt til boligforening

Nøgleoverrækkelse: Nørre Aabys rådhus er overrakt til boligforening