Nytårsforsæt: Vær realistisk og tålmodig

I disse dage vælter det ind i firnesscentrene med nye medlemmer. Også allerede indmeldte medlemmer laver mere motion efter nytår. Her er det dog det evigt aktive seniorhold i Fitness World i Middelfart. Fotos: Mia Harm Madsen

Nytårsforsæt: Vær realistisk og tålmodig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Så er det på den igen: På med træningstøjet og ned i fitnesscentret. Januar er tid til at indfri dit nytårsforsæt, men hvis du ikke er realistisk, er det ikke sikkert, at du når i mål. Centerleder maner til tålmodighed og realitet.

Nytårsforsæt: Er du også én af dem, der lover dig selv, at det nye år skal være året, hvor du skal blive bedre til alt muligt? Du skal holde op med at ryge, stoppe med at smovse efter aftensmaden, blive bedre til at besøge din gamle moster, eller skal du slet og ret på skrump?

Du er i så fald ikke den eneste, der gerne vil være en bedre udgave af dig selv i løbet af det kommende år.

I disse dage valfarter danskere rundt om i landet til fitnesscentrene for at få smidt lidt af det overflødige, og det er en klassiker hvert år. Derfor er man hos Fitness World i Middelfart rustede til det kommende boom af nye medlemmer. Her er der hvert år oprettet flere hold lige efter nytår, så der er plads til alle de nye medlemmer, der skal give den gas med deres nytårsforsæt.

- Vi mærker rigtig meget til nytårsforsæt. På landsplan stiger antallet af brugere med 20-30% i vores centre, siger Line Møller Nikolajsen, der er centerleder i Fitness World i Middelfart. Hun understreger dog, at det ikke nødvendigvis gælder antallet af nye medlemmer, men at der også kan være allerede eksisterende medlemmer, der har nytårsforsæt og bruger årsskiftet til at gå i gang med træningen endnu en gang.

I centret i Middelfart er der alene i januar 3000 flere brugere igennem i forhold til resten af året. Det kan sagtens være den samme bruger, der bruger centret mere flittigt end tidligere, men der er altså langt mere aktivitet lige efter nytår.

Gå ikke en fiasko i møde

Efter et par måneder dykker interessen for træningen igen, og hverdagen melder sig atter i fitnesscentrene.

- I februar oplever vi en lille nedgang, men det stiger igen i marts, hvorefter det flader ud, forklarer centerlederen, der kan se, at ikke alle når i mål med deres nytårsfortsæt.

- Jeg tror, at folk gaber over mere, end de kan klare. I stedet for at lave et nytårsforsæt, der lyder på at træne to eller tre gange om ugen, så sætter de barren for højt. Mit bedste råd er at være realistisk i forhold til sit job, børn og hvor man bor henne, så man ikke går en fiasko i møde, siger centerlederen, der også maner til tålmodighed.

- Man skal se det som en proces frem for at have et mål. Måske har man læst, at man skal dyrke crossfit i en time, før det virker, men hvis man synes, at det er sjovere at gå til zumba, så skal man gøre det, for man skal finde en motionsform, man selv bliver motiveret af, siger Line Møller Nikolajsen.

Lav realistiske delmål

Kun en lille procentdel når ifølge centerlederen deres mål i nytårsforsættet.

- Dem, der springer fra, har sat målet for højt. De oplever dalende motivation, så derfor skal man lave realistiske delmål. Det må være meget uoverskueligt at skulle tabe 20 kilo, men hvis man sætter sig det mål, at man vil have tabt fem kilo til tante Odas fødselsdag i marts, så er det meget mere overskueligt. Og når man så har nået sit endelige mål, må man spørge sig selv: hvad så? Måske skal man ikke tabe sig mere, men så kan man udfordre sig selv ved at kunne løbe fem kilometer eller tage en zumbauddannelse, siger Line Møller Nikolajsen.

Nytårsforsæt: Vær realistisk og tålmodig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce