Ny jernbane: - Vi kapsles ind af jernbaner

Tirsdag formiddag. Bert Neele, Nørre Aaby, går med tanker i det område tæt på hans hjem, hvor den sydlige linjeføring skal anlægges, hvis politikerne følger Vejdirektoratets anbefaling. Foto: Louise Koustrup.

Ny jernbane: - Vi kapsles ind af jernbaner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bert Neele fra Nørre Aaby frygter faldende huspriser, og at beboerne i hans kvarter i Nørre Aaby kommer til at skulle høre på støj fra to jernbaner og en motorvej. Han forstår ikke Vejdirektoratets anbefaling om en sydlig linjeføring.

Nørre Aaby: Bert Neele går tur i det rekreative område tæt på hans parcelhus på Østervangen i Nørre Aaby. Der, hvor jernbanen om føje år skal ligge, hvis Vejdirektoratets anbefaling om en sydlig linjeføring følges af politikerne.

Han er trist og skuffet. I det fjerne høres lyden fra motorvejen og med jævne mellemrum også togene fra den nuværende jernbane, som går gennem byen. Kommer den nye linjeføring, bliver Nørre Aaby "kapslet inde af jernbaner", som Bert Neele udtrykker det. Han er skuffet.

- Huspriserne kommer da til at falde. Det er jeg sikker på, og skal man købe hus i Nørre Aaby, så tror jeg også, at man vil orientere sig andre steder end mod husene tæt på jernbanen.

Han vurderer, at der ligger 70-80 huse i området, som på den ene eller anden måde vil blive påvirket af den sydlige linjeføring. Bert Neele kan ikke finde logikken i Vejdirektoratets anbefaling.

- Jeg forstår ikke, at regeringen giver Vejdirektoratet millioner af kroner til at finde den bedste løsning, når det ender med, at man kun bestemmer sig ud fra det økonomiske. Så kunne man fra starten bare have sagt, at det skulle være den billigste løsning. Det er et projekt, som man ikke skal lave om igen om 50 år. Det skal forhåbentligt være der i flere hundrede år, så derfor er det også småpenge i det store perspektiv, hvis man valgte en anden linjeføring. Man fremtidssikrer ikke. Jeg er lidt rystet over, at det sker i dagens Danmark. Vi ved, at der i fremtiden bliver behov for at føre tog over en tredje Lillebæltsforbindelse. Det tager man ikke højde for.

Ikke besluttet endnu

Bert Neele er det på det rene med, at ingen reelt kan sige, hvor meget det kommer til at støje fra jernbanen, men idet den kommer til at ligge tættere på hans hus, end motorvejen og den nuværende jernbane, frygter han for støjniveauet.

Forude venter den politiske proces, som beboerne i Nørre Aaby vil forsøge at påvirke. Et muligt skridt kunne være at overtale en eller flere fynske folketingspolitikere til at kæmpe deres sag.

Ny jernbane: - Vi kapsles ind af jernbaner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce