Nu skrælles asfalten af: Renovering af Gl Lillebæltsbro skudt i gang

Thomas Poulsen er elektriker, og han har sammen med sine kolleger brugt de seneste uger på at sørge for strøm til renoveringsarbejdet. Foto: Sofie Secher Karlsen

Nu skrælles asfalten af: Renovering af Gl Lillebæltsbro skudt i gang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tirsdag efter pinsen gik arbejdet med at renovere den gamle bro i gang. Arbejdet tager 20 uger, og mens det står på, er broen lukket for al biltrafik.

Middelfart: Lyden af asfalt, der skrabes af vejen, kan høres fra den ene ende af broen til den anden. Midt på vejen på den jyske side af broen er både asfaltarbejdere og store maskiner gået i gang med den omfattende renovering. Allerede tirsdag morgen påbegyndte arbejdet med at skrabe asfalten af.

Den Gl. Lillebæltsbro undergår de kommende 20 uger en tiltrængt renovering, og det betyder, at broen er lukket for biler imens.

Mens den gamle bro får en grundig overhaling, henviser Vejdirektoratet trafikanter til Den Ny Lillebæltsbro. Dog kan både cyklister og gående stadig benytte den Gl. Lillebæltsbro.

Fakta
Kørebanen på Gl. Lillebæltsbro skal renoveres, da kørebanen, fugerne og den underliggende beton er ældet.Arbejdet består blandt andet i udskiftning af fugtisolering på kørebanen og fortovet, betonreparation af undersiden af brodækket og udskiftning af kantbjælken mellem kørebanen og jernbanen.Vejdirektoratet udfører arbejdet over to omgange - først 20 uger i sommeren 2018 og dernæst 20 uger i sommeren 2019.Kørebanen er derfor lukket for trafik i begge retninger i de pågældende uger.Renovering skulle gerne give 50 års ekstra levetid til den gamle bro, der stod færdig i 1935.
Arbejdet med at renovere den Gl. Lillebæltbro gik i gang tirsdag morgen den 22. maj og fortsætter 20 uger frem. Foto: Sofie Secher Karlsen
Arbejdet med at renovere den Gl. Lillebæltbro gik i gang tirsdag morgen den 22. maj og fortsætter 20 uger frem. Foto: Sofie Secher Karlsen

Et arbejde med langt ned

Allerede tirsdag formiddag var både elektrikere, smede og asfaltarbejdere at finde på den gamle bro. Midt på broen klatrede elektriker, Thomas Poulsen, ud på en lift, som var installeret på broens yderside.

- Jeg var blevet advaret om den højde, jeg skulle arbejde i, før jeg sagde ja til jobbet, siger han og fortæller, at han og de andre elektrikere faktisk har været i gang på broen i små tre uger. De sørger blandt andet for, at der er strøm til alle de andre renoveringsarbejdere. Fra midten af broen og ned er omkring 40 meter, vurderer Thomas Poulsen.

Trafikforbuddet gælder også alle renoveringsarbejderne, som derfor transporterer sig selv og de mindre materialer, som skruemaskiner og spande, over broen på ladcykler.

Man skal helst ikke lide af højdeskræk, hvis man skal være med til at renovere den gamle bro. En del af arbejdet foregår nemlig udenpå broen. Foto: Sofie Secher Karlsen
Man skal helst ikke lide af højdeskræk, hvis man skal være med til at renovere den gamle bro. En del af arbejdet foregår nemlig udenpå broen. Foto: Sofie Secher Karlsen

Forventer øget trafik på E20

Vejdirektoratet forventer i den periode, renoveringsarbejdet sker, en øget trafik på E20. Mellem 10.000 og 12.000 biler passerer dagligt den Gl. Lillebæltsbro, og de skal de kommende fem måneder køre på den anden bro.

- Det er klart, at trafikken bliver tættere - især om morgenen og eftermiddagen, men vi har vurderet, at trafikken vil kunne afvikles fint, fortæller Shahriar Honar, projektleder på renoveringsarbejdet på den Gl. Lillebæltsbro.

- Problemet er, hvis der sker uheld. Så bliver der hurtigere dannet lange køer, og derfor opfordrer vi trafikanterne til at vise hensyn og holde afstand, så vi undgår flere uheld på strækningen. Samtidig har vi intensiveret beredskabet ved Den Ny Lillebæltsbro, så der hurtigere bliver ryddet op, hvis der sker et uheld, siger han og understreger, at Vejdirektoratet udmærket er klar over, at spærringen generer mange trafikanter.

Selvom broen er lukket for bilister, er der stadig plads til både cyklister og gående. Foto: Sofie Secher Karlsen
Selvom broen er lukket for bilister, er der stadig plads til både cyklister og gående. Foto: Sofie Secher Karlsen
Den Gl. Lillebæltsbro er lukket for al biltrafik, og det betød, at flere bilister måtte vende om ved Galsklintvej ved broen. Foto: Sofie Secher Karlsen
Den Gl. Lillebæltsbro er lukket for al biltrafik, og det betød, at flere bilister måtte vende om ved Galsklintvej ved broen. Foto: Sofie Secher Karlsen
Mens renoveringsarbejdet står på, er broen lukket for biler. Det betyder, at dem, der arbejder på broen også må hoppe på cyklen, når de skal frem og tilbage på broen. Foto: Sofie Secher Karlsen
Mens renoveringsarbejdet står på, er broen lukket for biler. Det betyder, at dem, der arbejder på broen også må hoppe på cyklen, når de skal frem og tilbage på broen. Foto: Sofie Secher Karlsen
Renoveringsarbejdet på den Gl. Lillebæltsbro varer indtil efterårsferien, hvilket er 20 uger. Foto: Sofie Secher Karlsen
Renoveringsarbejdet på den Gl. Lillebæltsbro varer indtil efterårsferien, hvilket er 20 uger. Foto: Sofie Secher Karlsen
Langs cykelstien på broen er opsat enten afspærringstape eller spånplader, så man ikke er i tvivl om, at vejen kun er for renoveringsarbejderne. Foto: Sofie Secher Karlsen
Langs cykelstien på broen er opsat enten afspærringstape eller spånplader, så man ikke er i tvivl om, at vejen kun er for renoveringsarbejderne. Foto: Sofie Secher Karlsen
De kommende 20 uger er den Gl. Lillebæltsbro tom for trafik. Foto: Sofie Secher Karlsen
De kommende 20 uger er den Gl. Lillebæltsbro tom for trafik. Foto: Sofie Secher Karlsen
De kommende 20 uger er den Gl. Lillebæltsbro tom for trafik. Foto: Sofie Secher Karlsen
De kommende 20 uger er den Gl. Lillebæltsbro tom for trafik. Foto: Sofie Secher Karlsen

Nu skrælles asfalten af: Renovering af Gl Lillebæltsbro skudt i gang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce