Noma-keramiker fremstiller hemmelig glasur fra lokale kilder

Hjemme i Asperup laver Astrid Schmidt, hvad hun har lyst til. Hun har aldrig gjort ret meget i at sælge sin keramik og har mest givet det væk til venner og bekendte, men for et års tid siden blev hun kontaktet af en designer, der samarbejder med Noma, og så startede en større proces med at få lavet tallerkener og meget andet til den fine restaurant. Fotos: Mia Harm Madsen

Noma-keramiker fremstiller hemmelig glasur fra lokale kilder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

82-årig keramiker fra Asperup er én af fem, der har leveret tallerkener, skåle, krukker og kander til det nye Noma. Et stort stykke arbejde, som har krævet en stor fysisk indsats - ikke mindst i at fremstille glasuren, der blandt meget andet indeholder ingredienser fra Røjle samt fra naboens brændefyr.

Asperup: I det fine værksted ligger lerstøvet over alt. Sådan er det, når man arbejder med den slags, så Astrid Schmidt har altid sin kittel på, når hun arbejder herude. Lerdrejebænken står i det ene hjørne, og den har kørt mange gange rundt, mens keramikerens hænder har formet de fineste stykker brugskunst.

- Jeg gik i min ungdom på keramisk linje på Kunsthåndværkerskolen i København i et år, men måtte opgive af økonomiske grunde. Så blev jeg lærer og underviste i 21 år på Østre Skole i Middelfart og senere på Friskolen i Middelfart, hvor jeg efterfølgende blev leder. Alle årene underviste jeg blandt andet i formning, fortæller den nu for længst pensionerede lærer, der bor i det, der engang har været stationen i Asperup.

Togskinnerne er væk, men huset bærer stadig tydeligt præg af at være en tidligere station. Keramikværkstedet er etableret i det, der tidligere var et cykelskur.

- Da jeg blev pensioneret, fik jeg tid til at gøre noget ved keramikken. Jeg brugte mine idéer på børnene, da jeg arbejdede. Men jeg savnede at have med børn og keramik at gøre, så i 1998 startede jeg Billedskolen i Middelfart, fortæller den 82-årige keramiker.

Om Noma
Noma er en international kendt gourmetrestaurant, der første gang slog dørene op i København for 15 år siden.

Restauranten blev til i et samarbejde mellem kokkene Clays Meyer, Rene Redzepi og Mads Refslund.

I 2005 fik spisestedet, der specialiserer sig i nordisk mad, sin første Michelin-stjerne og to år efter modtog den endnu en stjerne.

Men trods succesen valgte ejerne sidste år at lukke restauranten med det mål for øje at genåbne den i nye rammer på Christianshavn. I den forbindelse mistede restauranten begge sine stjerner.

Til det nye Noma, der er åbnet, har man skabt et helt nyt udtryk - og i forhold til service er det fem forskellige keramikere, der har stået for designet - heriblandt danske Astrid Schmidt fra Asperup. De øvrige er norske Anette Krogstad, canadiske Janaki Larsen, danske Finn Dam Rasmussen og Hjorts Fabrik på Bornholm ved Karina Skibby.

De har tilsammen leveret cirka 6000 stykker keramik til restauranten i tre forskellige temaer for at matche de tre sæsonmenuer: Ocean for vinter, Plant for sommeren og Forest for efteråret.
Det har været hårdt arbejde, og der har været mange ting at forholde sig til i processen med at levere keramik til Noma. Specielt har Astrid Schmidt bøvlet med at få lavet glasurer, der matchede hinanden, så der var nok til den store bestilling, som restauranten ville have. Her er hun i sit værksted, der er et tidligere cykelskur på den gamle Asperup Station.
Det har været hårdt arbejde, og der har været mange ting at forholde sig til i processen med at levere keramik til Noma. Specielt har Astrid Schmidt bøvlet med at få lavet glasurer, der matchede hinanden, så der var nok til den store bestilling, som restauranten ville have. Her er hun i sit værksted, der er et tidligere cykelskur på den gamle Asperup Station.

Opdaget i showroom

Keramikeren laver egentlig kun keramik for sin egen skyld. Fordi hun godt kan lide at dreje. Hun laver kun brugsting, og nogle gange kan skåle, fade, krukker og vaser godt hobe sig lidt op, for hun sælger kun af det en gang i mellem og mest ved forårsudstillingen på Asperupgaard.

Men på et tidspunkt manglede hendes søn, der er møbelsnedkersnedker, dog lidt pynt til sit showroom i København, og han fik nogle af sin mors genstande med for at pynte lidt op - og det fik vidtrækkende konsekvenser. For her kom tilfældigvis en designer forbi, der bemærkede, at der stod noget fint keramik. Hun fik kontakt til Astrid Schmidt og aflagde hende et besøg i værkstedet i Asperup.

- Hun fortalte mig, at hun skulle finde inventar til en restaurant i København, og jeg tænkte, at det nok var sådan et lille spisested i en sidegade. Da hun så var på vej ud af døren, siger hun: "Det er til det nye Noma", fortæller Astrid Schmidt, der gav designeren nogle stykker keramik med tilbage til København, så de kunne kigge nærmere på det.

Sådan ser de ud, kanderne. Alle tallerkener og skåle er sendt til København, men disse stod heldigvis i keramikværkstedet, så Melfar Posten kunne fotografere dem.
Sådan ser de ud, kanderne. Alle tallerkener og skåle er sendt til København, men disse stod heldigvis i keramikværkstedet, så Melfar Posten kunne fotografere dem.

Brændte kanderne selv

På Noma besluttede man sig for, at det skulle være den fynske keramikers værker, der skulle serveres gourmetmad på, og derfor gik et større arbejde i gang. Den kommende bestilling lød på otte sæt tallerkener og skåle á 80 styk. Dertil 40 krukker med låg, 40 vaser og 50 kander.

- Jeg skulle designe genstandene, men de er blevet lavet af keramikere på Bornholm, der har brugt mit design, fortæller hun. Derfor måtte hun et par dage til Bornholm for at aftale med keramikerne, hvordan drejningen skulle udføres, og hvordan glasuren skulle påføres efterfølgende. Men:

- Kanderne fik jeg med hjem og glaserede og brændte i min lille ovn, fortæller hun.

Alle disse stykker keramik er prøvebrændinger af glasurer. Der skulle en del arbejde til, før Astrid Schmidt ramte præcis det, Noma gerne ville have. Til gengæld har hun nu en reol fyldt med smukke skåle og kander.
Alle disse stykker keramik er prøvebrændinger af glasurer. Der skulle en del arbejde til, før Astrid Schmidt ramte præcis det, Noma gerne ville have. Til gengæld har hun nu en reol fyldt med smukke skåle og kander.

Hemmelig glasur

Enhver kunstner har sin egen hemmelighed, og det har Astrid Schmidt naturligvis også. Hemmeligheden ligger i glasuren, som er lavet efter hendes egen opskrift.

- Der indgår blandt andet grønt ler, som jeg finder på skrænterne i Røjle, aske fra min nabos brændefyr og aske fra fiskemandens røgeovn. Resten er en hemmelighed, siger hun. Men netop den grønne ler udgjorde et problem.

- Jeg har været ude med spade og spand for at finde det, og en dag var åren på Røjle skredet sammen, og jeg kunne ikke finde den. Min mand googlede, hvor vi ellers kunne finde grønt ler, og det kunne man på Bornholm, forklarer Astrid Schmidt, der måtte af sted med spade og spand på klippeøen for at finde nok grønt ler til at færdiggøre glaseringen af bestillingen til Noma.

- De har købt kombinationen af formerne og glasuren, men glasuropskriften beholder jeg. Den er min hemmelighed. Hvis de smadrer nogle tallerkener og skal have lavet nogle nye, så kan de få lidt glasur, men det er mig, der blander den, siger hun.

Astrid Schmidt er bundet af en kontrakt, hvor Noma har eneretten til keramikken. Det betyder, at det er form og glasur, der tilsammen udgør netop det keramik, som kun Noma må bruge.

- Eneretten gælder form og glasur. Jeg må glasere andre ting med den glasur, og jeg må bruge formen med en anden glasur, forklarer Astrid Schmidt.

Her fra lerdrejebænken har Astrid Schmidt formet mange af sine designs. Hun er specielt glad for at dreje, og det er også blevet til mange stykker keramik, siden hun gik på pension for 20 år siden.
Her fra lerdrejebænken har Astrid Schmidt formet mange af sine designs. Hun er specielt glad for at dreje, og det er også blevet til mange stykker keramik, siden hun gik på pension for 20 år siden.

Vil i gang med nye ting

Det har været et stort arbejde at få alle detaljer på plads til restauranten, og det er heller ikke noget, den 82-årige keramiker har tænkt sig at gøre mere i.

- Det har været et stort besvær, men spændende og en fornøjelse. Nu vil jeg tage den med ro og lade lysten drive værket, siger hun.

Astrid Schmidt har en stående invitation fra Noma til at komme og spise sammen med en ledsager.

- Den oplevelse vil jeg da gerne have. Jeg tror, jeg vil invitere min søn med, da det jo var gennem ham, at Noma fandt mig, siger Astrid Schmidt.

Noma bad også om 40 vaser. Det er vaser som dem, Astrid Schmidt holder her.
Noma bad også om 40 vaser. Det er vaser som dem, Astrid Schmidt holder her.
Mest af alt hygger Astrid Schmidt sig med at lave keramik, og det er også det, hun fremover vil gøre. Nu er det slut med at tage imod bestillinger.
Mest af alt hygger Astrid Schmidt sig med at lave keramik, og det er også det, hun fremover vil gøre. Nu er det slut med at tage imod bestillinger.

Noma-keramiker fremstiller hemmelig glasur fra lokale kilder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce