Aquila Triventek har vundet ordre på foreløbig 40 tavlevogne til Falck.

Nørre Aaby: Den mangeårige direktør for Aquila Triventek, Torben Andreasen, har aldrig været bleg for at kaste sin virksomhed ud i nye udfordringer. Den holdning har nu givet Aquila Triventek et fjerde ben at stå på, idet den har vundet  Falcks udbud på foreløbig 40 tavlevogne. 26 af vognene skal bygges op på trailere, mens de sidste skal monteres på 14 Ford Transit'er. 

Tavlevognene skal Falck bruge til akut regulering af trafikken ved færdselsuheld. Det er blandt andet også derfor, at Aquila Triventek har valgt at benytte de kraftige tyske Unsinn-trailere, som er godkendt til 140 km/t i Tyskland, Holland og Belgien. Herhjemme må Falck trække trailerne med 100 km/t.

Aquila Triventek A/S

Aquila Triventek A/S opstod i 2010, hvor de to virksomheder Aquila i Middelfart og Triventek i Asperup blev lagt sammen og flyttede ind i det tidligere Marcia på Industrivej i Nørre Aaby. Aquila har gennem år specialiseret sig i salg og produktion af industrielle højtryksspulere, mens Triventek hører til blandt verdens førende indenfor CO2-anlæg til produktion af industriel tøris.For fem år siden fik Aquila Triventek et tredje ben at stå på, nemlig udvikling og produktion af CO-2-neutrale udkrudtsbrændere i samarbejde med entreprenørvirksomheden NCC.

Fjerde ben kom denne sommer, da man vandt Falcks udbud af 40 tavlevogne.

Aqula Triventek A/S beskæftiger lige nu 22 mennesker og omsatte sidste år for 36 millioner kroner. De årlige overskud ligger i størrelsesordenen halvanden til to millioner kroner. Bortset fra trailerne, som er til det danske marked, eksporteres hovedparten af produktionen til det europæiske marked.

    

Aquila Triventek var i kamp med tre andre danske producenter og vandt ifølge Torben Andreasen opgaven på grund af nytænkning og en konkurrencedygtig pris.

 

Udviklet af to medarbejdere

Den nye tavlevogn er udviklet af de to medarbejdere Hans Guldmannn og Michael Jensen. Hans Guldmann har arbejdet 30 år i udviklingsafdelingen hos Brenderup Trailers, mens Michael Jensen indtil 2016 beskæftigede sig med opbygning af trailere til trafikregulering hos virksomheden Vision, der ind til en konkurs sidste år lå i Gelsted Erhvervspark.

- Vi har lavet et fleksibelt system, så advarselsvingerne kan klappes ind. Det betyder, at traileren kan komme langt hurtigere frem og har nemmere ved at sno sig mellem de tætte køer, der ofte opstår ved trafikuheld, man slipper også for jævnlig rengøring af vingerne, fortæller Michael Jensen.

Hans Guldmann fremhæver desuden tavlevognens stabilitet på grund af stor trailerens store akselafstand og den lave vægt, fordi alt er opbygget i aluminium.

Aquila Triventeks nye trailer udmærker sig også ved at have to store lastrum i hver side med plads til tabt gods, som Falck også sendes ud for at samle op.

Torben Andersen håber, at Falck bliver så glad for deres nye trailere, at det vil kaste endnu flere ordrer af sig til trafikregulering i Danmark.

- Samtidig har vi en lille drøm om, at adgangen til Falck herhjemme vil skabe et hul til i første omgang det tyske marked. Lykkedes det, venter der mange opgaver i Europa, forudser Torben Andreasen.

 

  • Gottwald_Søren

    Af:

    Jeg er journalist på Fynske Mediers redaktion i Middelfart, hvor vi laver Middelfart-siderne i Fyens Stiftstidende samt Middelfart-stof til fyens.dk og til mitfyn.dk. Vi laver desuden ugeavisen Melfar Posten, som jeg er tovholder på - det vil sige, at jeg har ansvar for at redigere den sammen med en kollega.

Mere om emnet

Se alle

Lokaldebat: Det er en ommer