Natbusser i Middelfart til debat: - Vi må nok erkende, at økonomien i det ikke er god

Omkring 110 unge, avislæsere, politikere og andre ansvarlige til debatmøde om unges udfordringer i Middelfart Sparekasse tirsdag aften. Foto: Peter Leth Larsen.

Natbusser i Middelfart til debat: - Vi må nok erkende, at økonomien i det ikke er god

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Middelfart: Omkring 70 procent har udfordringer med transport om aftenen, når de skal hjem fra sociale arrangementer. Og tæt på otte procent har selv kørt eller har kørt med en, der var beruset.

Det viser en uvidenskabelig spørgeskemaundersøgelse blandt eleverne på Middelfart Gymnasium, som blev præsenteret tirsdag aften, da Fyens Stiftstidende og Middelfart Gymnasium og HF afholdt Løsningernes Rum i Middelfart Sparekasse, hvor helt konkrete løsninger på unges udfordringer blev diskuteret.

En af de helt store udfordringer er den offentlige transport - eller manglen på samme - hvor et muligt bud på en løsning var ekstra togafgange og busser aften, nat og weekend.

Jan Gudmann Hansen, produkt- og markedschef i Fynbus, var mødt op og havde en helt konkret løsning i ærmet:

- Det er ikke fordi, der ikke er muligheder. Busserne kører på bestemte strækninger, men teletaxa kører på de adresser, der er nødvendige. Så det er måske bedre. Det er ikke kun for gamle mennesker - det er også for sådan nogle som jer, sagde han og erkendte, at teletaxaen havde sine begrænsninger.

Nikolai Østergaard fra Harndrup var ankommet i bil, da han for ikke længe siden har fået kørekort. Indtil da har han haft udfordringer med at komme frem og tilbage.

- Jeg ved ikke, hvor meget det vil koste, men hvad med en natbus? Den behøver ikke køre hele natten, men måske ved to-tiden, når man alligevel skal hjem fra et diskotek, foreslog han, og det gav masser af grønne sedler fra salen, der var en pejling af, at der var god opbakning.

- Vi må nok erkende, at økonomien i det ikke er særlig god. Hvis der var 30 med hver gang, kunne det være, men det er ikke det, vi ser i virkeligheden, svarede Jan Gudmann Hansen fra Fynbus.

Borgmester Johannes Lundsfryd (S), der bor 500 meter fra Middelfart Sparekasse, var selv ankommet til debatmødet i bil, da sønnen for nylig har fået kørekort - og de havde taget en kammerat med.

Netop samkørsel var et bud fra borgmesteren, der fortalte, at kommunen samarbejder med blandt andre Fynbus og Aalborg Universitet om et koncept, hvor samkørsel i landområder skal prøves af.

- Der kører mange mennesker rundt på kryds og tværs med en person i bilen, forklarede borgmesteren blandt andet.

Flere meldte sig på banen omkring samkørsel om natten, hvis man kunne gå sammen om at fragte unge hjem fra byen.

- Hvis man som forælder bliver kostet ud af sin seng klokken 2.30 vil jeg da gerne tage nogen med, for så er det måske en anden forælder, der tager den næste gang, sagde borgmesteren med et smil på læben.

Han havde dog ikke armene fuldt over hovedet, da der også er hensyn til kommunens taxavognmænd at tage.

Johannes Lundfryd nævnte i øvrigt, at det er blevet undersøgt, hvad én afgang med en natbus nord og syd for motorvejen i weekenden vil koste i kroner og ører.

- Det ligger i størrelsesorden et par hundrede tusinde kroner om året. Det er på den ene side mange penge, men ikke fuldstændig umuligt. Det vil forudsætte, at det bliver brugt. Ellers skal man ikke bruge penge på det. Det skal tages fra andre områder. Det kan være, man skal forsøge sig - måske et år, konstaterede borgmesteren, der i første omgang vil have undersøgt grundigt, om der overhovedet er et behov - det kan man blandt andet gøre via et link på kommunens hjemmeside.

Natbusser i Middelfart til debat: - Vi må nok erkende, at økonomien i det ikke er god

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce