Murermester om brud med fynsk sparekasse: - Dårlig rådgivning kostede mig 200.000

Murermester Jan Makholm er sur på Middelfart Sparekasse. Han mener at dårlig rådgivning har kostet ham 200.000 kroner i forbindelse med et huskøb. Foto: Yilmaz Polat

Murermester om brud med fynsk sparekasse: - Dårlig rådgivning kostede mig 200.000

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jan Makholm mener mail fra sparekasse-chef lovede ham at regnskab efter hussalg ville gå i 0. I stedet fik han regning på 223.000 kroner.

Egtved: Hvad betyder den gamle talemåde "at holde skindet på næsen"?

Det spørgsmål er murermester Jan Makholm, Egtved og Middelfart Sparekasse i Vejle blevet så uenige om, at Jan Makholm efter næsten 25 år som kunde har opsagt sit samarbejde med sparekassen.

- Når jeg får en besked fra en erhvervskundechef i Middelfart Sparekasse om, at jeg "holder skindet på næsen", så har jeg en forventning om, at det betyder, at regnskabet går i et rundt 0. Det betyder det i alle andre sammenhænge, men i stedet står jeg tilbage med en regning på 223.000 kroner. Det er i min verden dårlig rådgivning og ikke "at holde skindet på næsen", siger Jan Makholm.

Det betyder "holde skindet på næsen" ifølge ordbogen
Holde skindet på næsen: "Lige netop klare en økonomisk betrængt situation", "med nød og næppe klare en prekær situation", "holde skruen i vandet", "få enderne til at nå sammen", "få dækket behovet".


Kilde: Den Danske Ordbog udgivet af Det Danske Sprog- og Litteraturselskab.
Murermester Jan Makholm er sur på Middelfart Sparekasse. Han mener at dårlig rådgivning har kostet ham 200.000 kroner i forbindelse med et huskøb. Foto: Yilmaz Polat
Murermester Jan Makholm er sur på Middelfart Sparekasse. Han mener at dårlig rådgivning har kostet ham 200.000 kroner i forbindelse med et huskøb. Foto: Yilmaz Polat

Håbede at tjene en slat penge

Historien starter tilbage i maj 2016, hvor Jan Makholm køber et hus på Musvitvej i Kolding. Planen er at renovere huset og sælge det igen og forhåbentlig tjene en slat penge på handlen.

Før han køber huset, henvender han sig i Middelfart Sparekasse for at få finansieringen af købet og ombygningen på plads.

- Jeg spørger erhvervskundechefen om ikke jeg skal have et kreditforeningslån, men det afviser han og i stedet får jeg en byggekredit på to millioner kroner til rentesatser på 3,5 og seks procent, fortæller Jan Makholm, der driver en mindre murermestervirksomhed med ham selv som eneste ansatte.

Det trækker dog ud med at få huset solgt og først i maj 2018 lykkes det at få huset solgt til 1,8 millioner kroner - små 100.000 kroner mindre end huset oprindeligt var udbudt til efter renoveringen.

- Vi ender med en pris på 1,8 millioner kroner blandt andet fordi erhvervskundechefen i Middelfart Sparekasse i en mail i december 2017 skriver til os, at "skindet holdes på næsen", hvis vi sælger til 1,8 millioner kroner, fortæller Jan Makholm.

Ifølge ham kommer det derfor som en overraskelse, da han bliver præsenteret for en regning fra sparekassen på 223.000 kroner i renter for byggekreditten.

- Jeg beder om et møde med erhvervskundechefen, fordi jeg har en forventning om, at beløbet kan sættes ned, da han jo selv har skrevet til mig, at vi "holder skindet på næsen", fortæller Jan Makholm, der tager sin revisor med til mødet i sparekassen.

Her går kommunikationen ifølge Jan Makholm og hans revisor helt galt.

- Det ender med, at jeg er nødt til at gå ud, fordi erhvervskundechefen kalder det "provokerende", at jeg siger, at jeg har en forventning om, at sparekassen godskriver en del af renteudgiften, fortæller Jan Makholm.

Sagen ender med, at Middelfart Sparekasse refunderer 34.536,49 kroner, så Jan Makholm står tilbage med en regning på 196.629,07 kroner.

Han har efterfølgende betalt pengene og har opsagt sit engagement med Middelfart Sparekasse.

- Burde du ikke have spurgt ind til, hvad der præcis lå i formuleringen "holde skindet på næsen", da du fik mailen fra sparekassen?

- Det synes jeg ikke. Jeg var overhovedet ikke i tvivl om, hvad det betød - nemlig at regnskabet ville gå i 0 - så jeg så ingen grund til at spørge ind til det, siger Jan Makholm.

Murermester om brud med fynsk sparekasse: - Dårlig rådgivning kostede mig 200.000

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce