Hvis man stiller sig på en af de to perroner på Middelfart Banegård en hverdags eftermiddag, møder man ofte grupper af folk, der er på vej hjem fra et møde på et af byens ni konferencehoteller, der ligger spredt i hele byen.

- Der er ingen tvivl om at Middelfart i forhold til byens størrelse har rigtig mange konferencecenter, siger Kim Folmann Jørgensen, der er direktør i Syddansk Turisme.

Men selv om erhvervsturismen fylder meget i Middelfart, så synes direktøren ikke, at man udnytter det faktum, at folk fra hele landet mødes i Middelfart.

- Jeg synes, at der ligger et uudnyttet potentiale i netop det faktum, at der kommer rigtig mange konferencegæster eller erhvervsturister som vi også kalder dem, til Middelfart, siger han og fortsætter.

- Middelfart Kommune kunne sagtens bruge konferencebyen Middelfart, når man skal brande byen. Det er jo udelukkende positive ting, der er knyttet til det, der sker i Middelfart. Det er her man mødes. Det er her man lærer nye ting, og det er her man networker. Så det synes jeg godt, kommunen kunne bruge meget mere, uden at folk begynder at krumme tæer. Det er jo helt oplagt, når man har sådan et potentiale, siger Kim Folmann Jørgensen.

Det positive kompromis

Og han er heller ikke i tvivl om, hvorfor det netop er Middelfart der har tiltrukket så mange konferencecentre.

- Virksomheder vælger ofte Middelfart som mødested, fordi det er let at komme hertil. Der er let adgang med både tog og bil. Men fordelen er også, at man mødes på halvvejen, når der kommer folk fra både Jylland og Sjælland. Alle skal altså bevæge sig lige langt, så Middelfart er et positivt kompromis, siger Kim Folmann Jørgensen, der er direktør for Syddansk Turisme der for et halvt år flyttede til Teglgårdsparken i Middelfart netop på grund af den fordelagtig placering midt i regionen.

Middelfart brander allerede

Borgmester Steen Dahlstrøm (S) mener dog, at Middelfart allerede bruger de mange konferencestedet til at gøre opmærksom på de muligheder, der er i byen.

- Vores strategi er at stå på to ben i lanceringen af byen og på den måde skabe et parløb med de store konferencesteder i byen. Jeg mener ikke ta vi direkte skal ud og reklamere for de mange konferencestedet, men vi som kommune skal skabe rammerne for, at konferencecentrene kan lave en god forretning. Og når der er de helt store konferencer, så er jeg som regel inviteret til at byde deltagerne velkommen. Og der fortæller jeg naturligvis, hvad Middelfart har at byde på. Og det må man kalde branding, siger Steen Dahlstrøm.
  • Fyens Stiftstidende