Britta Petersens søn, Marco, kan ikke få lov til at skifte fra folkeskolen til en specialskole, fordi skolelederen mener, han klarer sig fint fagligt i folkeskolen. Marco har ADHD, Tourettes syndrom, en langsom forarbejdningshastighed og specifikke indlæringsvanskeligheder. Han har fået mere hjælp i skolen, men Britta mener ikke, dette er nok. Foto: Peter Leth-Larsen

Marco fanget i folkeskolen: - Der er nødt til at ske noget, ellers går han under

Marco fanget i folkeskolen: - Der er nødt til at ske noget, ellers går han under

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I snart to år har Britta Petersen og Jan Petersen forsøgt at få deres søn Marco Petersen flyttet fra folkeskolen i Ejby til en specialskole. Marco har Tourette og ADHD, og hans tics er nu så voldsomme derhjemme, at han har svært ved at falde i søvn, han har kradset sig selv til blods, og han har sagt, han ikke vil leve mere. Ejby Skole mener stadig, at folkeskolen er det bedste skolevalg til ham, fordi han klarer sig godt fagligt.

Gelsted/Ejby: - Lad nu være! Jeg vil ikke! Lad nu være!

Gråden kan ikke kun høres i stemmen men også ses på 12-årige Marco Petersens ansigt. Han slæber sig ned af den smalle indkørsel med tunge og langsomme skridt med en nærmest magnetisk kraft, som trækker ham mere mod hjemmet bag ham end mod den ventende bil, hvor hans mor og søster er på vej hen. Der venter en skoledag på Ejby Skole med lige knap 400 elever. For Marco er det at være i en klasse med 26 elever en kraftanstrengelse, for med Tourettes syndrom, ADHD, vanskeligheder ved at afkode omverdenen, en manglende forståelse for uskrevne regler, en langsom forarbejdningshastighed og specifikke indlæringsvanskeligheder bliver hverdagen hård, og hårdere end den skal være for en 12-årig dreng, mener forældrene Britta Petersen og Jan Petersen.

Ovenstående er en typisk morgen for familien i Gelsted, som håber, at Marco snart kan komme på en specialskole, så han kan få en nogenlunde normal hverdag som andre 12-årige drenge. De har endda fundet en skole til Marco, som de mener vil være god for ham, men Ejby Skole siger nej, fordi han klarer sig godt i skolen, og fordi han har færre konflikter end tidligere, men det er ikke godt nok ifølge forældrene.

- Problemet er, at de ressourcer Marco har bliver brugt på to ting i skoledagen. Det faglige og det sociale. Det vil sige, når Marco kommer hjem, så har han ikke nogen ressourcer tilbage. Han siger, han ikke vil i skole, fordi det er for hårdt, og at han ikke vil leve mere, fortæller en frustreret Britta Petersen, der det sidste halvandet år sammen med Marcos far har prøvet at få Marco i en specialskole.

Tre gange på en måned måtte Britta Petersen hente Marco fra skole, fordi hans tics blev for volsomme. Hans tics viser sig i høje skrig, ofte flere efter hinanden som udmatter ham, snøften, rømmen og at han knuger sig sammen. Foto: Peter Leth-Larsen
Tre gange på en måned måtte Britta Petersen hente Marco fra skole, fordi hans tics blev for volsomme. Hans tics viser sig i høje skrig, ofte flere efter hinanden som udmatter ham, snøften, rømmen og at han knuger sig sammen. Foto: Peter Leth-Larsen

Tiltag fra skolen er ikke nok

I tredje klasse fik Marco konstateret Tourettes syndrom. Det vil sige, Marco har tics ofte flere gange om dagen, som er ufrivillige lyde og bevægelser. Det kan være lyde som snøften, hosten, rømmen, banden og gentagelse af specielle ord. Marcos tics viser sig i høje skrig ofte flere efter hinanden, rømmen, snøften og at han knuger sig sammen, hvilket især sker, når han kommer hjem fra skole. Tre gange på en måned sidste år måtte Britta Petersen hente sin søn fra skole, fordi ticsene blev for voldsomme.

Ejby Skole, hvor Marco går, har også lavet flere tiltag, som har hjulpet ham. Siden marts 2018 har Marco haft en støtteperson i 14 timer om ugen, der hjælper ham. Herudover har han et pauserum, han kan gå til, når skoledagen bliver for hård. Britta Petersen og Jan Petersen er glade for de tiltag, som skolen har lavet, men det er ikke nok.

- De her tics tager til, og det går ikke den modsatte vej. For tre år siden var det ikke så slemt, og med de tiltag vi har fået i dag, kunne man måske have klaret det dengang, men nu er han bare rykket så langt, at det ikke er nok, fortæller Jan Petersen, mens Britta Petersen supplerer:

- Han har haft selvskade, hvor han har kradset sig til blods og lavet et sår på armen. Det er jo et tegn på, at han ikke kan mere, og at han er for presset.

- I folkeskolen får han ikke lov til at være sig selv. Han får ikke lov til at være velfungerende, fordi han bliver presset så meget oppe i skolen. Men i og med at han rykker sig fagligt og ikke har så voldsomme konflikter, så siger skolen, han har det rigtige skoletilbud, fortæller Britta Petersen. Foto: Peter Leth-Larsen
- I folkeskolen får han ikke lov til at være sig selv. Han får ikke lov til at være velfungerende, fordi han bliver presset så meget oppe i skolen. Men i og med at han rykker sig fagligt og ikke har så voldsomme konflikter, så siger skolen, han har det rigtige skoletilbud, fortæller Britta Petersen. Foto: Peter Leth-Larsen

Klaget til Ankestyrelsen

Britta Petersen og Jan Petersen har udover ledelsen på Ejby Skole haft kontakt med skolepsykologen, en ergoterapeut, familieafdelingen i Middelfart Kommune, skolechefen Grete Berggren, borgmester Johannes Lundsfryd (S) samt Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i Middelfart Kommune, men deres svar har i store træk været, at det kun er skolelederen, der kan bestemme, hvorvidt et barn skal på specialskole eller ej.

Ergoterapeuten har i en udredning skrevet: "Hans nervesystem er overbelastet, han er lydfølsom, han udtrættes meget i skolen og bryder ofte sammen, når han kommer hjem".

Forældrene valgte at klage til Ankestyrelsen over skolens beslutning. De endte med at give skolen ret blandt andet ud fra de oplysninger om, at Marco er god i skolen og ikke har så mange konflikter som tidligere. Britta Petersen er dog ikke tilfreds med, at de har taget udgangspunkt i papirer fra OUH, som er tre år gamle, og dagen efter svarfristen på partshøringen skulle familien netop til et nyt møde på OUH, fordi Marcos tics er blevet voldsommere.

- Der er nødt til at ske noget, ellers går han fuldstændig under. Han får ikke en ordentlig uddannelse, og han får ødelagt sit selvværd. Han har så mange ar på sjælen i forvejen, så der er nødt til at blive gjort et eller andet, fortæller Britta Petersen.

I slutningen af februar skal familien sammen med skolederen på Ejby Skole Anja Lund Becker, deres sagsbehandler og skolepsykolog til netværksmøde på OUH.

Britta Petersen har fundet en specialskole til Marco, som også gerne vil have ham. Her er klasserne mindre, og der er en lærer, der kan følge ham hele dagen. 
- Det passer perfekt til Marco, men jeg kan ikke få ham derhen. Det er kun skolelederen, der kan det, forklarer Britta Petersen. Foto: Peter Leth-Larsen
Britta Petersen har fundet en specialskole til Marco, som også gerne vil have ham. Her er klasserne mindre, og der er en lærer, der kan følge ham hele dagen. - Det passer perfekt til Marco, men jeg kan ikke få ham derhen. Det er kun skolelederen, der kan det, forklarer Britta Petersen. Foto: Peter Leth-Larsen
Britta Petersens søn, Marco, kan ikke få lov til at skifte fra folkeskolen til en specialskole, fordi skolelederen mener, han klarer sig fint fagligt i folkeskolen. Marco har ADHD, Tourettes syndrom, en langsom forarbejdningshastighed og specifikke indlæringsvanskeligheder. Han har fået mere hjælp i skolen, men Britta mener ikke, dette er nok. Foto: Peter Leth-Larsen
Britta Petersens søn, Marco, kan ikke få lov til at skifte fra folkeskolen til en specialskole, fordi skolelederen mener, han klarer sig fint fagligt i folkeskolen. Marco har ADHD, Tourettes syndrom, en langsom forarbejdningshastighed og specifikke indlæringsvanskeligheder. Han har fået mere hjælp i skolen, men Britta mener ikke, dette er nok. Foto: Peter Leth-Larsen

Marco fanget i folkeskolen: - Der er nødt til at ske noget, ellers går han under

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.