Det har taget for lang tid at udbedre fejl og mangler i boliger på havnefronten i Middelfart, mener beboere
MIDDELFART: Revner i murværk, vinduer med fugtskader og gyngende gulve. Det er blot få af mange fejl og mangler i de blot tre år gamle markante hvide lejligheder på havnefronten i Middelfart.

Og selvom fejlene og manglerne i sig selv er slemme nok, er det mere den tid, der har taget at udbedre fejlene, som beboerne i ejendommene er utilfredse med.

Med en udsigt over Lillebælt ligger de 30 lejligheder i Havnegade 22-28. De blev i sin tid sat til salg for mellem 2,5 og knap fire millioner kroner. Den dyreste er dog senest sat til salg for over syv millioner kroner.

I kørestol uden elevator

Flere af beboerne vil ikke stå frem i avisen, men den pensionerede håndværker Poul K. Rasmussen i nummer 26 vil gerne:

- Det er ikke acceptabelt med så dyre lejligheder, at det tager så lang tid at få rettet fejl og mangler, konstaterer han.

Videre forklarer han, at fejl og mangler i hans og konen Ninnas lejlighed efterhånden er blevet udbedret, men i hans datters, der også bor i en af de dyre lejligheder på havnefronten, er der stadig fejl.

- Det er gal med gulvet dernede, og det er det også i flere andre lejligheder, hvor den desuden er gal med både døre og vinduer, siger han.

En ustabil elevator har gennem ægteparrets tid i lejligheden i Havnegade været et andet irritationsmoment for Poul K. Rasmussen og hans kone, der sidder i kørestol.

Ros til banken

- Vi har mindst 25 gange oplevet, at elevatoren ikke har virket i de tre år, vi har boet her, siger han.

Poul K. Rasmussen roser Middelfart Sparekasse, der er en del af byggeselskabet bag millionlejlighederne sammen med entreprenøren KPC Byg.

- Sparekassen har taget vores klager alvorligt og presset godt på over for hovedentreprenøren, hver gang vi kom med fejl og mangler, siger Poul K. Rasmussen.

Han vurderer, at beboerne i de i alt 30 lejligheder let kunne have været blevet sorteper.

- Jeg har en følelse af, at entreprenøren har forsøgt at springe let henover udbedringerne, siger Poul K. Rasmussen.

Aldrig tilfredsstillende

Direktør i Middelfart Sparekasse Hans Erik Brønserud forklarer om fejlene og manglerne i lejlighederne:

- Det er aldrig tilfredsstillende, når der er fejl og mangler, siger han, men slår fast, at han er tilfreds med samarbejdet med entreprenøren, KPC Byg.

Afdelingsdirektør i KPC Byg John Forslund siger, at det var firmaets nu lukkede Odense-afdeling, der stod bag byggeriet.

Derfor kan han ikke kommentere ret meget på sagen. Dog siger han, at de fejl og mangler, der blev påtalt ved et-års-eftersynet, vil være færdige med at blive udbedret i løbet af efteråret.

Ekspert: Uacceptabelt

Nogle fejl og mangler dukker desuden op efter et-års-eftersynet, og dem vil KPC Byg ifølge direktøren tage stilling til løbende.

Byggetekniker Bo Allsø fra rådgivningsfirmaet Fynbo-byggeinfo.dk mener ikke, den lange ventetid på udbedring af fejl og mangler er i orden - uanset om der dukker fejl og mangler op hen ad vejen.

- Det er uacceptabelt, hvis der går to år, før fejl og mangler bliver udbedret, siger Bo Allsø og konstaterer, at der generelt er en del fejl og mangler i nybyggeri.
  • Fyens Stiftstidende