Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Mange fejl i dyre lejligheder

En håndværker i sving ved lejlighederne på havnefronten i Middelfart er ikke noget særsyn.
Foto: HANS ØSTERGAARD

Mange fejl i dyre lejligheder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det har taget for lang tid at udbedre fejl og mangler i boliger på havnefronten i Middelfart, mener beboere

MIDDELFART: Revner i murværk, vinduer med fugtskader og gyngende gulve. Det er blot få af mange fejl og mangler i de blot tre år gamle markante hvide lejligheder på havnefronten i Middelfart.

Og selvom fejlene og manglerne i sig selv er slemme nok, er det mere den tid, der har taget at udbedre fejlene, som beboerne i ejendommene er utilfredse med.

Med en udsigt over Lillebælt ligger de 30 lejligheder i Havnegade 22-28. De blev i sin tid sat til salg for mellem 2,5 og knap fire millioner kroner. Den dyreste er dog senest sat til salg for over syv millioner kroner.

I kørestol uden elevator

Flere af beboerne vil ikke stå frem i avisen, men den pensionerede håndværker Poul K. Rasmussen i nummer 26 vil gerne:

- Det er ikke acceptabelt med så dyre lejligheder, at det tager så lang tid at få rettet fejl og mangler, konstaterer han.

Videre forklarer han, at fejl og mangler i hans og konen Ninnas lejlighed efterhånden er blevet udbedret, men i hans datters, der også bor i en af de dyre lejligheder på havnefronten, er der stadig fejl.

- Det er gal med gulvet dernede, og det er det også i flere andre lejligheder, hvor den desuden er gal med både døre og vinduer, siger han.

En ustabil elevator har gennem ægteparrets tid i lejligheden i Havnegade været et andet irritationsmoment for Poul K. Rasmussen og hans kone, der sidder i kørestol.

Ros til banken

- Vi har mindst 25 gange oplevet, at elevatoren ikke har virket i de tre år, vi har boet her, siger han.

Poul K. Rasmussen roser Middelfart Sparekasse, der er en del af byggeselskabet bag millionlejlighederne sammen med entreprenøren KPC Byg.

- Sparekassen har taget vores klager alvorligt og presset godt på over for hovedentreprenøren, hver gang vi kom med fejl og mangler, siger Poul K. Rasmussen.

Han vurderer, at beboerne i de i alt 30 lejligheder let kunne have været blevet sorteper.

- Jeg har en følelse af, at entreprenøren har forsøgt at springe let henover udbedringerne, siger Poul K. Rasmussen.

Aldrig tilfredsstillende

Direktør i Middelfart Sparekasse Hans Erik Brønserud forklarer om fejlene og manglerne i lejlighederne:

- Det er aldrig tilfredsstillende, når der er fejl og mangler, siger han, men slår fast, at han er tilfreds med samarbejdet med entreprenøren, KPC Byg.

Afdelingsdirektør i KPC Byg John Forslund siger, at det var firmaets nu lukkede Odense-afdeling, der stod bag byggeriet.

Derfor kan han ikke kommentere ret meget på sagen. Dog siger han, at de fejl og mangler, der blev påtalt ved et-års-eftersynet, vil være færdige med at blive udbedret i løbet af efteråret.

Ekspert: Uacceptabelt

Nogle fejl og mangler dukker desuden op efter et-års-eftersynet, og dem vil KPC Byg ifølge direktøren tage stilling til løbende.

Byggetekniker Bo Allsø fra rådgivningsfirmaet Fynbo-byggeinfo.dk mener ikke, den lange ventetid på udbedring af fejl og mangler er i orden - uanset om der dukker fejl og mangler op hen ad vejen.

- Det er uacceptabelt, hvis der går to år, før fejl og mangler bliver udbedret, siger Bo Allsø og konstaterer, at der generelt er en del fejl og mangler i nybyggeri.

Mange fejl i dyre lejligheder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.