Kongebroløbet: På vej frem igen efter voldsom tilbagegang

Kongebroløbet var en skygge af sig selv sidste år med kun 280 børn og voksne til start ved Middelfart Stadion. Men ny markedsføring på Facebook og en kendis til at varme løberne op i dag har tilsyneladende stoppet løbets frie fald. Arkivfoto: Mia Harm Madsen

Kongebroløbet: På vej frem igen efter voldsom tilbagegang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • 100 flere forhånds­tilmeldte til Kongebroløbet, der ramte bunden sidste år med 280 løbere

Middelfart: Efter en årrække, hvor deltagerantallet nærmest er blevet halveret hvert år og sidste år ramte bunden med kun 281 børn og voksne til start, lysner det for områdets ældste motionsløb.

Hvor der sidste år kun var 160 forhåndstilmeldte, er tallet i år vokset med cirka 100. Med udsigten til godt vejr på selve løbsdagen får det løbs­leder Mikkel Dragmose-Hansen til at tro på en tilsvarende stigning i antal tilmeldinger på selve løbsdagen.

- Dermed kan vi konstatere, at kurven er knækket efter flere års frit fald. Og det er vigtigt, for vi var nået til et punkt, hvor det ikke var så sjovt længere, hverken for de frivillige, firmasportens økonomi eller deltagerne, fortæller Mikkel Dragmose-Hansen.

Han fik som nyt bestyrelsesmedlem og nyudnævnt løbsleder dette forår til opgave at finde på nye tiltag, der kunne vende udviklingen.

Og han erkender, at det var ved at være sidste udkald.

- Det er samme store opgave for de frivillige, uanset om vi er 100 eller 500 løbere, og de sidste par år har det kostet firmasporten penge at arrangere løbet. Det kan jo ikke blive ved, så jeg var meget bevidst om situationens alvor, fortæller Mikkel Dragmose-Hansen, der lagde ud med at kigge på markedsføringen af løbet.

Mikkel Dragmose har medaljerne klar og lover, at hullerne på det opgravede stadion er dækket til i dag. Foto: Søren Gottwald
Mikkel Dragmose har medaljerne klar og lover, at hullerne på det opgravede stadion er dækket til i dag. Foto: Søren Gottwald

Ud på de sociale medier

Første skridt blev taget på de sociale medier med oprettelsen af en Facebookgruppe umiddelbart før sommerferien. Den har i dag 443 "likes", hvilket Mikkel Dragmose-Hansen er godt tilfreds med. Endnu mere tilfreds er han med interessen for den film, han med hjælp fra grafikeren Andreas Hartung fik lavet med to løbere ude på Kongebroløbets to ruter. Den er i øjeblikket blevet set af 5000 brugere på Facebook.

- Filmen er superflot og har med garanti fået mange til at melde sig til, vurderer Mikkel Dragmose-Hansen.

Samtidig er der som noget nyt hængt store bannere om løbet op ved indgangene til Hindsgavl Dyrehave.

- Vi rammer ret præcist med de bannere, idet rigtig mange løber gennem dyrehaven hver dag, siger Mikkel Dragmose-Hansen.

I forsøget på at skabe en mere festlig ramme om start- og målområdet vil der i år være flere boder på stadion, ligesom man har hyret Jan Hammer fra "Rigtige Mænd" til at varme løberne op. Samtidig slettes de gamle rekorder, så man i år starter på en frisk.

- Årets tiltag er kun en begyndelse, vi har mere i støbeskeen til næste år, hvor løbet fejrer 40-års jubilæum, siger Mikkel Dragmose-Hansen.

Kongebroløbet: På vej frem igen efter voldsom tilbagegang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce