Kommentar: Unge læsere og gamle dyder


Kommentar: Unge læsere og gamle dyder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Jan Bonde bonde@uao.dk
Billede
Middelfart. 

Kære læser

Gennem syv uger har vi gennem et samarbejde med Middelfart Gymnasium arbejdet målrettet på at få slået hul i barrieren til de unge læsere.

Som avis har vi en åbenlys motivation for netop den mission, for hvis vi ikke får nye læsere, så har vi et problem.

Projektet "Ryk Middelfart" skal omkring stort set alle målgrupper de kommende mange måneder. Og at vi er begyndt med de yngste voksne er lidt af en tilfældighed, for dybest set vil vi gerne i kontakt med alle. Blandt kolleger er jeg blevet mødt med spørgsmålet om, hvorfor i alverden vi har taget fat på de allervanskeligste at få kontakt til som det første.

Nu er de syv uger gået, og de er - som de unge - fløjet af sted. Kulminationen kom sidste tirsdag, da vi inviterede til debatmødet "Løsningernes Rum" hos Middelfart Sparekasse. Her blev såvel paneldeltagere som presse - og måske også de unge selv - blæst bagover af den debatlyst og løsningsorienterede tilgang til emnerne, som de velforberedte gymnasieelever stillede op med. Da der først var fyret op under dem, og forståelsen af, at nu stod de overfor mennesker, der måske kunne hjælpe med at rykke ved problemstillingerne, så røg flere og flere hænder i vejret. Også når der blev eftersøgt hænder, der vil gøre en forskel - eksempelvis i forskønnelsen af Ungdomshuset Walker.

Med andre ord fandt de unge masser af gamle dyder frem. Fællesskab, ansvarlighed og engagement bare for at nævne nogle. Oven på den aften er vi som medie taknemlige for, at vi netop valgte de unge.

Derfor er det heller ikke et farvel, når vi nu som avis officielt afslutter projektet. Dels håber vi at vende tilbage igen næste år med en ny årgang af elever, og dels håber vi at have skabt os nogle nye venner. Læsere og brugere af vores platforme, som har lyst til fortsat at skubbe til os, sende os nye steder hen og give os input. Og som vi kan spørge, når vi har brug for hjælp.

Som medie skal vi være til stede for vores brugere. Og vi skal være relevante.

Jeg fornemmer, at vi har været begge dele for såvel den unge målgruppe som alle os voksne, der omgiver dem.

Lige om lidt - i uge 43 - gælder det en anden læsergruppe, når den Fyns-dækkende kampagne Det Gode Liv rykker til Middelfart, hvor vi over to uger sætter fokus på motion.

Måske vi sammen med de mere erfarne læsere kan skabe nye dyder.

Det er forsøget værd.

Kommentar: Unge læsere og gamle dyder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce