- Det vil være en fordel for hele byen, siger McDonald's-indehaver Søren Riskjær Larsen, der har mistet fire millioner kroner i omsætning og fyret 15 medarbejdere, siden McDonald's sidste år fik en pylon op i Erritsø.

Middelfart: Indehaveren af McDonald's i Middelfart Søren Riskjær Larsen, lagde ikke skjul på sin skuffelse, da Burger King sidste år fik nej til en 20 meter stor pylon ved kædens nye butik på Skovsvinget i Middelfart, og nu tager han selv kampen op for at blive set af de 74.000 bilister, der hver dag kører forbi Middelfart på den Fynske Motorvej. Det skal ske med en 30 meter høj pylon, eller gateway, som han kalder det, ved motorvejsafkørslen i Middelfart.

McDonald's Middelfart

Indehaveren af McDonald's i Middelfart, Søren Riskjær Larsen, oplyser, at hans omsætning i Middelfarter faldet fra cirka 25 millioner i 2016 til cirka 20 millioner kroner i 2017. Overskuddet er faldet med samme procentdel, oplyser han. Det er ifølge McDonald's-direktøren sket efter en årrække, hvor hans spisested i Middelfart har været den af landets 89 McDonald's-restauranter med den største vækst.Årsagen skal ifølge ham findes i den nye McDonald's, der åbnede i oktober 2016 i Erritsø - og ikke mindst den 30 meter høje pylon, som burgerkæden fået op op, og som kan ses af både de fynske og jyske motorvejsbilister.

- McDonald's er McDonald's største konkurrent, forklarer Søren Riskjær Larsen, der nu sætter alle sejl for at få en gateway op i Middelfart (en 30 meter høj pylon med "58 Middelfart" lysende øverst og lysreklamer for McDonald's og andre ned ad pylonen).

Han har netop aftalt et møde med borgmester Johannes Lundsfryd (S) og formanden for Teknisk Udvalg Regitze Tilma (V) 5. februar, hvor han vil fremlægge sine synspunkter - vel vidende, at lokalplanen i øjeblikket kun tillader reklameskilte i tre meters højde i området, hvor Burger King og McDonald's ligger.

- Efter flere års vækst i omsætningen, bremsede det hele, da McDonald's åbnede i Erritsø og fik sat en stor pylon op. Vi har mistet godt fire millioner kroner i omsætning og har måttet afskedige 15 mennesker, indtjeningen er også faldet med 20 procent, og tabet er reelt endnu støre, hvis man indregner den vækst, vi formentlig er gået glip af, med, siger Søren Riskjær Larsen, der også driver McDonald's i Svendborg.

Men skyldes tabet i virkeligheden ikke, at du har fået en stærk konkurrent i Burger King som nabo?

- Nej, vores værste konkurrent er altid en anden McDonald's, selvfølgelig har Burger King taget lidt, men langt det meste skyldes McDonald's i Erritsø og den fantastiske synlighed, de har på pylonen, siger Søren Riskjær Larsen.

Fordel for byen

Den lokale McDonald's direktør ønsker ikke bare en pylon som i Erritsø, han foreslår en gateway, som, han mener, hele Middelfart vil få glæde af.

- Det skal være ligesom i Nyborg eller Ringsted, hvor byen står øverst. Der kan stå 58 Middelfart i toppen, og så skal vi placeres sammen med Burger King, F24 og andre relevante erhvervsdrivende nedenunder. Det vil betyde, at endnu flere drejer af og tager turen gennem byen og lægger penge ikke kun hos os og Burger King, men også i de andre de lokale butikker, siger Søren Riskjær Larsen.

Han har haft et ingeniørfirma på opgaven og forventer, at udgiften til en 30 meter høj pylon løber op i mellem tre og fire millioner kroner, som skal finansieres af de deltagende parter. Han vil samtidig tilbyde politikerne at fjerne sin nuværende, lille reklamepylon foran sin burgerbar, hvis politikerne giver grønt lys til en gateway.

- Dermed slipper nybyggerne i den nye parcelhusudstykning ikke langt fra os for vores lysreklamer, siger Søren Riskjær Larsen.

Burger King er med

Driftsdirektør hos Burger King Hans Erik Sækmose, er positiv overfor konkurrentens tanker.

- Vi ved fra blandt andet Nyborg, at sådan en pylon har en stor betydning for vores salg, og vi er derfor også parate til at gå ind i en medfinansiering, siger han.

Hos Comwell er begejstringen mere afdæmpet.

- Jeg forstår godt burgerkædernes interesse i at blive eksponeret, for de har jo mange impulskunder, som pludselig mærker sulten, når de ser burgerskiltene lyse. Jeg tror dog, at hotelgæster er mere langsigtede i deres stillingtagen og ikke pludselig drejer ind og lejer et værelse, fordi, de ser vores skilt på sådan en pylon. Det vil derfor være begrænset, hvor mange penge, vi vil være interesseret i at ofre på at få vores skilt op på en sådan pylon, siger direktør for Comwell Middelfart, Charlotte Balthazar.

  • Gottwald_Søren

    Af:

    Jeg er journalist på Fynske Mediers redaktion i Middelfart, hvor vi laver Middelfart-siderne i Fyens Stiftstidende samt Middelfart-stof til fyens.dk og til mitfyn.dk. Vi laver desuden ugeavisen Melfar Posten, som jeg er tovholder på - det vil sige, at jeg har ansvar for at redigere den sammen med en kollega.

Mere om emnet

Se alle
2
Afstemning: Ja eller nej til motorvejs-pylon ved Middelfart

Afstemning: Ja eller nej til motorvejs-pylon ved Middelfart

13
Reklame-søjle er det eneste rigtige

Reklame-søjle er det eneste rigtige

Politikere klar til positiv dialog

Politikere klar til positiv dialog