Flere unge ringer for akut krisehjælp: "De siger, jeg er grim, fed og til grin"

Karen Kristensen (t.v.) og Kirsten Andersen (t.h.) er makkerparret bag kommunens krisetelefon, som er bemandet alle ugens dage; eftermiddag og aften. Arkivfoto: Middelfart Kommune.

Flere unge ringer for akut krisehjælp: "De siger, jeg er grim, fed og til grin"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Siden 1. januar 2018 har Middelfart Kommune haft sin egen akuttelefon for unge og voksne.

Nordvestfyn: Angst, skolefravær, skilsmisser, dårligt selvværd, mobning. Og unge, der gør skade på sig selv og enkelte, der truer med selvmord og/eller er i gang med at føre det ud i livet.

I knap 10 måneder har linjen hos Middelfart Kommunes Akut og Anonym Rådgivning stået åben, som man eftermiddag og aften alle ugens dage kan kontakte, hvis man har brug for telefonisk krisehjælp.

Det er typisk førnævnte problematikker, unge - eller forældre til unge - henvender sig med.

En del unge i kommunen føler sig presset og stresset. Samtidig savner de unge informationer om, hvor man kan henvende sig.

Det har avisen beskrevet af flere omgange i forbindelse med projekt Ryk Middelfart i samarbejde med 106 elever fra Middelfart Gymnasium og HF, hvor et konkret forslag om gratis psykologhjælp er blevet luftet.

Det har fået folkene bag kommunens akutte, anonyme rådgivning til at kontakte avisen.

Det er et tilbud til alle borgere - unge og ældre - der har eksisteret siden 1. januar 2018, hvor man efterfølgende kan få tilbudt tre personlige samtaler.

- Det unikke ved vores tilbud er, at man også har mulighed for at kontakte personalet på telefonen om aftenen og i weekenden, når alle andre instanser har lukket. En ung med en angstproblematik kan eksempelvis kontakte personalet, hvis man føler sig utryg, fortæller Vibeke Quist Kring, leder af Familiehuset, hvor tilbuddet hører under.

Sådan får du kontakt:
Man kan kontakte Akut og Anonym Rådgivning på telefon 88 88 54 54Telefontid: Hverdage fra klokken 13 til 22 og weekender fra klokken 14 til 22.

Der er efterfølgende mulighed for en til tre personlige samtaler.

Tilbuddet er anonymt og åbent for alle.

Du kan også chatte hver tirsdag fra klokken 15 til 18 på cyberhus.dk/middelfart.
Sådan forløber nogle af samtalerne til akuttelefonen. Grafik: Leif Nørmark.
Sådan forløber nogle af samtalerne til akuttelefonen. Grafik: Leif Nørmark.

Stigende behov for samtaler

Folkene bag har været rundt og fortælle om den akutte rådgivning på forskellige uddannelsessteder. En af de næste stop er gymnasiet.

Akut og Anonym Rådgivning oplever et stigende behov for samtaler og telefonrådgivning. Også blandt unge.

- Vi startede ud med 3,5 samtaler om dagen, og i september var vi over syv samtaler om dagen. Vi har haft en stigning på 106 procent fra januar, og alle borgere, der henvender sig, får lavet en kriseplan, fortæller Vibeke Quist Kring.

Karen Kristensen er en af to familieterapeuter, der udgør holdet bag tilbuddet, og hun oplever først og fremmest stress og mobning som udfordringer for unge.

- Der er simpelthen så mange unge, der er stressede. Det er svært at være ung. Det er blandt andet den store forventning om, hvordan man skal se ud, når man kigger på de sociale medier. Mange af dem, jeg snakker med, føler sig grimme og forkerte, det er de bare ikke, fortæller familieterapeuten, der også sms'er med de unge, hvis det føles mere trygt for personen.

Børn helt ned til ni år har kontaktet den anonyme rådgivning. Ellers er det typisk unge selv, forældre eller lærere, der ringer op.

Der er ingen tal på, hvor mange unge i forhold til voksne der tager kontakt, men omkring halvdelen af alle henvendelser drejer sig om problemer i familier. En tredjedel ligger indenfor det psykiatriske område, mens skole og sygdom udgør resten af henvendelserne.

Flere unge ringer for akut krisehjælp: "De siger, jeg er grim, fed og til grin"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce