Farlig vej skal sikres med rundkørsler

Kommunens trafik- og vejafdeling anbefaler rundkørsler i de tre farligste kryds på Brovejen samt en indsnævring af vejbanen fra Vandværksvej til Lillebæltsbroen.

Farlig vej skal sikres med rundkørsler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Motorvejsbyggeri aktualiserer behovet for en trafiksikring af Brovejen, der i forvejen er den mest uheldsramte strækning i Middelfart.

Middelfart: Der er udsigt til en markant forbedring af trafikforholdene på kommunens mest uheldsramte vejstrækning, Brovejen.

I hvert fald hvis det lykkes trafik- og vejafdelingen at skaffe politisk opbakning og dermed midler til den omfattende plan, den anbefaler for at sikre den cirka tre kilometer lange vejstrækning fra Vandværksvej til Lillebæltsbroen.

Planen strammer vejprofilen op med en indsnævring af vejbanen og tre rundkørsler.

Ifølge trafik- og vejchef Uffe Høybye aktualiseres behovet for trafikale anlægsarbejder på Brovejen af den kommende udvidelse på den vestfynske motorvej. Som det ser ud lige nu, kommer arbejdet på motorvejen til at stå på fra 2013 til 2015.

I den periode øges presset på Brovejen voldsomt, fordi de fleste pendlere vil tage hovedvejen og køre over den gamle bro, når der kun er ét spor farbart på motorvejen.
Foto: Hans Henrik Østergaard/Hans Østergaard

Der skal tages stilling

Motorvejsbyggeriet tvinger politikerne til at tage stilling.

- Set ud fra et trafiksikkerhedsmæssigt synspunkt, så handler det om at nå så meget på Brovejen, inden staten går i gang på motorvejen. Al statistik siger, at uheldsfrekvensen stiger med antallet af biler. Samtidig er vi afskåret fra at arbejde på Brovejen, når der sendes ekstra biler ind gennem Middelfart, forklarer Uffe Høybye.

Planen er at indsnævre Brovejens kørebaner fra de nuværende fem meter til tre og en halv meter. Det skal blandt andet ske med et tydeligt midterbånd.

- Problemet i dag er, at bilerne kører for stærkt og fristes til at overhale, fordi vejen er for bred. På smallere kørebaner skal bilisterne i højere grad styre sig gennem strækningen, og det vil få dem til at sænke farten, viser erfaringen fra andre steder, forklarer Uffe Høybye.

Starter ved Hessgade

Krydset ved Hessgade og Teglgårdsparken er det farligste sted på Brovejen og her, trafik- og vejafdelingen ønsker at lave den første rundkørsel. Et sådant arbejde forventes at tage et halvt år og løbe op i omkring fem millioner kroner.

- Der er mere og mere trafik ind til Teglgårdsparken. En rundkørsel fordeler trafikken bedre, sænker farten og er årsag til mindre alvorlige uheld end i et lyskryds, hvor nogle chancer den og kører over for gult eller rødt med høj fart, forklarer Uffe Høybye.

Han er opmærksom på, at der skal laves særlige foranstaltninger for at sikre de bløde trafikanter i rundkørslen, som vil lede mange børn til Vestre Skole og friskolen.

Planen for Brovejen er en udløber af den overordnede trafiksikkerhedsplan, politikerne vedtog i 2008. Hvor meget arbejdet på Brovejen løber op i, hvis trafik- og vejafdelingen får opfyldt alle sine ønsker, ved Uffe Høybye ikke præcist.

- Men det er et større tocifret millionbeløb. Desværre er der ingen penge på budgettet til opgaven i 2010, så vi kan tidligst komme i gang i 2011, vurderer Uffe Høybye.

Farlig vej skal sikres med rundkørsler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce