Digital etikette: Skoleformænd siger ja til lære i sociale medier

Fyens Stiftstidende har spurgt formændene for skolebestyrelserne på de 11 folkeskoler i Middelfart Kommune, hvad de tænker om skolernes rolle i forhold til at undervise børn og unge i brugen af sociale medier. Arkivfoto

Digital etikette: Skoleformænd siger ja til lære i sociale medier

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ifølge en ny spørgeskemaundersøgelse udarbejdet af Fyens Stiftstidende, er der overvejende konsensus blandt formændene for de 11 folkeskoler i Middelfart Kommune om, at det er deres pligt at lære eleverne såvel deres forældre om brugen af sociale medier.

Nordvestfyn: Digital etikette er mere end nogensinde før kommet i fokus.

Men hvis opgave er det egentlig at sørge for, at de unge samfundsborgere ved, hvordan de må opføre sig på de sociale medier, som trods alt er en ny og farvrende verden for de fleste voksne? Ifølge folkeskolens formålsparagraf skal skolerne spille en rolle i forhold til dannelsen af samfundets yngste, men strækker det sig også til deres ageren på nettet?

Det mener bestyrelsesformændene for de 11 folkeskoler i Middelfart Kommune, at det gør. I en ny spørgeskemaundersøgelse svarer ni ud af 11 formænd ja til, at det delvist er folkeskolernes opgave at klæde børn og unge på til at bruge de sociale medier korrekt. To mener sågar, at det 100 procent er skolernes opgave - heriblandt formanden for Båring Skole, Brian Laut Andersen:

- Det kan være svært for nogle forældre, da ikke alle ved, hvor de unge er og hvilke muligheder/problemer, der ligger.

SSP netunderviser på skoler
SSP-konsulenten besøger samtlige 4. klasser på kommunens folkeskoler for at lære eleverne om "færdselsreglerne" på nettet, ligesom han samler viden ind om deres kendskab til de sociale medier. Derefter tager han desuden en snak med forældrene herom.I forhold til "digital etikette" så tager SSP også ud og snakker med udskolingsklasser og i visse tilfælde deres forældre, hvis de bliver bestilt til det. Det er altså mere ad hoc og ikke obligatorisk. Og det er noget privatskolerne ifølge SSP-konsulenten også flittigt gør brug af.

Hjælp til forældre

Og netop erkendelsen af, at forældrenes viden herom spiller en rolle, fremgår også i spørgeskemaundersøgelsen. Hovedparten af skoleformændene svarer således også, at det delvist også er skolernes opgave at hjælpe forældrene med at blive klædt ordentligt på til at sikre deres børns opførsel på de sociale medier. Kun én formand er helt uenig, mens bestyrelsesformanden for Anna Trolles Skole, Claus Boje, mener, at det 100 procent er skolernes opgave:

- Det er så stor en del af almen dannelse i dag, at skolen også må påtage sig sit ansvar, som den gør på så mange andre punkter, siger han og påpeger, at man på Anna Trolles Skole jævnligt forsøger at give forældrene gode råd om emnet.

På de fleste skoler taler man om det på forældremøder, mens andre har gjort brug af kommunens SSP-team.

- Jeg tror, at skolens opgave ligger i at samle forældrene og give dem mulighed for at tale sammen - eksempelvis til forældremøder. Vi har svært ved at følge med i udviklingen på de forskellige platforme - og især hvordan de unge bruger dem, siger bestyrelsesformand Morten Schneider Schlægelberger fra Hyllehøjskolen.

Moralsk forpligtigelse

Ifølge børne- og ungedirektør Jan Henriksen eksisterer der ikke en decideret læseplan for digital etikette på kommunens folkeskoler, men det er obligatorisk for samtlige 4. klasser at få besøg af SSP-konsulenten, ligesom der er de såkaldte AKT-lærere på skolerne til at vende tingene med eleverne.

- Det her med at lære dem om digital etikette er en del af vores almene dannelsesopgave, og det griber skolerne an i forhold til den præcise målgruppe, de har - altså om det er en indskoling, et mellemtrin eller en udskoling, fortæller Jan Henriksen.

Således fremgår det også af spørgeskemaundersøgelsen, at man på hovedparten af folkeskolerne i Middelfart Kommune har gjort brugen af sociale medier til en del af undervisningen.

- Men så har vi også det her perspektiv, at vi alle sammen er voksne, der skal danne børn, hvorfor det i bund og grund også er i den daglige omgang med børnene, at lærere og pædagoger såvel som forældre skal følge op på det her med god opførsel, siger børne- og ungedirektøren.

Specielle forhold

På Skrillingeskolen er det ikke obligatorisk at få SSP ud og tale med eleverne om sociale medier, da skolen er anderledes opbygget, idet det er en specialskole uden de klassiske 10. klassetrin. Men det er ikke ensbetydende med, at brugen af de sociale medier ikke bliver vendt på skolen. Tværtimod, påpeger skolebestyrelsesformand Jens Andersen:

- Vi er jo udfordret af at have elever, der ikke har den naturlige stopklods, som vi andre har. Og hvis stopklodserne ikke er der, så er de det slet ikke på de sociale medier, siger formanden og bekræfter, at der har været situationer på Skrillingeskolen, hvor der er blevet delt eller skrevet noget grimt på nettet eleverne imellem. Men det er trods alt aldrig gået så galt, at politiet skulle involveres, fastslår han.

- I samme øjeblik vi opdager, at der er et problem eller en udfordring, tager vi professionelt fat om det selv for at guide eleverne hen, hvor de skal være, siger Jens Andersen. Derudover bliver der i visse tilfælde kaldt konsulenter ind, ligesom forældrene til eleverne på Skrillingeskolen vejledes, oplyses det.

Digital etikette: Skoleformænd siger ja til lære i sociale medier

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce