Brorenovering er fortsat præget af stor usikkerhed

Projektleder Shahriar Honar erkender, at der i perioder kun arbejder ganske få eller slet ingen mennesker på Lillebæltsbroen. - Det sker blandt andet, når den nye beton skal hærde, og det kan ikke være anderledes, forklarer han. Foto: Peter Leth-Larsen

Brorenovering er fortsat præget af stor usikkerhed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Projektleder Shahriar Honar forstår godt de handlendes frustrationer over den lukkede Lillebæltsbro.
  • - Men det kan ikke gøres hurtigere, når vi ikke kan arbejde om natten og fortsat er afhængig af vejret.
  • Han advarer samtidig om, at planen om at gøre arbejdet færdigt med 10 måneders lukning næste år er behæftet med usikkerhedsmomenter.

De handlende og Middelfart Kommune har nu to gange, senest i sidste uge, skrevet til Vejdirektoratet og efterlyst konkrete svar på, hvorfor brorenoveringen trækker ud, og hvad Vejdirektoratet gør for at indhente forsinkelsen. Avisen har spurgt Vejdirektoratets projektleder Shahriar Honar, hvilket indtryk henvendelserne har gjort på ham?

- Jeg forstår godt de handlendes frustrationer over at miste omsætning, mens broen er lukket. Men vi kan ikke renovere broen uden at lukke den. Vejdirektoratet har ikke nogen midler at kompensere butikkerne med, og vi gør fortsat alt, hvad vi kan for at mindske den tid, broen er lukket. Men vi er oppe mod mange tekniske udfordringer og ubekendte som blandt andet vejret.

Mange cyklende på broen fortæller, at de ofte kun ser få arbejdere igang på broen, hvorfor sætter I ikke nogle flere folk på opgaven?

- Det er korrekt, at vi nogle gange kun har få eller eller ingen i gang. Det sker for eksempel i perioder, hvor vi har lagt frisk beton ud, det skal hærde i syv dage, og i det tidsrum kan vi ikke altid sætte nye ting i gang. Og helt generelt er broen vanskelig at have mange folk gående på. Det er en lang, smal tarm med kun en indgang og en udgang, så vi vil gå i vejen for hinanden og forsinke processen, hvis vi var flere.

De handlende og mange andre undrer sig over, at arbejdet ligger stille om natten. Hvorfor arbejder I ikke i døgndrift, når lukningen har så store konsekvenser?

- Det skyldes støjen. Vi prøvede at bryde beton ned om natten, men det fik naboerne under broen til at klage til kommunen, og vi stoppede straks, da kommunen kunne fortælle, at vi lå mere end 30 dB over de tilladte 40 dB og udgjorde en sundhedsrisiko for beboerne, som ikke kunne sove.

Men der er ingen, som forhindrer jer i at arbejde om natten, så længe I holder jer under 40 dB?

- Det er korrekt, men det har vist sig at være ganske få ting, vi har kunnet lave om natten, når vi skal blive under 40 dB. Det er sjældent nok at bruge én maskine af gangen. Når vi for eksempel hælder beton på, kræver det både, at betonbilen kører ind på broen samtidig med, at vibratorer skal fordele betonen. Der er også noget økonomi i det her, for det vil være for bekosteligt at lave alt for korte opgaver som kun varer nogle få timer om natten. Og tidsgevinsten vil samtidig være beskeden.

Men stilladsarbejde, larmer det ret meget?

- Ikke umiddelbart, men der er mange arbejdsgange i at sætte et stillads op, der skal bruges forskellige værktøjer, og vi skal have lastbiler ind med stilladsdele på broen. Desuden skal sikkerheden være i orden, et stillads skal stå forsvarligt og stilles derfor bedst op, når det er lyst.

Du har tidligere sagt til avisen, at I med garanti genåbner broen den 5. oktober i år og håber på at gøre arbejdet færdigt til næste år. Holder den plan?

- Den sidste tids megen regn har udfordret os voldsomt med hensyn til at blive klar til 5. oktober. Men vi knokler for sagen, og jeg tror fortsat på, at vi kan lade bilerne køre ind på broen 5. oktober, dermed er vi halvvejs. Planen er at lukke broen og genoptage arbejdet 1. februar næste år og være så langt, at vi kan åbne den 10 måneder efter til november.

Så der skal ikke arbejdes på broen i 2020?

- Hvis planen holder, bliver det kun mindre ting og kun i et omfang, så bilerne fortsat vil kunne køre på broen. Men jeg bliver nødt til at understrege, at selv om vi skynder os, så rummer planen adskillige usikkerhedsmomenter, som kan risikere at forlænge arbejdet. Usædvanlig megen regn eller længere perioder med frost kan forsinke arbejdet. Vi er også afhængige af en række leverandører, som skal skræddersy forskellige ting til os. Det gælder for eksempel de særlige gummifuger, der skal monteres mellem vejbanens sektioner. Det er et helt projekt i sig selv. Også på den sidste halvdel af broen er der usikkerhed om, hvor dårlig betonen er, når vi kommer ned under vejbanen.

Er det slet ikke muligt at optimere arbejdet med de erfaringer, I har fra den første halvdel, når I går igang med anden halvdel til næste år?

- Jo, vi vil blandt andet lave to arbejdspladser, så vi både rykker ind på broen fra den fynske og den jyske side. Vi vil samtidig forsøge at øge mængden af natarbejde ved at tage en dialog med Hotel Kongebrogaarden og campingpladserne på den fynske side, for at høre, hvor meget, de vil være generet af os. Campingsæsonen starter jo også først til påske, så måske der er mulighed for mere natarbejde i februar og marts, end vi har kunnet i år.

Vejdirektoratet har ikke nogen midler at kompensere butikkerne med, og vi gør fortsat alt, hvad vi kan for at mindske den tid, broen er lukket. Men vi er oppe mod mange tekniske udfordringer og ubekendte som blandt andet vejret.
Vejdirektoratets projektleder, Shahriar Honar.

Brorenovering er fortsat præget af stor usikkerhed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce