Børnehavebørn træder i dinosauernes fodspor

Der skal koordineres flere ting, når man både skal røre cement og støbe flotte dinosaurspor til staudebedet. Især pigerne gik til arbejdet med stort engagement. Her er det Tatiane Olesen (med lyst hår), der hjælper et par piger med at få fyldt formen ud med cement. Fotos: Mia Harm Madsen

Børnehavebørn træder i dinosauernes fodspor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I Gelsted Børnehus findes der forhistoriske fodspor. De er skabt af nutidige og nysgerrige børn, der efterlader deres arbejde til eftertiden.

Gelsted: Hvor stor var en dinosaur egentlig? Hvorfor er de her ikke mere? Hvad slog dem ihjel? Hvor lange fødder havde de? I Gelsted Børnehus er der mange spørgsmål og mange svar, når De Seje Ildkugler, der er navnet på den ældste gruppe af børnehavebørn, mødes i deres gruppe og laver gruppeprojekt.

På demokratisk vis har de afgjort, hvad de godt kunne tænke sig at lave, og alle forslag har været til afstemning. Enhver, der har haft et barn i tre-fire-års alderen, ved, at dinosaurer er det helt store hit, og derfor faldt valget på at arbejde videre med de forhistoriske dyr.

- De er meget optagede af det og taler meget om det. I den alder er de meget interesserede i dinosaurer, forklarer Tanja Stolberg, der er pædagogisk assistent og dinosaurus-ansvarlig i De Seje Ildkugler.

Girl power

I græsset rundt om børnehuset er lavet markeringer med pinde og snore. Her har børnene målt op til kæmpe store dinosaurspor. Den frygtindgydende T-Rex har også fået lavet et fodspor i størrelse 1:1.

I Børnehusets staudebed er der lagt planer, der skal skabe noget for eftertiden: trædespor af cement med mellemstore dinosaurspor, og ildkuglerne har alle været med til at støbe disse.

I sandkassen bliver sandet rettet af med et bræt, og fem børn trækker ivrigt et fladt spor i sandet. En anden flok står klar med grej til at røre cement med, så de kan få støbt nogle spor.

Der er tale om ren girl power, for af en eller anden årsag kan pigerne bedre koncentrere sig om at få udført de praktiske opgaver. Så pigerne kæmper med at få rørt en god cement til fodsporene.

At arbejde på denne måde er mere end at lave en gang pløre i en spand. Der skal måles, samarbejdes, gøres ting i bestemte rækkefølger, og så må man naturligvis gerne spørge alt et, man vil.

- Det er svært at forklare dem, hvor stor en dinosaurus var. Vi må måle op på græsplænen og vise dem det, siger Tanja Stolberg.

Dinosaur-emnet varer ved hen over sommeren, hvorefter børnene igen skal stemme om, hvad de kunne tænke sig som det næste emne.

Børnehavebørn træder i dinosauernes fodspor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce