Artistisk jazz under teltdugen

Det store telt på Gl. Havn blev hurtigt fyldt op, da populære Ib Glindemann indledte lørdagens program med sit store swingband.
Foto: Hans Østergaard

Artistisk jazz under teltdugen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lillebælt Jazzfestival sluttede med manér på en smuk lørdag i Gl. Havn

MIDDELFART: Der var en lystsejler, som var bange for, at Cirkus Benneweis var kommet til byen. Det var i fredags, da han så det store gul- og orangestribede telt på Gl. Havn. Det var før kl. 17 - før man kunne høre, at det bestemt ikke var cirkus.

Måske frygtede vejrguderne det samme, da de så teltet fra oven - og sendte en trykkende varme ned over Middelfart hele fredagen. For så, da jazzen var begyndt, at lade regnen falde, så varmen kunne lette.

Lørdag vidste de godt, hvad der foregik i det store telt - vejrguderne. Og da de åbenbart godt kan lide god, klassisk jazz, sendte de det perfekte festivalvejr ned over Lillebælt Jazzfestival. Hverken for varmt, for vådt eller for vindblæst. Men sådan lige tilpas. Så kunne musikerne tage sig af resten.

Og det gjorde de så, inde i teltet.
Hanne Jensen:  - Jeg har arbejdet i byen i 38 år, men det er først nu, jeg rigtig har tid til at gå til jazzfestival. Førhen var det kun fredag aften og lørdag efter lukketid. Vi er kommet for at høre Ib Glindemann. Her er en dejlig atmosfære - festivalen er en dejlig tradition, som skal blive ved. Og vi skal også have træskibene tilbage. Jørgen Wolff Jensen:  - Jeg synes, det er kanon, det er rigtig godt. Jeg har været her alle årene, både fredag og lørdag.
Hanne Jensen: - Jeg har arbejdet i byen i 38 år, men det er først nu, jeg rigtig har tid til at gå til jazzfestival. Førhen var det kun fredag aften og lørdag efter lukketid. Vi er kommet for at høre Ib Glindemann. Her er en dejlig atmosfære - festivalen er en dejlig tradition, som skal blive ved. Og vi skal også have træskibene tilbage. Jørgen Wolff Jensen: - Jeg synes, det er kanon, det er rigtig godt. Jeg har været her alle årene, både fredag og lørdag.
Foto: Hans Østergaard

Populære Glindemann

Ib Glindemann lagde for allerede ved middagstid med sit store swingband. Han har spillet på Lillebælt Jazzfestival utallige gange og er efterhånden blevet noget af et trækplaster.

Så det var ikke overraskende, at teltet hurtigt blev fyldt op til sidste siddeplads. Ståpladserne blev også hurtigt optaget, ligesom siddepladserne udenfor. Plus alle dem, der tog opstilling rundt om teltet og kiggede ind gennem de store sprækker, man med vilje havde lavet ved at lade teltdugen hænge løst, så der kunne slippe frisk luft ind.

Faktisk er Ib Glindemann så populær i Middelfart, at Fyens Stiftstidendes redaktion efter koncerten blev opsøgt af et par ældre damer, der ville vide, hvornår og hvor han skulle spille næste gang.

- Vi har slet ikke fået nok, sagde de.

De to ældre damer må dog væbne sig med tålmodighed. Ifølge koncertkalenderen på Ib Glindemanns hjemmeside er hans næste koncert først fredag den 5. december, hvor han spiller i Søllerød Jazzklub.
Kim Nielsen:  - Jeg har været med i mange år, siden min morfar levede og jeg var en lille dreng. Min morfar kunne lide jazz, og han tog mig med. Nu er jeg 25, og det er blevet en tradition i familien at gå til jazzfestival. Jeg elsker musik og spiller også selv. Julie Larsen: - Jeg er kun 19 år, og jeg tror, det er tredje år, jeg er har. Jazz er noget, jeg hører derhjemme. Men her er en hyggelig stemning, og det er rart at møde en masse mennesker.
Kim Nielsen: - Jeg har været med i mange år, siden min morfar levede og jeg var en lille dreng. Min morfar kunne lide jazz, og han tog mig med. Nu er jeg 25, og det er blevet en tradition i familien at gå til jazzfestival. Jeg elsker musik og spiller også selv. Julie Larsen: - Jeg er kun 19 år, og jeg tror, det er tredje år, jeg er har. Jazz er noget, jeg hører derhjemme. Men her er en hyggelig stemning, og det er rart at møde en masse mennesker.
Foto: Hans Østergaard

Artist med trompeter

Fem koncerter, godt et halvt døgn med jazz stod på programmet på Lillebælt Jazzfestvals sidste dag.

Men måske havde han alligevel en lille smule ret i sin bange antagelse, den frygtsomme lystsejler fra i fredag. Bare en lille bitte smule.

For lidt cirkus var der også over det, da svenske Gunhild Carling til stormende bifald brillerede med sit glansnummer, der kan gøre enhver musikalsk cirkusartist grøn af misundelse: Hun spillede på hele tre trompeter - samtidig.

Fyens Stiftstidende benyttede lejligheden til at spørge nogle få blandt de mange publikummere om, hvad det er, der trækker ved Lillebælt Jazzfestival. Og det er ikke kun musikken, lød svaret fra flere. De kommer lige så meget for hyggens skyld.
Ulla Bjørk Larsen (til venstre):  - Jeg er her bare fordi, at så får vi samlet alle vennerne og nyder den gode stemning. Jeg er ikke så vild med jazz. Derfor vil jeg helst sidde uden for teltet og nyde det gode vejr. Sidste år så vi marsvin. Lone Hermansen: - Jeg har været her mange gange. Det er ikke kun på grund af musikken, jeg kommer. Det er hyggen og fællesskabet. Jeg kender mange af dem, der kommer til jazzfestivalen.
Ulla Bjørk Larsen (til venstre): - Jeg er her bare fordi, at så får vi samlet alle vennerne og nyder den gode stemning. Jeg er ikke så vild med jazz. Derfor vil jeg helst sidde uden for teltet og nyde det gode vejr. Sidste år så vi marsvin. Lone Hermansen: - Jeg har været her mange gange. Det er ikke kun på grund af musikken, jeg kommer. Det er hyggen og fællesskabet. Jeg kender mange af dem, der kommer til jazzfestivalen.
Foto: Hans Østergaard

Artistisk jazz under teltdugen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce