Familiefar frustreret over langtrukken sagsbehandling af tilskud til handicappet barn
BAARING: Når Middelfart Kommune svigter den 11-årige, handicappede Cecilie Andersen, så svigter kommunen hele familien.

Det mener Jens Andersen, der er far til Cecilie. Han forklarer, at familien nu i to måneder ikke har fået dækket merudgifter til deres handicappede barn. Penge, som de har krav på ifølge Serviceloven.

- Det drejer sig om mellem 300 og 500 kroner om måneden. Men det er ikke så meget det, vi er utilfredse med - det er mere al den tid, vi bruger på at komme igennem til kommunen - det dræner os for energi og påvirker os psykisk, siger Jens Andersen.

Belastning for familien

Familiefaren forklarer, at kommunen uden videre har stoppet med at dække de såkaldte merudgifter, som han og hans kone Kirsten Andersen har til medicin og kørsel til gymnastik og specialeskole.

Cecilie er psykisk og motorisk retarderet og på nogle punkter udviklet som en syvårig. Og med en ekstra travl hverdag er det ifølge Jens Andersen en stor belastning for familien samtidig at skulle kæmpe med kommunen.

Intet møde aftalt

Udover de manglende penge, har familien ikke fået det årlige opfølgende møde med deres sagsbehandler, hvor udgifterne til Cecilie normalt bliver fastlagt.

Jens Andersen forklarer, at et af kommunens svar på den stærkt forsinkede sagsbehandling, er, at deres sagsbehandler har fået 50 nye sager på bordet.

Strider mod praksis

At udbetalingen af støtte er blevet stoppet strider mod praksis ifølge socialfaglig konsulent Thomas Lumholt fra Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet.

- Almindelig praksis i en situation, hvor kommunen ikke har tid til at sagsbehandle er at forlænge udbetalingerne til merudgifter. Borgeren må ikke komme i klemme ved, at der ikke er tid, konstaterer han og forklarer, at kommunen er forpligtet til at aftale en tid til et nyt opfølgningsmøde.

Hårdt job at bestride

Kommunaldirektør Søren Andersen siger, at kommunen efter bedste evne forsøger at leve op til loven.

- Selvom sagsbehandlerne har de bedste intentioner, så kan der blive begået fejl, siger han og forklarer, at sagsbehandling kan trække ud af flere årsager.

- Vi har haft stor udskiftning blandt sagsbehandlerne. Jeg tror, det er et hårdt job, og derfor har jeg stor respekt for de ansatte, siger kommunaldirektøren, der konstaterer, at der også er grænser for kommunens økonomiske ressourcer.

Skeptisk, trods kontakt

Men efter flere måneders frustration - og efter, avisen havde kontaktet kommunen - fik familien Andersen en mail fra kommunen. Heri står, at familien har fået en ny sagsbehandler, og at familien kan ringe og aftale tid til et opfølgningsmøde.

- Det er godt, at kommunen endelig er kommet os i møde, men utroligt, at der først sker noget, når avisen går ind i sagen, siger familiefaren.

Han er dog stadig skeptisk over for fremtiden.

- Sidste år havde vi også problemer med at få merudgifterne betalt, så vi venter spændt på at se, hvordan den fremtidige sagsbehandling går.
  • Fyens Stiftstidende