Kontrasterne springer i øjnene hos guldsmedene Stina Lind og Kevin James Egan, der i deres professionelle liv går under navnet Lind & James. De bor i Faaborg, men deres gyldne signatur kommer vidt omkring. Signaturen er funderet i stringente grafiske kompositioner, hvor form går forud for materiale. Eksklusiv har mødt duoen, der også danner par privat, til en snak om synlighed og smykker, balance og bevægelse.

Om sommeren blomstrer gamle rosenbuske og statelige stokroser langs de toppede brosten og fredede bindingsværk med skæve vægge. Men indenfor i Holkegade 3A i Faaborg er stilen langt fra det pyntede og puttenuttede, det spinkle og det blomstrede. Her er den visuelle signatur ufravigeligt rå og grafisk i de forgyldte skulpturelle former til kroppen, i indretningen og hos parret, der står bag det hele.

Lind & James

Holkegade 3A, 5600 Faaborg.Bestående af smykkedesignerne Stina Lind og Kevin James Egan, der også privat danner par.

Duoen designer og skaber håndlavede smykker.

Pris: Fra 1000 kroner og opefter.

Se mere på: www.lindandjames-store.com

- Vi laver smykker, vi gerne selv vil gå med. Smykker med pondus, power og karakter. Smykker, der bliver en del af den, der bærer det, og en forlængelse af sig selv. Jeg bruger smykkerne til at understrege noget ved mig selv, forklarer Stina Lind, den ene halvdel af guldsmededuoen Lind & James.

Hun har altid smykker på. Hun føler sig forkert uden. Også om søndagen. Det samme har hendes mand og partner, australske Kevin James Egan, som har øreringe og ring på. Han sætter sig ved sin pult og tager briller på for bedre at kunne se de hver en detalje i et bestillingsarbejde på et par øreringe.

Her sidder han for det meste bøjet over ædelmetallerne, imens de lige så stille tager form i hans hænder. Stina Lind sidder enten lige ved siden af og arbejder, på kontoret med den orange sofa, de engang fandt i en genbrugsbutik, eller sammen med sin mand ved skrivebordet og lader i fællesskab nye idéer tage form på papiret.

- Vi har skabt vores egen visuelle signatur ved at se ind i os selv. Det har taget tid at nå hertil og opbygge vores retning sammen. Man kan vel kalde det en raffineringsproces, siger Kevin James Egan, imens han lader blikket vandre ud af vinduet mod en baggård.

- Vi træffer alle beslutninger sammen og har med tiden fundet vores egen spænding mellem noget sart og noget stærkt. Vores fælles udtryk er egentlig ret ubestemmeligt med ord, men vi hører engang imellem, at folk godt kan se, når et smykke kommer fra os, siger Stina Lind, som er født og opvokset i Odense.

Sammensmeltning

De mødte hinanden i London, da de begge læste på London Metropolitan University fra 2004 til 2007 på Sir John Cas Faculty of Art and Design. Kevin James Egan var som 20-årig flyttet fra Australien til England, havde arbejdet på barer og natklubber som manager og sideløbende været optaget i sit eget udtryk. Han kunne alligevel ikke finde nogle smykker, som han syntes godt nok om til at gå med og valgte derfor at tage nogle aftenkurser som guldsmed.

- Det blev en måde at udtrykke mig på, og jeg fandt ud af, at det var den vej, jeg ville gå, forklarer Kevin James Egan, som herefter tog tilbage til Melbourne for at uddanne sig, inden han igen endte i London.

- I London var alt tilladt stilmæssigt, og inspirationen kom til os alle vegne fra. Din stil dengang var også ret vild, siger Stina Lind med lige dele anerkendelse og smil.

Siden 2009 har parret boet i Faaborg og har i dag både to drenge og kombineret butik og værksted. Og hvorfor det lige blev Faaborg, der skulle være deres udgangspunkt, er måske et godt spørgsmål.

- Det var faktisk ret tilfældigt, at det endte med at blive Faaborg. Jeg kommer selv fra Odense, men jeg havde lyst til noget andet. Især jeg var meget usikker på Faaborg i starten. Jeg var bange for, at det ville blive lidt for stille for mig, men nu er jeg faldet helt for Faaborg, og de private relationer vores familie har fået her, gør, at vi ikke vil bytte for noget, understreger Stina Lind.

- Vi elsker simpelthen at bo her. Vi har vandet der, naturen her. Vi bor fem minutter herfra og kan gå lige derover til børnenes institution, uddyber Kevin James Egan og udpeger retninger med den ene hånd, imens han har et smykke i den anden.

De startede deres eventyr belagt med guld og sølv i Grønnegade, hvor privatliv og arbejdsliv smeltede umærkeligt sammen. Men med tiden gav det mening at adskille de to for bedre at kunne udvikle og holde det fokus, som parret også elsker Faaborg for at give dem mulighed for.

- Før da vi både boede og arbejdede i Grønnegade, skulle vi gå gennem vores værksted på vej til private rum. Vi skulle med andre ord altid gå forbi en ring, vi var i gang med at lave, og det var derfor svært ikke lige at sætte sig og arbejde videre hver gang, mindes Stina Lind og tilføjer, at nu hvor hun og Kevin James Egan begge arbejder fuldtid i deres eget firma, og parret har flyttet arbejdet til Holkegade, har det givet dem et helt andet overblik og fokus.

Fokus og filter

I Faaborg føler de begge, at deres fokus på smykkerne og deres signatur bliver skærpet, fordi de i havnebyen med det ikoniske klokketårn ikke bliver beskudt af tidens modeluner og andre smykkedesigneres stilarter. Her er de ansvaret for deres egen signatur meget bevidst og lader ikke deres stil styre fra andre steder i respekt for dem selv, deres uddannelse og håndværk.

Vi bygger et univers op omkring os selv og stiller os selv spørgsmålet: Hvad virker for mig? Vores produktion passer ikke ind i en hurtig modeverden og en "ud-med-det-gamle"-arena. Her får kunden et håndlavet smykke, der er lagt meget tid og tanke i, siger Stina Lind, som finder gejst for sit arbejde primært ved, at andre har lyst til at bære deres smykker.

Smykkerne kommer heller ikke på udsalg. Det ville underminere selve smykket og værdien af det, som folk har investeret i. Det ville i øvrigt også føles helt forkert, når hele vores tankegang omkring smykkerne er, at de skal være til evigt eje. Og så er det selvfølgelig også en forretning, der skal løbe rundt, sideløbende med at vi har et familieliv med vores to drenge, konstaterer hun og trækker let på skuldrene.

En håndværker, for eksempel en tømrer holder jo heller ikke udsalg på sit arbejde i januar, vel, siger Kevin James Egan og smiler.

Det er en livsstil for os og et spørgsmål om at finde den rette balance, og så giver det os samtidig en fleksibilitet, som da en af vores drenge i sidste uge var syg og kunne ligge herinde på den orange sofa og blive passet af os, imens vi sad og arbejdede, tilføjer Kevin James Egan.

De to kan godt blive uenige og hidsige på hinanden engang imellem, men så er det ifølge duoen hurtigt overstået igen, netop fordi Stina Lind og Kevin James Egan kender hinanden så godt.

Vi har ikke et professionelt filter over for hinanden. Vi har en dynamik og en stil, hvori vi stoler fuldt ud på hinanden og også er afhængige af hinanden. Vi laver det, vi føler, er rigtigt og ærligt, lyder det fra dem begge, imens den ene igen retter fokus på en guldring, der er ved at tage form, og den anden retter på de udvalgte smykker på udstillingsborde i glas.

Formens fundament

Udtrykket er strømlinet og minimalistisk, så smykkerne får hovedrollen. Linjerne er lige, og så har alle smykker alligevel deres egen personlighed. Sit eget særkende med små, dramatiske detaljer.

- Vi har hidtil holdt os lidt fra diamanter, fordi værdien for os ikke kun ligger i materialeværdien, men også i udformningen Det skal være en del af helheden og i den forbindelse ikke en særskilt diamant sat ovenpå en enkel ring, lyder det fra Stina Lind og viser et eksempel på en ring med diamanter fra den nyeste kollektion.

- Fundamentet er formen og kompositionen af former. Når vi sammensætter flere elementer som for eksempel den runde flade med noget kantet, forklarer hun og viser væg inde ved den orange sofa på kontoret, hvor flere forskellige billeder af møbler, lamper, arkitektur, farver og former vælder op af en komprimeret inspirationskilde til deres særlige gyldne signatur.

Stina Lind fortæller også om inspirationen fra smukke støbejernsmønstre i den victorianske arkitektur, som man ser den i Melbourne. Hun fortæller om den nyeste kollektion, hvor smykkerne er døbt efter Melbournes gadenavne. Og Kevin James Egan fortæller om en herrekollektion af smykker, som han og Stina Lind stadig pusler om, og om en ny kollektion af forlovelses- og vielsesringe, der ser dagens lys dette forår. Og alt imens tager Stina Lind billeder med sin iPhone.

For ligesom udstillingerne i butikken med de fine, små kvadrater i sart lyserød er synligheden på de sociale medier blevet Stina Linds domæne.

- Fra starten havde vi store drømme for Lind & James. Vi sætter stor pris på det lokale her i Faaborg, men vi turde ikke satse på Faaborg alene.Det handler derfor meget om synlighed fra vores side, og foruden Danmark sælger vi også bredt til de europæiske lande, Kina og Australien. Folk finder frem til os, når de ser vores smykker rundt omkring, og det har vist sig, at mit arbejde på de sociale medier såsom Instagram har haft en større effekt end så meget andet, forklarer Stina Lind og tilføjer, at de her i Danmark lige nu kun har en håndfuld forhandlere.

- Det er ikke længere nok at have en fysiske butik på en perfekt location. Jeg tager billeder af mig selv med smykker på fra alle leder og kanter og inviterer kunderne inden for med Instagram, så man på den måde lærer os lidt at kende og følger os i hverdagen. Forholdet til kunden skal bygges op, så der er tryghed. Det er trods alt mange penge at lægge 4000 kroner for et par øreringe i webshoppen, også selvom mange er bevidste om deres returret, understreger hun.

Stina Lind tager et par af sine fem faste ringe af fingrene for at afprøve en ny ring, Kevin James Egan er ved at lave færdig til en kunde. Stina Lind har et par af deres ringe på, men også sin svigermors forlovelsesring og vielsesring, som hun har fået af sine svigerinder. De betyder alle meget. Næsten lige så meget som hendes og Kevin James Egans eget kærlighedssymbol til hinanden. Ikke i form af en ring i ædelmetal, men tatoveret på huden i sort. Den runde form mellem tommelfinger og pegefinger var oprindeligt Stina Linds signatur, som hun satte på tegninger og malerier, fra hun var 10-12 år. I dag er det ligesom Lind & James blevet parrets fælles signatur. Det egyptiske tegn for solen. Og for evigheden.

  • Af: