Jul er leg, magi, hygge og arbejde for designer Shane Brox. Han pynter op til en traditionel jul, hvor klassiske designikoner står side om side med nye nissefigurer og hjemmelavet julepynt. Tag med ind i Shane Brox' grå hule af et hjem, hvor julen er snehvid og traditionel. Selvfølgelig med et tvist af fantasi og kreativitet.

- Det bliver jul, når jeg kan mærke, at ... hmm ...Shane Brox holder en pause. For hvordan beskriver man den der følelse i maven af hygge og lykke, af stilhed og sammenhold, af fantasi og magi?- De sidste dage inden jul, når folk er gået hjem fra arbejde, når det meste er gjort, når der er rent og pænt, og alt er pyntet. Og den fred man har til at sidde i sin pyjamas og se fjernsyn første juledagsmorgen og spise slik. Hvor alt er stille, hvor butikkerne er lukkede, og alle er hjemme og hygger sig. Det er jul, siger han.- Det er en stemning af, at verden er gået lidt i stå.

Farvekoordineret jul

Designeren, nørden, den kreative tv-vært og genbrugsguruen Shane Brox har inviteret os ind i sin jul i lejligheden midt i København. Det er en jul, der dufter af gran, og hvor stearinlys skinner i de mørke, huleagtige stuer. Han er ikke i pyjamas i dag, men i sin velkendte uniform: marineblå cardigan og samme farve bukser. Den gennemførte, ensfarvede garderobe er en af de ting, der gør livet lidt nemmere for Shane Brox.- Der er så meget kaos oppe i mit hoved af historier, glimmer og fantasi, at nogle gange skal der være ro. Mit tøj er mørkeblåt, og mit hjem er gråt. Det er helt vildt meget nemmere sådan, siger han.Vi sidder i stuen, der vender ud mod Kongens Have. Karme, døre, paneler og vægge er malet i en lys grå farve. Den tilstødende stue er en tak mørkere, og soveværelset efter det en endnu mørkere grå. Som bevæger man sig længere og længere ind i en hule. Vintermørk, men oplyst af skæret fra levende lys.Designeren og æstetikeren Shane Brox farvekoordinerer og giver både sig selv og sit hjem en grundfarve: Tøjet er blåt, hjemmet er gråt, og julen er snehvid med et hint af rød nisse. Det gør ikke bare sammensætningen af tøj, møbler og julepynt nemmere, men det gør dem også langtidsholdbare, mener Shane Brox.- Når jeg finder noget, jeg kan lide, er det for lang tid, siger han.De fleste møbler i hjemmet har han ejet i 15 til 20 år. Han følger ikke skiftende moder eller farver og har derfor ikke et behov for at skifte ud. Ligesom julepynten er en blanding af loppemarkedsfund, arvestykker, designklassikere, hjemmeklistret glimmerpynt og hans egen redesignede serie Nissernes Jul.  - Jeg går ikke ind for brug og smid væk-kulturen. Jeg mener ikke, at man skal købe noget bare for at købe. Ting skal have en levetid, der er længere end til næste jul. Det er sådan de får historie, og sådan man skaber traditioner, siger Shane Brox.

Gammeldags jul

Han er uddannet designer fra designskolen i Kolding og begyndte sin karriere med otte år hos Levi's i Bruxelles. Men han blev kendt blandt danske børn og børnefamilier, da han fandt tilbage til sit indre, kreative legebarn og lagde den internationale designerkarriere på tøjhylden og tog hjem til Danmark. I flere år lærte han gennem fjernsynsskærmen børn om genbrug, glimmer og gode idéer. Bevæbnet med en limpistol og fantasi kæmpede han sig vej ind i børnenes begrebsverden. De seneste år har han gjort det, de fleste børn drømmer om: Han har holdt jul hele året rundt - eller i hvert fald arbejdet med højtiden i 12 måneder i træk. Først i tv-programmer som "Shane viser Jul på Slottet", "Jul med Shane" og "Shanes eventyrlige jul" og nu med redesignet af Nissernes Jul - en serie af julepynt skabt ud fra Carla og Vilhelm Hansens originale tegninger fra 1950'erne.- Det er længe siden, at julen har været fyldt med nisser. Man har i flere år bevæget sig lidt væk fra den traditionelle jul. Det har været smart jul, glimmer jul, sort jul eller lilla jul. Træerne har været fyldt med højhælede sko eller sjove fugle. Men med Nissernes Jul har jeg arbejdet med den gode, gammeldags jul. Den som jeg holdt med mine bedsteforældre og forældre. Jeg er vokset op i et hjem, hvor julen var i højsædet, og hvor man var skøre med nisser, siger Shane Brox.- Jeg er vokset op i et hjem, hvor man virkelig gjorde noget ud af julen. Det er nok derfor, at den er blevet så vigtig for mig. Min mor pyntede altid rigtig meget op til jul. Og min mormor havde gammelt, gammelt julepynt. Det var virkelig noget særligt hvert år, når det kom frem. Det lyder åndsvagt, men jeg kan stadig huske følelsen af det tydeligt. Og jeg har stadig noget af den julepynt, som jeg har taget vare på, siger han.I juletræet, der står i hjørnet af stuen, sidder en kopi af et af arvestykkerne. Den fortæller en historie om både Shane Brox' families traditioner og om julen i Norge. For i Norge er man virkelig vilde med nisser, påstår Shane Brox, der er vokset op i landet mod nord. Og hans mormor var i særdeleshed. Derfor sidder Nissepeter, som det røde indslag i det snehvide julepynt, og holder øje med træet.- Nissepeter er en gammel tradition fra min mormor. Han har altid siddet i juletræet og holdt øje med gaver og pynt. Og især passet på, at vi børn ikke gik amok. At han sad og passede på træet og på, at ingen klemte for meget på gaverne, var den historie, som de voksne fortalte os børn. Det er en historie, jeg har fået med mig, og den er sjov at fortælle til børn. De fedeste børn er dem, der tror på alt det lort, man bilder dem ind. Og de synes jo Nissepeter er sjov. De stiller konfekt ind til ham og kan ikke forstå, at skålen er tom, siger Shane Brox.

Traditioner og fornyelse

Han er traditionalist, siger han. Men det betyder ikke, at man ikke kan skrue lidt på nostalgien og det gamle, og give det et tvist af leg, fantasi og friske farver. Som designer ved Levi's lærte han at dykke ned i designhistorien og være tro mod den, samtidig med at han fornyede denimprodukterne, der har formået altid at være moderne. Noget lignende har han gjort i samarbejde med Royal Copenhagen, hvor de traditionelle porcelænsfigurer i blå og brun glasur fik en opdateret æstetik i råt porcelæn eller glat, ensfarvet hvid. Og med Nissernes Jul-pynten og figurerne har han været i gennem samme øvelse.  - Man skal pille ved traditionerne, og man skal bryde regler. Men man skal gøre det i respekt for ophavet. Det har jeg gjort med tegningerne til Nissernes Jul. Det er et meget traditionelt univers, som tiden er løbet en lille smule af med. Derfor har jeg lavet en hvid serie, hvor alle nissefigurer, gæs og grise er i hvid glasur. Og så har figurerne fået lidt kant. For umiddelbart ser de meget tilforladelige ud, men der hænger også en død gås og en gris, der skal slagtes. Det er både makabert og sjovt og en del af julen, og det er stadig Vilhelms figurer, siger Shane Brox.De seneste år er der rykket lidt ved Shanes gamle jul. For når man arbejder med jul året rundt er det sværere at komme i den rette stemning, når det bliver december.- Jeg er ikke blevet mindre glad for julen, men den har fået en anden karakter. Jeg pynter ikke så meget op, som tidligere, men jeg har altid juletræ. Jeg har ingen tradition for, hvordan jeg holder juleaften. Jeg har holdt jul med mine forældre her, jeg har holdt vennejul, og de år, hvor det har været rigtig slemt med julestrabadser, har jeg rejst væk og holdt jul i udlandet. Det er forskelligt. Jeg er traditionalist, men ikke mere end, at der kan rykkes ved det, siger han. 

  • Limkilde_Anja_(2015)_015

    Af:

    Jeg er journalist på Fyns Amts Avis' Langelands redaktion, hvor jeg skriver om foreningsliv, kultur, skoler, mennesker og politiske beslutninger. Jeg er interesseret i det meste. Højere og mere smidig end de fleste. Jeg dyrker yoga og spiser ikke kød. Jeg bor sammen med min kæreste mellem skov, strand, stjerner og pastelfarvede solnedgange.