Kunst

Alle mennesker har et forhold til mad, og mad bruges i dag til at forklare alt fra miljømæssige verdensproblemer til det enkelte individs psykiske tilstand. Det er udgangspunktet for Trapholts kommende udstilling, "Eat me".

Den umiddelbare poesi i et stykke gennem­gnasket tyggegummi kan være svær at få øje på, men når tyske Simone Brühl iscenesætter arbejdende kæber kloden over og bagefter udstiller de klistrede klumper, bliver resultatet alligevel ganske tankevækkende.

Det forventer Karen Grøn, museumsdirektør på Trapholt i Kolding, i hvert fald.

Hun har gennem flere år haft idéen om at lave en stor udstilling med udgangspunkt i mad, og når Trapholt 23. september åbner udstillingen "Eat me", bliver planerne til virkelighed.

Om udstillingen

"Eat me" er en udstilling, der handler om vores liv og verden set gennem mad. Den præsenterer både danske og udenlandske kunstnere og designere, der har arbejdet med mad fra 2000 og frem til i dag.Udstillingen sætter mad i perspektiv i forhold til emner som sanser, samfund, kultur, natur, forbrug, videnskab og identitet.

Centralt i udstillingen er det store sansebord, hvor museumsgæster i workshops kan tage plads om bordet på spisebordsstole, der er skabt af danske designere og sat i produktion de seneste fem år.

I samarbejde med magasinet Bo Bedre har Trapholt også lavet en typisk bordopdækning for hvert årti siden 1960'erne, der viser, hvordan udviklingen er gået fra runde borde til kernefamilien og frem til i dag, hvor fleksibilitet er et nøgleord for de mange sammenbragte familier, der veksler i størrelse fra uge til uge.

Emnet er oplagt at tage fat i for lærere, og derfor er der gjort ekstra meget ud af formidlingen til skoler.

Udstillingen varer fra 23. september 2017 til 21. maj 2018.

 

- I mediebilledet bliver mad brugt til at forklare alt. Psykiske problemer, naturproblemer, sociale problemer og kultur, og mange kunstnere og designere arbejder med mad, siger hun.

 

Et tyggende fællesskab

Mad er de senere år blevet til langt mere end noget, vi putter i munden for at stille sulten. Mad er blevet metafor, der forklarer alverdens ting, og med det udgangspunkt har Trapholt skabt en udstillingen med værker af 35 internationale kunstnere og 24 danske designere.

Tanken med tyske Simone Brühls værk er, at alle museumsgæsterne får et stykke tyggegummi udleveret, som de tygger og former til deres egen skulptur og herefter sætter på en pind på en kæmpe plade. Efter udstillingen samler den tyske kunstner alle skulpturerne til én stor globe, Koldinggloben, på samme måde som hun gør det alle andre steder, værket bliver udstillet.

Til sidst ender værket med, at hun samler de lokale glober til en stor verdensglobe, der forener dna'et fra alle dem, der har set værket.

- Det er en poetisk måde at vise, at vi selv er med til at forme verden og alle er en del af et større fællesskab, siger Karen Grøn.

 

Rå maskinpistoler

Udstillingen er delt op i en række temaer som identitet, natur, grænser, sanser, kultur, samfund og fremtid, og det er ambitionen, at udstillingen skal vække alle sanser og udfordre vores forhold til mad på mange planer.

For eksempel viser Taryn Simon, hvordan vi bærer vores kultur med os i kufferten, når vi rejser ud i verden, selv om de fleste af os er klar over, at det ikke er tilladt at tage mad med i flyveren. I 48 timer har hun derfor fotograferet al den mad, der blev konfiskeret i JFK-lufthavnen i New York.

- Vi tager jo rugbrød, skæreost og lakridser med til dem, vi kender, når vi skal til USA, fordi de ikke kan få det derovre. Vi bærer altså kulturen med os i form af mad, og det er ufattelige mængder mad, der bliver konfiskeret i den lufthavn. Det er råt, fersk og kogt ind imellem hinanden, og midt i det hele troner et grisehoved op, fortæller Karen Grøn.

Opsigtsvækkende er også udstillingens signaturbillede, der forestiller to kvinder, der - som var de iklædt burka - er indhyllet i kød og bærer maskinpistoler i råt, rødt kød.

- Det er et sammenstød mellem det kød, de fleste af os glade køber i supermarkedet, og den vold og krig, vi læser om i medierne. Det er ret provokerende, siger Karen Grøn, som også fremhæver Dan Banninos billeder af kendte menneskers diæter, temaet om fremtidens mad og kommentarerne til vores stadigt stigende sukkerforbrug.

 

Eksperimenterer med smag

På en udstilling om mad skal gæsterne naturligvis også have mulighed for at bruge deres egne smagsløg, og det har man måske endnu mere lyst til, når man har været i chokoladerummet, der er malet i chokolade og viser, hvordan dufte og smag påvirker vores erindringer.

Deltager man i en af udstillingens workshops, kan man imidlertid også tage plads om sansebordet, hvor der bliver eksperimenteret med, hvordan smag forandrer sig, når også lyde og størrelsen på bestik gør det.

- Hver gang vi sætter os til et måltid eller bare spiser vores madpakke, bevæger vi os ind i de samme emner som udstillingen. Spiser vi økologisk, spiser vi fed eller mager mad, er det dansk eller asiatisk og spiser vi fremtidens mad i form af nye proteinkilder end kød? Hver gang vi sætter os til bordet, har vi taget nogle valg, men vi tænker ikke over, at mennesker andre steder i verden - eller bare ved siden af os - tager tilsvarende valg. Den diskussion er spændende, og det vil vi gerne have, at folk tager med sig fra udstillingen, siger Karen Grøn.

 

"Eat me" åbner på Trapholt 23. september og fortsætter frem til 21. maj 2018.

 

  • Grauholm_Trine_(2015)_022

    Af:

    Jeg er journalist på Jysk Fynske Mediers magasinredaktion, hvor vi laver magasinerne Livsstil, Rejser, Gear og Base Bolig. Jeg skriver primært portrætter af kendte kvinder, sundhedsstof, bolig- og rejsestof samt bidrager til mandemagasinet Gear. Tidligere har jeg været syv år på sportsredaktionen, hvor jeg blandt andet har dækket flere håndboldslutrunder og OL i Beijing i 2008. Min fritid bruger jeg sammen med min familie og gerne på at dyrke sport.