Eva Harlou er ikke bange for at tage chancer. De har bragt hende fra arkitektur til tv og tilbage til tegnebordet igen. Nu tegner den tidligere "X Factor"-vært designobjekter med enkle, funktionelle og legesyge streger. Og så bor hun i sit eget laboratorium af prototyper og stramt, dansk design.

Glitrende stiletter afslutter benene, der står på stuegulvet og prøver at hjælpe hænderne, som folder en klapstol ud. Eva Harlou er 1,65 - eller fire ruller kiks høj med hendes egne ord - og hun bruger nærmest hele kroppen på at bakse med klapstolen, der er skåret i kantet mdf-plade.

- Fluff, fluff, siger hun, og så står der et bord i sofahøjde.

Klapstole-bordet er en prototype på et Eva Harlou-design på vej. Lige nu står det ikke andre steder end for enden af hendes spisebord i den højloftede Frederiksberg-lejlighed, hvor hun bor med stramme, røde Poul Kjærholm-møbler, designklassikere fra Wegner og Arne Jacobsen og ikke mindst hendes egne, nyskabende, legende design. Nogle færdigudviklet og i produktion. Andre i prototypeudgaver.

Eva Harlou

Født i 1977 i Skanderborg.Voksede op i Skanderborg og Troldhede tæt på Skjern.

Uddannet bygningsarkitekt fra Arkitektsskolen i Aarhus 2003.

Leder af konkurrenceafdelingen i arkitektfirmaet 3XNielsen, indtil hun startede eget firma, Eva Harlou ApS, i 2006. Har blandt andet tegnet Stjernehuset, Z-huset og Framehuset.

Vinder af Wallpapers pris for Best Breakthrough Designer 2007.

Vært på tv-programmerne "Arkitektens hjem" på DRK, "Enestående nordiske huse" på DR K, "Danmarks skønneste hjem" på DR1 og "X Factor" i 2014 og 2015 på DR1.

Var gift med musikproducer Thomas Troelsen fra 2008 til 2015. De har sammen to børn.

- Jeg får tilfredsstillet sådan en Ole Opfinder-del af mig, når jeg skaber et nyt design. Det er en kæmpe fornøjelse at lave, for jeg leger det frem. Og så er jeg en rigtig matematiker, der godt kan lide, når ting går op. Med klapstolen var opgaven at finde ud af, hvilke geometriske former der skal til for at få den til at gå op, så den både kan klappes sammen, kan have den rigtige sædehøjde, når den er en stol, og den rigtige højde som bord, forklarer Eva Harlou, designer, arkitekt og tidligere "X Factor"-vært.

Det er for min egen fornøjelses skyld, at jeg har indrettet mig med smukke møbler. Det er noget, jeg har arvet direkte fra min far. Jeg er ikke typen, der bruger mange penge på møbler. Det er ikke en kæmpe forbrugsfest - det har jeg ikke råd til. Det er noget, jeg har samlet sammen over længere tid. Men jeg elsker bare at gå rundt og kigge på smukke ting. Jeg elsker det.

Eva Harlou, arkitekt og designer

Vokset op med dansk design

Hun tager imod i døren med et smil. I den lange entré hænger udstoppede dyrehoveder på væggene højt under loftet, og et marokkansk tæppe i sort og hvid og enkle, populære mønstre leder ind mod spisestuen. Eva Harlou vil ikke vise sit hjem frem i en boligreportage. Det er for privat, mener hun. Og som tidligere vært på Danmarks mest populære tv-program "X Factor" har hun lært at værne om sit privatliv. Til gengæld har hun masser at fortælle om, når det handler om, hvad hun har arbejdet med, siden hun forlod seersuccesen i fjernsynet: design af møbler og boligtilbehør.

- Jeg er vokset op i et hjem, hvor en sofa ikke bare var en sofa. Hele min familie har været meget interesseret i design, arkitektur og møbelkunst. Og det er ikke, fordi mine forældre var designere eller arkitekter. Min mor var lærer og min far skoleleder. Min far især var meget nørdet omkring design. Det var ikke en materialistisk ting, at han skulle have det, fordi det var dyrt, men en ægte begejstring for designet og tankerne bag, fortæller Eva Harlou.

Mellem forældrenes danskdesignede møbler voksede Eva Harlou op i Troldhede. En landsby ikke langt fra Skjern, og det forklarer den jyske tone, der en gang imellem bryder gennem hendes tv-venlige rigsdanske. Her lærte hun, at indhold var vigtigere end overflade, at opfylde sine pligter, og at lag af referencer og historier gør design levende og vedkommende.

- Det giver en ekstra værdi til ting, at man ved, hvad der ligger bag. Det er noget, som jeg i høj grad bruger i det, jeg arbejder med nu. Det er ikke bare ting, der ser fede ud. Der er tanker og historie bygget ind i, siger hun.

Og mens de første af lagene i Eva Harlous faglige baggrund blev lagt allerede i hendes opvækst, gav arkitektskolen i Aarhus de næste. I krydsfeltet mellem kreativitet og klodsede mursten, filosofi og gummistøvler fandt hun et fag, der tiltalte både poptøsen og matematikeren i hende.

- Det er et fedt fag, fordi det er meget maskulint og konkret med gummistøvler på byggepladsen, matematik og statik, men der er også det æstetiske, kunstneriske lag. Det passer godt til mig, for jeg er både enormt flittig, praktisk og lige ud ad landevejen, og så har jeg den side, som man ser med kjolerne og fest og ballade. Jeg befinder mig rigtig godt i spændingsfeltet mellem det konkrete og det kreative, siger hun.

At gribe chancer

Eva Harlou befinder sig også godt med at tage chancer. Det var en chance, da hun sprang fra medicinstudiet for at søge ind på arkitektskolen. Det var en chance, da hun forlod sin lederstilling i det prominente arkitektfirma 3XNielsen for at blive selvstændig. Og det var en chance, da hun sagde ja til sit første tv-program "Arkitektens hjem". Men hver gang hun har taget springet ud i det ukendte, har det ført nye muligheder med sig.

- Jeg handler ikke bare intuitivt. Jeg er altid fire skridt foran og overvejer, hvad jeg gør. Men jeg tager chancer. Da jeg var færdiguddannet arkitekt og arbejdede på en tegnestue, hvor jeg blev leder af konkurrenceafdelingen, kunne jeg sagtens have haft et superspændende arbejde. Men jeg valgte alligevel at blive selvstændig. Det var et stort spring at tage. Men jeg havde altid tænkt, at det kunne være fedt at bestemme selv, siger hun.

Det var før finanskrisen, og "alle skulle have tegnet huse, og der var næsten ikke det, der ikke kunne lade sig gøre", som hun siger. Og så gav det hende muligheden for at sige ja, da Danmarks Radio ringede. De ville spørge vinderen af magasinet Wallpapers pris for "Best Breakthrough Designer 2007", om hun ville være vært på DRK-programmet "Arkitektens hjem". Det blev til tre sæsoner på niche-kanalen, en serie om nordiske huse og to sæsoner af det, der blev kaldt boligernes "X Factor", "Danmarks skønneste hjem". Inden Eva Harlou trådte stiletterne ind på "X Factor"-scenen og i millioner af danskeres stuer hver fredag aften i to sæsoner.

- "X Factor" har alt andet lige været det største program herhjemme, om man kan lide det eller ej, er det det, flest mennesker har set. Opmærksomheden følger bare med. Og jeg kunne ikke længere gemme mig bag en faglighed og arkitekttitlen, pludselig handlede det i højere grad, end jeg var vant til, om mig personligt. Om hvilken dialekt jeg taler, hvilke slags sko jeg har på, om man kan lide kjolen. Folk havde en mening om mit hår, og hvorvidt de bedre kunne lide hende, der var vært sidste år. Det var nyt, at det handlede så meget om min person. I de tidligere programmer handlede det om, hvorvidt det, jeg sagde, var klogt. Jeg skulle lære at finde en balance i, hvor meget jeg giver af mig selv i pressen, og det lærer jeg stadig dagligt, hvor jeg tænker "ej, det skulle jeg ikke have sagt det der", griner Eva Harlou.

- Men det er faktisk teknisk ret svært at være live-vært. Det handler om alt andet end tøjet og håret, tilføjer hun.

Med "X Factor" forlod hun sit fag: arkitekturen, for at være en tv-vært, der dirigerede ivrige, veltalende dommere, krammede nervøse deltagere og talte direkte ind i de danske hjem.

- Det har været en gave at få lov til at prøve kræfter med noget, der er så anderledes. Jeg har aldrig været bange for at kaste mig ud i noget, hvor jeg er på tynd is. Men jeg har en stor respekt for andre folks fag, så jeg vil være sikker på, jeg kan, før jeg gør det, for jeg kan ikke lide tanken om at spilde andre folks tid. Jeg er ikke fotograf og kan ikke lave mad, så jeg ville aldrig lave et tv-program, hvor jeg skulle det. Men musikverdenen var ikke fremmed for mig. Jeg havde levet dør om dør med musik, da jeg var gift med en musikproducer. Så jeg kendte den verden, og jeg kendte de folk, der var med i programmet, siger hun.

Fra bygninger til møbler

I to år levede Eva Harlou sin indre poptøs ud for åben skærm, men bag skærmen arbejdede hun ved tegnebordet. Og da finalen i "X Factor" var sunget i foråret 2015, var det design og arkitektur, der fik hendes udelte opmærksomhed. Selv om hun stadig tegner huse og tilbygninger, er det design i en mindre skala og i andre materialer end mursten, hun arbejder med nu.

- Det er set mange gange i tidernes løb, at bygningsarkitekter bevæger sig ned i skala. Det gjorde Arne Jacobsen for eksempel - uden sammenligning i øvrigt. Men det er naturligt, at man får lyst til at arbejde i både bygninger og det, der er inde i dem, siger hun.

I vindueskarmen henter Eva Harlou en lille sort kugle. De sart lyserøde negle klikker kuglen op, og afslører en proptrækker, vinprop og oplukker. Vinkuglen har hun designet for Rosendahl, og den blev til, mens hun arbejdede på "X Factor". Den rene, geometriske form gemmer alle funktioner, man skal bruge for at åbne en flaske vin. Enkelt og overraskende, som hun selv bedst kan lide design.

- Det passer mig godt at arbejde med mindre ting, selv om det ikke nødvendigvis tager kortere tid at lave. Man kunne nå at tegne og opføre et hus på den tid, det har taget at få den her sat i produktion, siger hun og drejer kuglen i hånden.

Derfor er det nu efter to års tid, at Eva Harlous design begynder at ramme butikkerne. Double Bottle-karaflen og daybedden Winston er de seneste, men ikke sidste i en række produkter, hun har skabt for møbelfabrikanten Mater. En flok gule post it-sedler på døren til arbejdsværelset viser, at der er mange design på vej fra den flittige arkitekt, som sammen med sine børn lever i sit eget laboratorium af idéer og prototyper. Fladskærmsfjernsynet står på et af dem: en tv-hylde på hjul i et enkelt stykke bøjet metal. Arbejdsbordet i hvidmalet mdf-plade er et andet: en idé om at skabe et skrivebord, der kan være langt og lille og rundt efter behov.

- Det er sådan noget, jeg hele tiden laver. Jeg bygger også modeller. Det er det, jeg elsker: At det er en leg, samtidig med at det er enormt praktisk. Opgaven er så at få det fra idé til producent. Imens lever jeg og mine børn med og i det, siger hun.

  • Limkilde_Anja_(2015)_015

    Af:

    Jeg er journalist på Fyns Amts Avis' Langelands redaktion, hvor jeg skriver om foreningsliv, kultur, skoler, mennesker og politiske beslutninger. Jeg er interesseret i det meste. Højere og mere smidig end de fleste. Jeg dyrker yoga og spiser ikke kød. Jeg bor sammen med min kæreste mellem skov, strand, stjerner og pastelfarvede solnedgange.