Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Lægens gode råd: Sluk telefonen for din sundheds, søvns og sexlivs skyld


Lægens gode råd: Sluk telefonen for din sundheds, søvns og sexlivs skyld

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter 10 år med Iphones er det på tide at sige sluk, mener speciallæge og forfatter Imran Rashid - for vores sundheds, søvns og sexlivs skyld. De smarte telefoners indtog i lommerne og hjemmene har gjort os til SoMe-junkier og informationsmisbrugere, der er afhængige af det næste dopaminfix, som et like, en nyhed eller et gennemført level i Candycrush udløser. Afhængigheden af telefoner, tablets og internet påvirker vores hjerner på samme måde som overspisning, rygning og alkoholmisbrug, forklarer Imran Rashid, der frygter en fremtid med mennesker uden behovsstyring og empati, hvis ikke vi bliver mere bevidste om mekanismerne bag teknologien i vores lommer. Imran Rashid guider til, hvordan du kan tage magten over telefonen tilbage.

1: Efterlad telefonen - ikke på bordet eller i tasken - men helt uden for rækkevidde. Gerne i et andet rum.

- En af de ting, man først netop er begyndt at afdække, er, hvilken indflydelse telefonens tilstedeværelse har på os. Altså ikke når vi bruger den, eller tjekker den en af de 100 gange om dagen. Men når den bare ligger på bordet, i tasken eller i lommen på lydløs. Et nyt studie har for eksempel vist, at en gruppe studerende var signifikant dårligere til at koncentrere sig, når telefonen lå i nærheden af dem, og hvis den lå i tasken, end når den lå i et andet rum. Det er påfaldende, at selv om man ikke bruger telefonen, tyder det på, at ens hjerne vil være i gang med at bekæmpe trangen til at hive den op. Man skal altså konstant sige til sig selv, at man ikke vil kigge på telefonen. Derfor er det vigtigt at træffe et bevidst valg på forhånd om, hvornår telefonen skal være fremme, siger Imran Rashid.

2: Fjern notifikationer og apps fra hjemmeskærmen. Sæt i stedet et billede af din familie, kæreste eller hest ind, så det er det første, du ser, når du tager fat i mobilen.

- Det er efterhånden lige så naturligt at tjekke telefonen som at trække vejret og gå på toilettet. Vores hjerner er blevet vænnet til konstant at blive adspredt eller underholdt. Og hver gang bliver der udløst dopamin, et belønningshormon i hjernen, ligesom når man trøstespiser, ryger eller drikker. Men vi skal tage magten tilbage over teknologien, så vi ikke længere er forbrugere, men mennesker, der bruger teknologien til at udvikle ting, der har reel værdi for os. Det er svært, fordi vi kæmper en ulige kamp mod algoritmer i Facebook, spil-apps, Instagram og så videre. Algoritmer, der udelukkende er skabt til at få os til at komme igen og igen. Det sker for, at virksomheder kan tjene penge og ikke, fordi det er et reelt behov, vi har som mennesker. Derfor kan du tage magten tilbage over dit teknologi-forbrug ved at selv bestemme, hvem du vil kommunikere med og hvornår. Det gør du ved at fjerne notifikationer fra mails, sociale medier og spil. I stedet kan du sætte et billede af det, der er vigtigt for dig på hjemmeskærmen, så du bliver mindet om, hvem du vil være nærværende sammen med, når du kigger op fra telefonen, forklarer Imran Rashid.

3: Fjern alle apps udover værktøjsredskaberne som lommeregner, kamera og stopur. Du skal slette de apps, der giver dig dopaminkick, for eksempel spil, sociale medier og nyheder.

- Spil-apps er udviklet til at fastholde dig så længe, at du kommer gennem cyklusser med reklamer eller muligheder for køb. Og sociale medier og nyheder giver din hjerne et kick af dopamin, når du tilfredstiller dit behov for at blive adspredt eller underholdt. Man skal huske på, at der er milevid forskel på Mark Zuckerbergs interesser og familiens eller individets interesse. Zuckerberg og Facebook vil gøre verden til forbrugere og er ligeglade med, om vi bliver dårlige forældre, kærester, ægtefæller eller medarbejdere undervejs. Vi betaler med vores opmærksomhed for at få den kortvarige lykkefornemmelse ved et like, understreger lægen.

4: Efterlad telefonen hjemme, når du tager på tur med familien. Skal du have telefonen med til at tage billeder eller andet praktisk, så stil den på forstyr ikke-funktionen.

- Ferietiden er en god tid at begynde på at ændre vaner. Der har man også tid til at reflektere over sin hverdag og adfærd. Man kan bruge en mental ledestjerne - altså bevidstgøre, hvordan man gerne vil leve sit liv, og hvilket nærvær der betyder noget, og så regne baglæns derfra. Hvad skal man gøre for at opnå det, man gerne vil? Hvis vi konstant forstyrrer os selv hvert femte minut, er vi ikke i stand til at holde fokus. Selv ikke på dem, vi elsker allerhøjest, siger han.

5: Oplad telefonen uden for soveværelset. Og sov uden telefonen i rummet for din søvns og dit sexlivs skyld. Vækkeuret virkede fint, inden telefonerne indtog soveværelset.

- Det er vigtigt at tænke over, hvem du tager med i seng. Er det din chef, der ligger i telefonen ved siden af, eller Mark Zuckerberg? Det er en god idé at lægge telefonen uden for soveværelset, når man tænker på undersøgelsen, som jeg nævnte tidligere, der viser, at ligegyldigt, om man bruger telefonen eller ej, påvirker den ens hjerne. Når hjernen skal bekæmpe trangen til at tjekke telefonen, har den sværere ved at slappe af, og det giver risiko for dårlig søvn. Sandsynligvis påvirker telefonerne også sexlivet, når de indtager soveværelset. Det er de forkerte hjerneceller, der bliver tændt, hvis man kigger på excel-ark i mails eller forsvinder mentalt fra nuet. Den analytiske hjerneaktivitet kan skabe impotens hos mænd. Det skal man også være opmærksom på, forklarer lægen.

6: Overvej konsekvenserne af dine valg. Tid på telefonen går fra nærvær med familien.

- Hvis man spiste en skumfidus 157 gange om dagen, som er det antal gange, en teenager typisk tjekker sin Iphone, ville alle vide, at der var noget galt. Men det er stadig så nyt. Det er kun 10 år siden, at den første Iphone blev solgt. Men det er de samme mekanismer, der foregår, som hvis man trøstespiser, trøsteshopper eller ryger cigaretter. Hjernen udløser dopamin, som giver en følelse af velvære. Men vi betaler med vores opmærksomhed. Opmærksomhed og nærvær, som man ikke bruger sammen med sin familie.

- Og så er sociale medier ikke sociale. Undersøgelser har vist, at risikoen for ensomhed, angst og depression stiger, hvis man bruger sociale medier. Det er en sutteklud, der smager af den virkelige verden, men den er designet til, at vi gumler videre på den, også selv om den mister smagen. Og der sker markante ændringer i folks adfærd fra lavt selvværd til manglende kritisk refleksion. Det er skræmmende i en verden, hvor vi kun har set det mindste af fake news endnu. Det er en kunstigt skabt virkelighed, som er lavet til, at vi kommer tilbage og klikker. Formålet er ikke ytringsfrihed eller at skabe oplyste mennesker, siger Imran Rashid.

7: Lev sundt, sov godt og sluk hjernen indimellem.

- For at tage magten tilbage over sit liv og sin behovsstyring skal man have noget at stå imod med. Det kan man gøre ved at leve sundt og sørge for at få nok søvn. Det hjælper også at være bevidst om, hvad der sker med ens hjerne, når man skal modstå trangen til et like eller et nyhedskick. Og så skal man være bedre til at slukke for informationsstrømmen på telefonen, computeren eller i fjernsynet. Et liv, hvor vi ikke selv vælger, hvem der skal og kan distrahere os, er et liv i andres magt, fastslår Imran Rashid.

Lægens gode råd: Sluk telefonen for din sundheds, søvns og sexlivs skyld

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.