Kreativitet styrker børns hjerner

Få fingrene i malingen, løs en suduko eller udtænk anderledes løsninger på børnenes matemtikopgaver. Hvis man tænker kreativt, udvikler man hjernen og sine egne evner til fordybelse og empati. Foto: Colourbox

Kreativitet styrker børns hjerner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hjernegymnastik. Børns kreativitet er under pres af Ipad'en, mener Naomi Gelman og Imran Rashid, ægteparret bag kreakassen.dk, der vil starte en krea-bevægelse. Kreativ tænkning er essentielt for både børn, voksne og vores samfunds udvikling, mener hjerneforsker og professor i kreativitet.

Når fingrene klipper, tegner og fletter. Når sudokuen fyldes ud med tal. Eller når legetøjsbamserne bliver tilskuere til et cirkusshow i stuen, arbejder børnenes to hjernehalvdele sammen for fuld kreativ skrue. Og kreativ tænkning er en hel vital del af børns liv, forklarer Lene Tanggaard, professor i kreativitet ved Aalborg Universitet.

- Det er på den måde, børn lærer om verden. Det er gennem kreativitet og forestillingskraft, at man lærer empati, at man lærer at se tingene fra andres side. Og det er vigtigere, end man umiddelbart tror i et demokrati som vores. Og så er kreativitet det, mange mener, at vi skal leve af, når robotterne har overtaget det manuelle arbejde, siger hun.

Selv om fremtiden kræver det, er kreativiteten under pres. Det mener ægteparret Imran Rashid og Naomi Gelman, der er henholdsvis læge, innovationschef og cand. mag. i dansk og fransk. De står bag virksomheden kreakassen.dk, som sælger kreative projekter på abonnement. Den, håber de, skal være starten på en krea-bevægelse.

- Kreativitet er et råstof, der kommer til at være mangel på i fremtiden. Vi skal træne måder at være kreative på. Problemknusning, fordybelse og det at bruge tid på noget er områder, som vi svigter, fordi vi sidder med digitale redskaber i hænderne, siger Imran Rashid.

 Jeg vil gerne gøre op med stereotypen, at kreativ tænkning er æstetisk eller kunstnerisk. Det er alt, hvor man udforsker, skaber, eksperimenterer. Man kan være kreativ i naturen, med tal eller med sproget. Også i rollespilslege, fantasilege og virtuelle verdener i computerspil træner man det at tænke divergent.

Lene Tanggaard, professor i kreativitet

 
Børn bliver forberedt på verden og sociale relationer ved at arbejde kreativt. Foto: Colourbox
Børn bliver forberedt på verden og sociale relationer ved at arbejde kreativt. Foto: Colourbox

Den nemme løsning

Han og Naomi Gelman oplevede ofte, at deres søn søgte underholdning og tid med Ipad'en. I forsøget på at aktivere ham opstod idéen til kreakassen.dk, som hver måned sender mere end to tons kreative aktiviteter af sted med posten til danske børnefamilier.

- Ipad'en er den nemme løsning. Den opfylder den lyst børnenes hjerne har for at blive underholdt. Men det har konsekvenser, som vi ikke kender, på lang sigt. Der er tegn på manglende empati, motoriske problemer og dårligere evne til at aflæse andre menneskers ansigtsudtryk. Men børn skal lære at udfordres og at styre de impulser, der trækker dem mod den nemme underholdning. Vores søn er stolt, når han kommer og siger, at han har styret sin hjerne og brugt sin fantasi, siger Imran Rashid, der er ved at skrive en bog om digitaliseringens påvirkning.

Hjerneforsker Ann E. Knudsen har undersøgt massevis af daginstitutionsbørns brug af tablets som Ipad. Og hun ser et mønster, som underbygger Imran Rashids tese.

- Bevægelsen, der går igen og igen, er den, hvor børnene trykker væk. Hver gang opgaven bliver svær, trykker de væk. Det er der ingen hjerneaktivitet i overhovedet. Der skal være opgaveløsning, og noget der frustrerer, som der er i børns leg, for, at der er kreativ tænkning i Ipad'en, siger hjerneforskeren.

Opgør med stereotyper

Hun mener, at der er masser af potentiale til kreativ tænkning i digitale medier, hvis de bliver brugt rigtigt. Det giver kreativitetsprofessoren hende ret i.

- Man kan godt se nogle tendenser mod, at det bliver sværere at fordybe sig og at gå offline. Men der er også et enormt potentiale i digitaliseringen. Man skal huske, at det er voksnes ansvar at guide børn igennem læreprocesser og socialisering. Det er ikke mediet, der er noget galt med, men måden vi bruger det på. Jeg vil gerne gøre op med stereotypen, at kreativ tænkning er æstetisk eller kunstnerisk. Det er alt, hvor man udforsker, skaber og eksperimenterer. Man kan være kreativ i naturen, med tal eller med sproget. Også i rollespilslege, fantasilege og virtuelle verdener i computerspil træner man det at tænke divergent, siger Lene Tanggaard.

Divergent tænkning, som ofte kaldes kreativ tænkning, er at tænke ud af boksen, at bryde rammerne og finde overraskende løsninger på problemer. Det står i modsætning til konvergent tænkning, hvor tankemønstre bygger på tidligere erfaringer.

- Hvis vi ikke tænker kreativt, vil vi aldrig flytte os, hverken som individ eller samfund, siger Ann E. Knudsen.

Hjerneceller dør, hvis de ikke bliver brugt

Studier viser, at jo ældre og jo højere uddannede danskere bliver, jo mere tænker man konvergent, forklarer Imran Rashid. Han mener derfor, det er vigtigt at træne divergent, kreativ tænkning så tidligt som muligt. Og hjerneforskeren mener, at man skal blive ved med at træne så længe som muligt.

- Hjerneceller, der ikke bliver brugt, dør. Det kan man se for eksempel ved omsorgssvigtede børn, der har hjerneskader, som de ikke er født med. Og hvis man aldrig udfordrer hjernen, bliver man dårligere til at gøre det, for man mister nervevæv, og det er også nervevæv, som bruges til andre processer i hjernen end til kreativitet, forklarer Ann E. Knudsen og tilføjer:

- Hjernen degenerer, ligesom vores krop gør, gennem livet. Man bliver nødt til at holde den i gang med musik, motion og kreativ tænkning, hvis man vil kunne gøre det, man gerne vil som 70-årig. De fleste vil gerne blive ved med at kunne læse avisen.

En de-tech kur

Det er altså ikke kun de kommende generationer og samfundet, der har brug for kreativ tænkning og udvikling. Også forældre og bedsteforældre kan have glæde af at male, klippe, spille, fantasere, læse historier og løse problemer på alle mulige stadier.

- Mange voksne har arbejdet i hovedet og kontoret i lommen. De kan bruge kreativiteten som de-tech kur. Voksne har også gavn af kreativitet. Og så sætter man farten ned, man kommer i situationer, hvor man løser problemer og lærer hinanden og sine børn bedre at kende. Man lærer at kommunikere og fordybe sig sammen. Det er jo hyggeligt. Der er et nærvær at hente i at være kreative sammen, som går fløjten, når alle sidder med hver sin telefon eller Ipad i hånden, siger Imran Rashid.

Miniguide: træn din kreativitet

Kreativitet styrker børns hjerner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce