Nej, du er ikke ved at dø, når du går sukkerkold, og nej, sukkertrang er ikke et symptom på dårlig selvkontrol.

De to myter hører til de fem største om sukker, og dem vil Anette Sams gøre op med.

Hun er farmaceut med en ph.d.-grad og tidligere forsker hos Novo Nordisk og holder nu foredrag og kurser om sukker, blandt andet for at punktere nogle af de sundhedsmyter, der kan være direkte farlige.

For det første kræver det ikke hyppige måltider at holde sit blodsukker stabilt, så glem alt om at snacke dig gennem dagen med den undskyldning.

- Kroppen er verdensmester i at holde dit blodsukker stabilt, hvis du ellers giver den lov, siger hun.

Det handler om at spise solide hovedmåltider med masser af grøntsager, protein og fedtstoffer.

Det er også en misforståelse, at højt blodsukker giver bedre præstationsevne. Det giver dog god mening at have fyldt kroppens glykogenlagre godt op inden en fysisk kraftanstrengelse.

Sukkertrang er heller ikke et tegn på dårlig selvkontrol. Vores urinstinkter råber ganske enkelt "mere vil have mere", så trangen er naturlig, hvis vi først er begyndt at fylde os med sukker. Undlader man i en periode at spise sukker, vil den dog forsvinde.

I stedet for at snuppe en chokoladebar, når du er ved at gå sukkerkold, kan du tage det, Anette Sams kalder en "puls-snack". Det kan være 20 englehop eller en anden fysisk aktivitet, og dit energiniveau vil tydeligt stige. Der er altså ingen grund til at tro, at du er ved at dø, når du mellem dine hovedmåltider pludselig får fornemmelsen af at have brug for noget sødt i en fart.

Den mest farlige af sukkermyterne er dog den, at sukker næsten ikke feder. Sukker er nemlig ikke bare tomme kalorier. Selv en kortvarig blodsukkerstigning er også en effektiv stopklods for din fedtforbrænding. (tgr)