Det design, Frantz Longhi rører ved, bliver til guld

Stolen The Orange er designet af Hans Olsen i 1955. Fås i ren træ, med polstring på sæde eller polstring på både ryg og sæde. Pris fra 7.995 kroner. Foto: Warm Nordic/Line Thit Klein

Det design, Frantz Longhi rører ved, bliver til guld

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Arkitekten og Kähler-ejer Frantz Longhi har postet millioner i designbrandet Warm Nordic, der lancerer en hel, ny kollektion af møbler i morgen. På den måde puster han liv i ellers glemte designere fra 1950'erne.

Du sidder højst sandsynligt på en nu, mens du læser avisen. En stol bestående af fire ben, et sæde og en ryg. For de fleste er en stol en praktisk foranstaltning, der gør det muligt at sidde opret ved spisebordet eller behageligt, blødt i hjørnet af stuen. For andre er stole forbundet med kærlighed til designet, udtrykket og materialerne, og for få bliver stolen en besættelse, som det vel nærmest var for Hans J. Wegner, der designede ikke mindre end 500 af dem i forsøget på at finde frem til den perfekte form.

Frantz Longhi befinder sig nok et sted mellem kærlighed og besættelse med sin 300 stole store samling af de (for det meste) firbenede møbler.

- Det er jo en forfærdelig last, for jeg har ikke plads til alle de stole. Det ville være meget nemmere at samle på frimærker. Men helt basalt set bliver jeg bare betaget, når jeg ser en smuk stol. Jeg bliver betaget af kreativiteten og de mange måder, man kan udforme en stol på. Nogle er friske, nogle er elegante, andre er næsten afvisende. Det er ligesom små personligheder, der kan være glade og triste, siger Frantz Longhi.

Han er arkitekt, ejer af Kähler, direktør i Paustian, mangemillionær og manden bag det nye møbelbrand Warm Nordic, der 22. marts lancerer en komplet kollektion af 100 møbler, lamper, boligtilbehør og ikke mindst 50'er-stole fra Frantz Longhis samling.

Der er lige dele passion, selvtillid og millioner i Longhis nye designkollektion. Det er ikke set før, at et nyt varemærke bliver lanceret med så omfattende en kollektion på en gang.

- Den normale måde - eller måske den rigtige måde - er, at man har en stol, man synes er fed, og så prøver man at sætte den i produktion. Og går det godt, udvider man med en sofa og et spisebord. Men vi vil komme med noget nyt, der er anderledes, og så bliver vi nødt til at vise, hvordan vi tænker det i en sammenhæng. Warm Nordic er en stil. Men det er også lidt modigt, og vi er meget spændte, siger han på umiskendeligt, beskedent aarhusiansk.

Men det design, som Frantz Longhi rører ved, plejer at blive til guld. Han opkøbte konkursboet i Kähler i 2008 og genopfandt keramikvirksomheden, så der nu er få danske vindueskarme, der aldrig har set en Kähler-stribet krukke. Sidste år indtog han direktørstolen i møbelkæden Paustian, da han købte to af de tidligere ejere ud, og i mellemtiden har han arbejdet på at få Warm Nordics nye kollektion sammensat, produceret og markedsført.

Et arbejde, der har krævet flere års detektivarbejde, overtalelsesevner og masser af dyre valg.

Detektivarbejdet

Det er stole og lamper fra dansk designs guldalder, som er kernen i kollektionen. Hans Olsen, Knud Færch og Svend Aage Holm Sørensen er umådelig populære (og kostbare) navne på udenlandske auktioner, men mindre kendte herhjemme, hvor Wegner, Mogensen, Jacobsen og Juhl er løbet med opmærksomheden.

Men i Warm Nordics møbelkollektion bliver 1950'er- og 1960'er-arkitekternes stole genopfundet og relanceret. I tre centimeter højere udgaver og i farver udvalgt af modefænomenet Uffe Burchard.

- Vores dna er at tage det tidløse design fra 50'er-arkitekterne og støve det af og gøre det interessant igen herhjemme. Men den historie, som vi fortæller gennem kollektionen er, at ældre design og nyt design, ikke har nogen alder, hvis det er godt. Vi har design, der er helt nyt, og noget fra 50'erne. Der er 70 år imellem, og man kan ikke gætte hvad, der er hvad. For godt design er udenfor tid og sted, og det har en blivende værdi, siger Frantz Longhi.

Men et er at købe en Hans Olsen-stol på auktion, noget andet er at få lov til at sætte den i produktion. I 70 år efter designerens død ejer hans efterkommere rettighederne, så Frantz Longhi ansatte en medarbejder til at opstøve rettighedshavere.

- Det har været et enormt detektivarbejde at finde frem til børn og børnebørn efter designerne. Nogle af dem var kreative, frodige mennesker, der måske både havde haft en og to koner og børn ved siden af, og de har sådan set alle sammen arvet rettighederne. Og er der otte børnebørn, har de hver en ottendedel og skal være enige, fortæller Frantz Longhi.

Familierne får royalties og det sidste ord, når Warm Nordic sender fornyede udgaver af deres forfædres design i salg.

- Det har faktisk været en stor fornøjelse at arbejde med familierne. Der er mange historier i det, men overordnet har de syntes, at det var fantastisk, at deres farfars eller morfars stole bliver produceret igen. De har måske set stolen stående sådan lidt slidt med pletter og trist, tilrøget stof, men nu står der nye, smukke stole og skinner, siger Frantz Longhi.

Håndværk og kvalitet

Mens designet er tidløst, er håndværket det gamle. For tiden gik på en måde langsommere i et snedkerværksted i 1950'erne end i en produktionshal i 2010'erne.

- Der blev brugt mere tid på hvert enkelt ting, og hjertet var med på en lidt anden facon. Der stod ikke bare nogen og kørte hurtige plader igennem: svusj, svusj, svusj. Så vi har bestemt os for, at der skal være snedkerdetaljer og gammelt håndværk i vores ting, siger Frantz Longhi.

Derfor kan man se fingerflet-tapninger i ryggen af Knud Færchs kohornsstol eller små, men definerende buer i Holm Sørensens surf-sofabord, ligesom messingen på samme designers lamper er massivt. Alle sammen valg, der hver især har gjort produktionen af møblerne dyrere.

- Vi har holdt fast i alle detaljerne og kvaliteten, for ellers kunne man jo bare få en ny designer til at tegne et firkantet bord. Men det er ikke det, vi er ude i. Det har betydet, at vi har taget alle de dyre valg, men det er nødvendigt for at fortælle historien om godt design, der er holdbart, siger han.

Og mens priserne på produkterne steg i produktionen, har Frantz Longhi skåret omtrent halvdelen af prisen væk ved at droppe forhandlerleddet.

- Havde vi brugt almindelige kalkulationer, skal produktionsprisen ganges med fem før forbrugeren betaler. For så har første led taget 50 procent, andet led 50 procent, og staten har fået 25 procent af det hele. Men så ville vi komme op i nogle priser, som jeg ikke tror, man kan sælge det til. Så vi sælger møblerne fra vores hjemmeside, og bringer dem ud til forbrugerne. Sådan kan vi sælge møblerne til den pris, forhandlerne ellers ville have givet, siger Frantz Longhi.

Derfor koster en Holm Sørensen-bordlampe 2.995 kroner, et kakkel-spisebord 19.995 kroner, marmor-sidebordene 4.595 kroner og Hans Olsens Gesture-stole 2.995 kroner. Med priseksemplerne skriver brandet sig ind et sted mellem Wegners y-stole og Arne Jacobsens syverstole, der er så umådeligt populære.

Varmt, nordisk design

Man kan vel næsten ikke spørge en stolesamler, om der virkelig er brug for flere danske 50'er-stole på markedet.

- Jeg vil gerne give folk flere muligheder. For y-stolene og syverstolene er flotte stole, men de står også i rigtig mange danske hjem. Du kan se dem hos naboen, dine forældre og dine børn. Nogen synes, det er en tryghed at have det samme som alle andre, men måske er det sjovt også at finde noget, som ikke alle har, svarer Frantz Longhi.

- Er der ikke en grund til, at Hans Olsen og Knud Færch-stolene engang er blevet glemt og taget ud af produktion - hvorfor er de værd at relancere nu?

- Flere af de i dag så kendte Wegner-, Arne Jacobsen- og Børge Mogensen-stole var også sat ud af produktion for nogle år siden. Men vi var så heldige, at dygtige mennesker fandt dem frem igen. Jeg synes, at vi havde andre designere af mindst samme kaliber, og nu viser vi dem frem i lyset. Når det er sagt, ved jeg jo faktisk ikke endnu, hvordan de bliver modtaget. Det finder vi ud af. Men jeg gør det, fordi jeg synes, det er nogle fantastiske stole og lamper. Længere er den jo heller ikke. Jeg har jo sådan set nok at rive i ved siden af, men jeg gør det af passion. Internationalt er de originale udgaver oppe i det helt høje prisleje på auktioner, men nu kan man købe dem til en helt anden pris. Og jeg vil gerne være med til at udbrede historien om det varme, nordiske design, siger Frantz Longhi.

Warm Nordic er hans helt egen replik til begrebet nordic cool, som både design, kultur og politik fra de nordiske lande blev solgt på i begyndelsen af 10'erne. Men, at norden skulle være kold, er misforstået, mener Frantz Longhi.

- Det kan godt være, at det er koldt udenfor, men vi er varme indvendig. Vi er et varmt folkefærd, vi tager os af de syge og gamle og har et rimeligt demokrati. Og der er masser af varme, rare mennesker i Danmark og det øvrige Skandinavien. Det smitter også af på det design, der bliver lavet. Finn Juhl er fabulerende og alt andet end koldt design. Bamsestolen af Wegner og Ægget fra Arne Jacobsen er omfavnende stole. En kold stol er for mig noget firkantet i krom. Men der er rigtig meget polster i dansk designtradition og meget træ. Årene og træets glød giver en eller anden autenticitet, varme og hygge. Warm Nordic er smukt design og samtidig varme og hygge, siger Frantz Longhi.

Det design, Frantz Longhi rører ved, bliver til guld

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.