Dækkede borde: Jul med kærlighed og smadret porcelæn

Et juleeventyr: En dyb rød farve ligger som baggrund på Anne Marie Vessel Schlüters julebord. Det er klassiske julefarver og traditioner, der gennemstrømmer bordet, der er inspireret af "Nøddeknækkeren" - juleballeten over dem alle. - Det kunne ikke være andre end "Nøddeknækkeren", der fik hovedrollen på mit julebord. Det var Bjørn Wiinblad, der kreerede alle kostumerne, og det er netop hans fabulerende og finurlige univers, jeg har ladet mig inspirere af, fortæller Anne Marie Vessel Schlüter, der som ung selv har danset i "Nøddeknækkeren". Som bordets midtpunkt står en Nøddeknækker-figur, der har en helt særlig betydning for hende, da det var Holger Oesten, der lavede den. Han var både balletdanserindens reservefar og snedker på Det Kongelige Teater. Til at understrege den klassiske jul, har Anne Marie Vessel Schlüter valgt Royal Copenhagen stellet Stjerne Riflet Jul, der er dekoreret med granguirlander, røde sløjfer og julepynt. Anne Marie Vessel Schlüter er instruktør og underviser i Den Kongelige Ballet. Hun har desuden fejret sit 50 års jubilæum på Det Kongelige Teater. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen

Dækkede borde: Jul med kærlighed og smadret porcelæn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Royal Copenhagens årlige juleudstilling byder på seks borde dækket med kærlighed, magi, fantasi og smadret porcelæn. Det er seks balletdansere fra Den Kongelige Ballet, der har dækket bordene, som tager publikum med gennem Royal Copenhagens forskellige produkter og gennem stemninger og universer, der er lige så forskellige som danserne selv. Der er fællesskab, glamourøs kærlighed, traditionsrig jul og ung, eklektisk fest foruden den mørke, vrede og ødelagte jul.

Klik dig igennem billedgalleriet øverst i artiklen og bliv inspireret til julebordet.

Oplev juleudstillingen
Siden 1963 har Royal Copenhagen pyntet og udstillet juleborde. Gennem årene har både kendte, kongelige og andre kreative mennesker været inviteret indenfor til at dække et julebord, som udstillingens besøgende kunne lade sig inspirere af. 

Udgangspunktet er Royal Copenhagens porcelæn og borddækkernes fantasi. 

Udstillingen kan opleves i Royal Copenhagens butik på Amagertorv 6 i København. Udstillingen er åben frem til 31. december. 
Et juleeventyr: En dyb rød farve og et gulv af nødder ligger som baggrund på Anne Marie Vessel Schlüters julebord. Det er klassiske julefarver og traditioner, der gennemstrømmer bordet, der er inspireret af
Et juleeventyr: En dyb rød farve og et gulv af nødder ligger som baggrund på Anne Marie Vessel Schlüters julebord. Det er klassiske julefarver og traditioner, der gennemstrømmer bordet, der er inspireret af "Nøddeknækkeren" - juleballeten over dem alle. - Det kunne ikke være andre end "Nøddeknækkeren", der fik hovedrollen på mit julebord. Det var Bjørn Wiinblad, der kreerede alle kostumerne, og det er netop hans fabulerende og finurlige univers, jeg har ladet mig inspirere af, fortæller Anne Marie Vessel Schlüter, der som ung selv har danset i "Nøddeknækkeren". Som bordets midtpunkt står en Nøddeknækker-figur, der har en helt særlig betydning for hende, da det var Holger Oesten, der lavede den. Han var både balletdanserindens reservefar og snedker på Det Kongelige Teater. Til at understrege den klassiske jul, har Anne Marie Vessel Schlüter valgt Royal Copenhagen stellet Stjerne Riflet Jul, der er dekoreret med granguirlander, røde sløjfer og julepynt. Anne Marie Vessel Schlüter er instruktør og underviser i Den Kongelige Ballet. Hun har desuden fejret sit 50 års jubilæum på Det Kongelige Teater. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
Efter festen: På solodanser Ida Praetorius' julebord har det det klassiske musselmalede, helblonde stel fået en purpurfarve, der sammen med guldbestik og gyldne dråber får spejlbordet til at skinne som juveler. Det er eventyrlig newyorkerstemning blandet med Hviids Vinstue, hvor balletdanserne ofte havner efter en premiere. Ida Praetorius kalder bordet en hyldest til kærligheden og sammenholdet. - Tanken er, at der altid skal være plads til flere omkring mit bord, for efter en veloverstået premiere har vi alle brug for at reflektere og dele stort og småt, som kun vi på scenen kender til, siger hun. En bæk langs bordet giver mulighed for at rykke sammen og bløde stole står klar, hvis flere gæster slutter sig til selskabet. Ida Praetorius har forenet dramtiske farver og uformelt samvær i den varme, røde borddækning. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
Efter festen: På solodanser Ida Praetorius' julebord har det det klassiske musselmalede, helblonde stel fået en purpurfarve, der sammen med guldbestik og gyldne dråber får spejlbordet til at skinne som juveler. Det er eventyrlig newyorkerstemning blandet med Hviids Vinstue, hvor balletdanserne ofte havner efter en premiere. Ida Praetorius kalder bordet en hyldest til kærligheden og sammenholdet. - Tanken er, at der altid skal være plads til flere omkring mit bord, for efter en veloverstået premiere har vi alle brug for at reflektere og dele stort og småt, som kun vi på scenen kender til, siger hun. En bæk langs bordet giver mulighed for at rykke sammen og bløde stole står klar, hvis flere gæster slutter sig til selskabet. Ida Praetorius har forenet dramtiske farver og uformelt samvær i den varme, røde borddækning. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
Efter festen: På solodanser Ida Praetorius' julebord har det det klassiske musselmalede, helblonde stel fået en purpurfarve, der sammen med guldbestik og gyldne dråber får spejlbordet til at skinne som juveler. Det er eventyrlig newyorkerstemning blandet med Hviids Vinstue, hvor balletdanserne ofte havner efter en premiere. Ida Praetorius kalder bordet en hyldest til kærligheden og sammenholdet. - Tanken er, at der altid skal være plads til flere omkring mit bord, for efter en veloverstået premiere har vi alle brug for at reflektere og dele stort og småt, som kun vi på scenen kender til, siger hun. En bæk langs bordet giver mulighed for at rykke sammen og bløde stole står klar, hvis flere gæster slutter sig til selskabet. Ida Praetorius har forenet dramtiske farver og uformelt samvær i den varme, røde borddækning. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
Efter festen: På solodanser Ida Praetorius' julebord har det det klassiske musselmalede, helblonde stel fået en purpurfarve, der sammen med guldbestik og gyldne dråber får spejlbordet til at skinne som juveler. Det er eventyrlig newyorkerstemning blandet med Hviids Vinstue, hvor balletdanserne ofte havner efter en premiere. Ida Praetorius kalder bordet en hyldest til kærligheden og sammenholdet. - Tanken er, at der altid skal være plads til flere omkring mit bord, for efter en veloverstået premiere har vi alle brug for at reflektere og dele stort og småt, som kun vi på scenen kender til, siger hun. En bæk langs bordet giver mulighed for at rykke sammen og bløde stole står klar, hvis flere gæster slutter sig til selskabet. Ida Praetorius har forenet dramtiske farver og uformelt samvær i den varme, røde borddækning. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
Efter festen: På solodanser Ida Praetorius' julebord har det det klassiske musselmalede, helblonde stel fået en purpurfarve, der sammen med guldbestik og gyldne dråber får spejlbordet til at skinne som juveler. Det er eventyrlig newyorkerstemning blandet med Hviids Vinstue, hvor balletdanserne ofte havner efter en premiere. Ida Praetorius kalder bordet en hyldest til kærligheden og sammenholdet. - Tanken er, at der altid skal være plads til flere omkring mit bord, for efter en veloverstået premiere har vi alle brug for at reflektere og dele stort og småt, som kun vi på scenen kender til, siger hun. En bæk langs bordet giver mulighed for at rykke sammen og bløde stole står klar, hvis flere gæster slutter sig til selskabet. Ida Praetorius har forenet dramtiske farver og uformelt samvær i den varme, røde borddækning. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
Efter festen: På solodanser Ida Praetorius' julebord har det det klassiske musselmalede, helblonde stel fået en purpurfarve, der sammen med guldbestik og gyldne dråber får spejlbordet til at skinne som juveler. Det er eventyrlig newyorkerstemning blandet med Hviids Vinstue, hvor balletdanserne ofte havner efter en premiere. Ida Praetorius kalder bordet en hyldest til kærligheden og sammenholdet. - Tanken er, at der altid skal være plads til flere omkring mit bord, for efter en veloverstået premiere har vi alle brug for at reflektere og dele stort og småt, som kun vi på scenen kender til, siger hun. En bæk langs bordet giver mulighed for at rykke sammen og bløde stole står klar, hvis flere gæster slutter sig til selskabet. Ida Praetorius har forenet dramtiske farver og uformelt samvær i den varme, røde borddækning. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
Jazzet jul: Der er gylden glamour og tosomhed på solist Femke Mølbach Slots julebord, der er dækket til en aften med kæresten Chris Minh Doky. - Vi har grebet momentet i vores decembertravle tourkalender og fundet tid til en date night i et helt særligt univers, der hylder kærligheden og tosomheden, siger Femke Mølbach Slot.Boblerne fra champagnen syder i glassene, der er tyk velour på gulvet, og flyglet står klar til at spille i hjørnet. Der er dækket op med det romantiske blomsterstel Flora, som er flankeret af gyldne nuancer i dækketallerken, bestik og service. Der er Broadway-, Sinatra- og Hollywoodstemning på bordet, hvor gæsterne helst skal bære høje hæle og butterfly. Femke Mølbach Slot er solist i Den Kongelige Ballet siden 2007. Hun er uddannet fra ballettens skole og har været korpsdanser siden 1997.  Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
Jazzet jul: Der er gylden glamour og tosomhed på solist Femke Mølbach Slots julebord, der er dækket til en aften med kæresten Chris Minh Doky. - Vi har grebet momentet i vores decembertravle tourkalender og fundet tid til en date night i et helt særligt univers, der hylder kærligheden og tosomheden, siger Femke Mølbach Slot.Boblerne fra champagnen syder i glassene, der er tyk velour på gulvet, og flyglet står klar til at spille i hjørnet. Der er dækket op med det romantiske blomsterstel Flora, som er flankeret af gyldne nuancer i dækketallerken, bestik og service. Der er Broadway-, Sinatra- og Hollywoodstemning på bordet, hvor gæsterne helst skal bære høje hæle og butterfly. Femke Mølbach Slot er solist i Den Kongelige Ballet siden 2007. Hun er uddannet fra ballettens skole og har været korpsdanser siden 1997. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
Jazzet jul: Der er gylden glamour og tosomhed på solist Femke Mølbach Slots julebord, som er dækket til en aften med kæresten Chris Minh Doky. - Vi har grebet momentet i vores decembertravle tourkalender og funde ttil til en date night i et helt særligt univers, der hylder kærligheden og tosomheden, siger Femke Mølbach Slot.Boblerne fra champagne syder i glassene, der er tyk velour på gulvet, og flyglet står klar til at spille i hjørnet. Der er dækket op med det romantiske blomsterstel Flora, som er flankeret af gyldne nuancer i dækketallerkeen, bestik og service. Der er Broadway, Sinatra og Hollywoodstemning på bordet, hvor gæsterne helst skal bære høje hæle og butterfly.Femke Mølbach Slot er solist i Den Kongelige Ballet siden 2007. Hun er uddannet fra ballettens skole og har været korpsdanser siden 1997. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
Jazzet jul: Der er gylden glamour og tosomhed på solist Femke Mølbach Slots julebord, som er dækket til en aften med kæresten Chris Minh Doky. - Vi har grebet momentet i vores decembertravle tourkalender og funde ttil til en date night i et helt særligt univers, der hylder kærligheden og tosomheden, siger Femke Mølbach Slot.Boblerne fra champagne syder i glassene, der er tyk velour på gulvet, og flyglet står klar til at spille i hjørnet. Der er dækket op med det romantiske blomsterstel Flora, som er flankeret af gyldne nuancer i dækketallerkeen, bestik og service. Der er Broadway, Sinatra og Hollywoodstemning på bordet, hvor gæsterne helst skal bære høje hæle og butterfly.Femke Mølbach Slot er solist i Den Kongelige Ballet siden 2007. Hun er uddannet fra ballettens skole og har været korpsdanser siden 1997. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
To kulturer mødes: Afdæmpet, funktionel og æstestisk er bordet, som tidligre solodanser Kristoffer Sakurai har dækket til julen. Her mødes hans to verdener: den japanske og den danske, modens og dansens. Den tidligere danser har rødder i både Danmark og Japan og har skabt et bord, der favner de to kulturer, der er fælles om et fokus på at kombinere funktionalitet og æstetik. Der er dækket op med hvide, riflede tallerkener og origami-traner. Et grågrønt cedertræ passer ind i den dæmpede, nordiske farvepalette, som også kan signalere en meditativ ro fra Japan. - En drøm bliver realiseret med julebordet, hvor jeg forener dansen, kunsten og modens verden. Og viser, hvem jeg er, siger Kristoffer Sakurai. Inspireret af Alexandre Dumas'
To kulturer mødes: Afdæmpet, funktionel og æstestisk er bordet, som tidligre solodanser Kristoffer Sakurai har dækket til julen. Her mødes hans to verdener: den japanske og den danske, modens og dansens. Den tidligere danser har rødder i både Danmark og Japan og har skabt et bord, der favner de to kulturer, der er fælles om et fokus på at kombinere funktionalitet og æstetik. Der er dækket op med hvide, riflede tallerkener og origami-traner. Et grågrønt cedertræ passer ind i den dæmpede, nordiske farvepalette, som også kan signalere en meditativ ro fra Japan. - En drøm bliver realiseret med julebordet, hvor jeg forener dansen, kunsten og modens verden. Og viser, hvem jeg er, siger Kristoffer Sakurai. Inspireret af Alexandre Dumas' "Kameliadamen" har han dækket op til de mennesker, der har haft afgørende betydning i hans liv: hans afdøde far, hans mand, balletmester Henning Kronstam og balletcoach Ingrid Glindeman. Kristoffer Sakurai var solodanser ved Den Kongelige Ballet fra 2005 til 2011. Han arbejder nu med mode ved Illum. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
To kulturer mødes: Afdæmpet, funktionel og æstestisk er bordet, som tidligre solodanser Kristoffer Sakurai har dækket til julen. Her mødes hans to verdener: den japanske og den danske, modens og dansens. Den tidligere danser har rødder i både Danmark og Japan og har skabt et bord, der favner de to kulturer, der er fælles om et fokus på at kombinere funktionalitet og æstetik. Der er dækket op med hvide, riflede tallerkener og origami-traner. Et grågrønt cedertræ passer ind i den dæmpede, nordiske farvepalette, som også kan signalere en meditativ ro fra Japan. - En drøm bliver realiseret med julebordet, hvor jeg forener dansen, kunsten og modens verden. Og viser, hvem jeg er, siger Kristoffer Sakurai. Inspireret af Alexandre Dumas'
To kulturer mødes: Afdæmpet, funktionel og æstestisk er bordet, som tidligre solodanser Kristoffer Sakurai har dækket til julen. Her mødes hans to verdener: den japanske og den danske, modens og dansens. Den tidligere danser har rødder i både Danmark og Japan og har skabt et bord, der favner de to kulturer, der er fælles om et fokus på at kombinere funktionalitet og æstetik. Der er dækket op med hvide, riflede tallerkener og origami-traner. Et grågrønt cedertræ passer ind i den dæmpede, nordiske farvepalette, som også kan signalere en meditativ ro fra Japan. - En drøm bliver realiseret med julebordet, hvor jeg forener dansen, kunsten og modens verden. Og viser, hvem jeg er, siger Kristoffer Sakurai. Inspireret af Alexandre Dumas' "Kameliadamen" har han dækket op til de mennesker, der har haft afgørende betydning i hans liv: hans afdøde far, hans mand, balletmester Henning Kronstam og balletcoach Ingrid Glindeman. Kristoffer Sakurai var solodanser ved Den Kongelige Ballet fra 2005 til 2011. Han arbejder nu med mode ved Illum. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
Urbant og uhøjtideligt: Et plankebord med et miks af skamler og stole er det, som solistdanser Andreas Kaas vil samle sine venner om til en julefrokost. Det ungdommelige, eklektiske udtryk bliver understreget af blandingen af Royal Copenhagens stel, hvor Blå Riflet, og Riflet Signatur bliver blandet med Hvid og Blå Elements. På bordet står flasker med øl, Fernet Branca og stearinlys i. Det er enkelt, imødekommende og uhøjtidlgt. - Jeg er balletdanser, men jeg er også Andreas, 24 år, og mit julebord skal spejle både danserne og den unge mand, siger Andreas Kaas om sin borddækning, der kunne have stået i hans egen lejlighed. Andreas Kaas er uddannet ved balletskolen og blev ansat som solist i Den Kongelige Ballet i 2016. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
Urbant og uhøjtideligt: Et plankebord med et miks af skamler og stole er det, som solistdanser Andreas Kaas vil samle sine venner om til en julefrokost. Det ungdommelige, eklektiske udtryk bliver understreget af blandingen af Royal Copenhagens stel, hvor Blå Riflet, og Riflet Signatur bliver blandet med Hvid og Blå Elements. På bordet står flasker med øl, Fernet Branca og stearinlys i. Det er enkelt, imødekommende og uhøjtidlgt. - Jeg er balletdanser, men jeg er også Andreas, 24 år, og mit julebord skal spejle både danserne og den unge mand, siger Andreas Kaas om sin borddækning, der kunne have stået i hans egen lejlighed. Andreas Kaas er uddannet ved balletskolen og blev ansat som solist i Den Kongelige Ballet i 2016. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen

        Urbant og uhøjtideligt: Et plankebord med et miks af skamler og stole er det, som solistdanser Andreas Kaas vil samle sine venner om til en julefrokost. Det ungdommelige, eklektiske udtryk bliver understreget af blandingen af Royal Copenhagens stel, hvor Blå Riflet, og Riflet Signatur bliver blandet med Hvid og Blå Elements. På bordet står flasker med øl, Fernet Branca og stearinlys i. Det er enkelt, imødekommende og uhøjtidlgt. - Jeg er balletdanser, men jeg er også Andreas, 24 år, og mit julebord skal spejle både danserne og den unge mand, siger Andreas Kaas om sin borddækning, der kunne have stået i hans egen lejlighed. Andreas Kaas er uddannet ved balletskolen og blev ansat som solist i Den Kongelige Ballet i 2016. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
Urbant og uhøjtideligt: Et plankebord med et miks af skamler og stole er det, som solistdanser Andreas Kaas vil samle sine venner om til en julefrokost. Det ungdommelige, eklektiske udtryk bliver understreget af blandingen af Royal Copenhagens stel, hvor Blå Riflet, og Riflet Signatur bliver blandet med Hvid og Blå Elements. På bordet står flasker med øl, Fernet Branca og stearinlys i. Det er enkelt, imødekommende og uhøjtidlgt. - Jeg er balletdanser, men jeg er også Andreas, 24 år, og mit julebord skal spejle både danserne og den unge mand, siger Andreas Kaas om sin borddækning, der kunne have stået i hans egen lejlighed. Andreas Kaas er uddannet ved balletskolen og blev ansat som solist i Den Kongelige Ballet i 2016. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen

        Urbant og uhøjtideligt: Et plankebord med et miks af skamler og stole er det, som solistdanser Andreas Kaas vil samle sine venner om til en julefrokost. Det ungdommelige, eklektiske udtryk bliver understreget af blandingen af Royal Copenhagens stel, hvor Blå Riflet, og Riflet Signatur bliver blandet med Hvid og Blå Elements. På bordet står flasker med øl, Fernet Branca og stearinlys i. Det er enkelt, imødekommende og uhøjtidlgt. - Jeg er balletdanser, men jeg er også Andreas, 24 år, og mit julebord skal spejle både danserne og den unge mand, siger Andreas Kaas om sin borddækning, der kunne have stået i hans egen lejlighed. Andreas Kaas er uddannet ved balletskolen og blev ansat som solist i Den Kongelige Ballet i 2016. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
Urbant og uhøjtideligt: Et plankebord med et miks af skamler og stole er det, som solistdanser Andreas Kaas vil samle sine venner om til en julefrokost. Det ungdommelige, eklektiske udtryk bliver understreget af blandingen af Royal Copenhagens stel, hvor Blå Riflet, og Riflet Signatur bliver blandet med Hvid og Blå Elements. På bordet står flasker med øl, Fernet Branca og stearinlys i. Det er enkelt, imødekommende og uhøjtidlgt. - Jeg er balletdanser, men jeg er også Andreas, 24 år, og mit julebord skal spejle både danserne og den unge mand, siger Andreas Kaas om sin borddækning, der kunne have stået i hans egen lejlighed. Andreas Kaas er uddannet ved balletskolen og blev ansat som solist i Den Kongelige Ballet i 2016. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen

        På vrangen: Det er ikke det smukke, nostalgiske billede af julen, der er udtrykt i Alban Lendorfs julebord. Han har inviteret fire af sine venner: scenografen Simon Witansky, balletdanseren Banjamin Buza, broren Willum Lendorf-Thim og komponisten Andreas Bernitt med til at vende julen på vrangen. - Vi vil gerne ramme sanserne og udfordre traditionerne, sætte smerten til skue og vise vrangsiden af det perfekt. Resultatet er et dekonstrueret juleunivers, fortæller Alban Lendorf. Juleuniverset er bygget op omkring et gigantisk træstub hentet i skoven. En knækket marmorplade udgør bordet og servicet er helblonde og porcelæn med dødingehoveder. Pænheden bliver udfordret, og det uperfekte og rå står tilbage på et julebord, hvor det meste er gået galt. Alban Lendorf var solodanser ved Den Kongelige Ballet i 2011, nu bor han i New York og danser for American Ballet Theatre og Den Kongelige Ballet. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
På vrangen: Det er ikke det smukke, nostalgiske billede af julen, der er udtrykt i Alban Lendorfs julebord. Han har inviteret fire af sine venner: scenografen Simon Witansky, balletdanseren Banjamin Buza, broren Willum Lendorf-Thim og komponisten Andreas Bernitt med til at vende julen på vrangen. - Vi vil gerne ramme sanserne og udfordre traditionerne, sætte smerten til skue og vise vrangsiden af det perfekt. Resultatet er et dekonstrueret juleunivers, fortæller Alban Lendorf. Juleuniverset er bygget op omkring et gigantisk træstub hentet i skoven. En knækket marmorplade udgør bordet og servicet er helblonde og porcelæn med dødingehoveder. Pænheden bliver udfordret, og det uperfekte og rå står tilbage på et julebord, hvor det meste er gået galt. Alban Lendorf var solodanser ved Den Kongelige Ballet i 2011, nu bor han i New York og danser for American Ballet Theatre og Den Kongelige Ballet. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen

        På vrangen: Det er ikke det smukke, nostalgiske billede af julen, der er udtrykt i Alban Lendorfs julebord. Han har inviteret fire af sine venner: scenografen Simon Witansky, balletdanseren Banjamin Buza, broren Willum Lendorf-Thim og komponisten Andreas Bernitt med til at vende julen på vrangen. - Vi vil gerne ramme sanserne og udfordre traditionerne, sætte smerten til skue og vise vrangsiden af det perfekt. Resultatet er et dekonstrueret juleunivers, fortæller Alban Lendorf. Juleuniverset er bygget op omkring et gigantisk træstub hentet i skoven. En knækket marmorplade udgør bordet og servicet er helblonde og porcelæn med dødingehoveder. Pænheden bliver udfordret, og det uperfekte og rå står tilbage på et julebord, hvor det meste er gået galt. Alban Lendorf var solodanser ved Den Kongelige Ballet i 2011, nu bor han i New York og danser for American Ballet Theatre og Den Kongelige Ballet. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen
På vrangen: Det er ikke det smukke, nostalgiske billede af julen, der er udtrykt i Alban Lendorfs julebord. Han har inviteret fire af sine venner: scenografen Simon Witansky, balletdanseren Banjamin Buza, broren Willum Lendorf-Thim og komponisten Andreas Bernitt med til at vende julen på vrangen. - Vi vil gerne ramme sanserne og udfordre traditionerne, sætte smerten til skue og vise vrangsiden af det perfekt. Resultatet er et dekonstrueret juleunivers, fortæller Alban Lendorf. Juleuniverset er bygget op omkring et gigantisk træstub hentet i skoven. En knækket marmorplade udgør bordet og servicet er helblonde og porcelæn med dødingehoveder. Pænheden bliver udfordret, og det uperfekte og rå står tilbage på et julebord, hvor det meste er gået galt. Alban Lendorf var solodanser ved Den Kongelige Ballet i 2011, nu bor han i New York og danser for American Ballet Theatre og Den Kongelige Ballet. Foto: Claudi Thyrrestrup for Royal Copenhagen

Dækkede borde: Jul med kærlighed og smadret porcelæn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce