En netop offentliggjort økonomisk screening viser, at sejltiden mellem Spodsbjerg og Tårs kan komme ned på 22 minutter. Men hvis en overordnet vision om kortere transporttid - også på vandvejen - skal realiseres, kan det føre til en ændring af vejnettet på Tåsinge.

Langeland: Inden for en overskuelig fremtid kan færgeoverfarten mellem Spodsbjerg og Tårs komme ned fra tre kvarter til blot 22 minutter, hvis planer om at bygge et nyt færgeleje i Tårs gennemføres.

Det viser en offentlig tilgængelig såkaldt økonomisk screening, som Sund & Bælt har fået udført.

Spodsbjerg-Tårs

Færgerne mellem Spodsbjerg og Tårs transporterer årligt 32.000 lastbiler frem og tilbage.I oktober i år blev der overført i alt 17.432 personbiler svarende til en mindre stigning på 0,9 procent sammenlignet med samme periode i fjor.

Samlet set har Langelandsfærgen overført 44.509 passagerer i oktober i år. Det er en stigning på 1,5 procent sammenlignet med oktober i fjor.

Rederiet Færgen forventer, at udviklingen vil fortsætte i samme spor, dels fordi trafikken på de danske motorveje er steget med 26,3 procent siden 2010 uden tegn på "bedring".

Et velfungerende set-up og hyppige færgeafgange tilskrives også som en del af forklaringen.

Senest er ruten blevet omfattet af Brobizz-ordningen, så det er lettere at tjekke ind.

Kilde: Rederiet Færgen

Analysen tager udgangspunkt i, at anlægsarbejdet på Lolland påbegyndes næste år, og at man om fire år kan sejle mellem de to destinationer på 22 minutter.

Hvis drømmen og visionerne bliver til virkelighed, vil det være en appelsin i turbanen på Langeland, mener øens nyvalgte borgmester, Tonni Hansen (SF).

- Det er helt vildt. Så er vi pludselig lige så tæt på Lolland som på Svendborg, og Nakskov vil være inden for samme rækkevidde som Odense. Det åbner et nyt arbejdsmarked for os, siger Tonni Hansen.

Flere færgeafgange og mere trafik

Tonni Hansen vurderer, at det kommende byggeri af en fast forbindelse under Femern Bælt vil skabe arbejdspladser, som langelændere lettere vil kunne komme til og fra, ligesom også arbejdspladser til ufaglærte vil være mere attraktive at søge for folk bosiddende på Langeland.

Samtidig hæfter Tonni Hansen sig ved den del af analysen, der nævner et muligt trafikspring som konsekvens af kortere sejltid. Det vil sige, at flere tager med færgen, som ifølge færgeselskabets direktør Jørgen Jensen vil øge antallet at overgange til noget nær det dobbelte i forhold til i dag.

- Jeg har lige fået tallene fra Færgen og kan se, at antallet allerede er pænt stigende, siger han.

Smutvej henover Tåsinge

Hvis og når det lykkes at etablere en kortere overfartstid mellem Langeland og naboøen Lolland, vil man dermed kunne køre fra Svendborg til Spodsbjerg på 20 minutter. Færgeoverfarten vil tage det samme, og fra Tårs vil man kunne nå frem til motortrafikvejen på 20 minutter.

En del af den plan indebærer dog også at tilpasse vejene, og Tonni Hansen vurderer, at en naturlig følge af hurtigere færgeoverfart gør det nødvendigt at se på vejenes indretning på Tåsinge.

Det fremgår af en otte år gammel visionsplan "Fyn og Femern" i afsnittet "Fra omvej til smutvej". En aftale, som tilbage i 2009 blev indgået mellem Svendborgs afgående borgmester, Lars Erik Hornemann (V) og tidligere borgmester på Langeland, Knud Gether (V).

- Jeg forestiller mig, at der vil komme endnu mere trafik, og at det vil gøre det mere påtrængende med "Fra omvej til smutvej" henover Tåsinge. Vejene skal rettes op uden om småbyerne, siger Tonni Hansen og nævner Lundby som en af de småbyer, der er bøvlet for lastbilchauffører at passere.

- Det vil være en fordel

Et af de vognmandsfirmaer, der kender Langeland og Tåsinge særdeles godt, er Kai Andersen's Eft. ApS fra Verninge, som blandt andet transporterer langelandske sukkerroer til Nakskov, og som transporterer affald fra sukkerproduktion den anden vej.

Her vurderer direktør Torben Andersen, at en smutvej henover Tåsinge vil være en fordel for vognmandsfirmaet og miljøet. Og Lundby kender han udmærket.

- Der er cykelsti og ikke for meget plads i forvejen. Så det vil gøre en del. Det er jo også hårdt for bilerne, når vi skal op og ned i fart. Det koster mere diesel og udledning af CO2, siger han.

  • Af:

    Journalist på Fyns Amts Avis på Langeland og Ærø. jeg er født og opvokset i Svendborg og har som tidligere dekoratør og fængselsbetjent boet rundt om i landet gennem de sidste 20 år. Jeg er uddannet journalist fra Center for Journalistik, SDU, i 2014. Og jeg skriver bredt om lokale forhold på de to øer.

Mere om emnet

Se alle
1
Forundersøgelse af fremskudt færgehavn i Tårs på finansloven

Forundersøgelse af fremskudt færgehavn i Tårs på finansloven

Måske flere færgeafgange fra Spodsbjerg: Men hvad med busser?

Måske flere færgeafgange fra Spodsbjerg: Men hvad med busser?

Fyns Amts Avis mener: Fremskudt færgehavn er sund fornuft

Fyns Amts Avis mener: Fremskudt færgehavn er sund fornuft