Strynøleje ikke i spil længere: Ny færge passer ikke ind i færgelejet

Et forslag om at benytte Strynøfærgens færgeleje til en kommende færgeforbindelse mellem Marstal og Rudkøbing får nu et skud fra boven af selskabet bag den nye færge. Det vil trods et ønske om at benytte lejet ikke kunne lade sig gøre, fordi Ærøexpressen ikke længere satser på at bygge en katamaranfærge, udtaler selskabets næstformand Boye Kromann. Arkivfoto: Kenneth Skipper

Strynøleje ikke i spil længere: Ny færge passer ikke ind i færgelejet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Færgeselskabet Ærøexpressen er gået bort fra idéen om at bygge en katamaranfærge og vil i stedet bygge en enkeltskroget færge. Det betyder ifølge selskabets næstformand Boye Kromann, at den kommende nybyggede færge ikke vil kunne anløbe Strynøfærgens nuværende leje i Rudkøbing.

Rudkøbing: I Fyns Amts Avis fredag udtaler næstformand i Ærøexpressen A/S, at færgeselskabet eventuelt kan anløbe Strynøfærgens nuværende leje, hvis ikke der er en anden løsning på plads om et lille års tid.

Ambitionen fra selskabets side er nemlig, at en ny færgeforbindelse mellem Marstal og Rudkøbing er en realitet fra forsommeren 2019.

Men, korrigerer Boye Kromann nu, så var det en fejl fra hans side at foreslå det eksisterende færgeleje i Rudkøbing.

Færgeselskabet vil nemlig ikke som planlagt bygge en katamaranfærge, men i stedet en enkeltskroget færge, på fagsprog kaldet monohull.

- Færgen bliver ikke større, men det vil være fysisk umuligt at anløbe Strynøfærgens leje, fordi det er et andet koncept og skrogform. På grund af størrelsen er det ikke muligt. Derfor er vi afhængige af reetablere det gamle leje. Ellers kan det ikke lade sig gøre, siger han.

Færgeanløb på dagsordenen

Netop spørgsmålet om Langeland Kommunens velvilje til at gå økonomisk ind i en ny færgeforbindelse ved at poste penge i et færgeleje er på dagsordenen i Teknik-, Trafik- og Miljøudvalget mandag den 26. februar.

Forud for mødet udtaler udvalgsformand Bo C. Nissen, at det vil være bedst, hvis Ærøexpressen selv kan betale et færgeleje, hvilket ifølge Boye Kromann i samme artikel afviser som en mulighed.

Han udtaler også, at Ærøexpressen uden at ville løfte sløret for pressen lige nu har et alternativt forslag på banen, som går på, at færgeselskabet og Langeland Kommune sammen finansierer en ombygning af Strynøfærgens gamle leje.

Strynøleje ikke i spil længere: Ny færge passer ikke ind i færgelejet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce