Færgeselskabet Ærøexpressen er gået bort fra idéen om at bygge en katamaranfærge og vil i stedet bygge en enkeltskroget færge. Det betyder ifølge selskabets næstformand Boye Kromann, at den kommende nybyggede færge ikke vil kunne anløbe Strynøfærgens nuværende leje i Rudkøbing.

Rudkøbing: I Fyns Amts Avis fredag udtaler næstformand i Ærøexpressen A/S, at færgeselskabet eventuelt kan anløbe Strynøfærgens nuværende leje, hvis ikke der er en anden løsning på plads om et lille års tid.

Ambitionen fra selskabets side er nemlig, at en ny færgeforbindelse mellem Marstal og Rudkøbing er en realitet fra forsommeren 2019.

Men, korrigerer Boye Kromann nu, så var det en fejl fra hans side at foreslå det eksisterende færgeleje i Rudkøbing.

Færgeselskabet vil nemlig ikke som planlagt bygge en katamaranfærge, men i stedet en enkeltskroget færge, på fagsprog kaldet monohull.

- Færgen bliver ikke større, men det vil være fysisk umuligt at anløbe Strynøfærgens leje, fordi det er et andet koncept og skrogform. På grund af størrelsen er det ikke muligt. Derfor er vi afhængige af reetablere det gamle leje. Ellers kan det ikke lade sig gøre, siger han.

Færgeanløb på dagsordenen

Netop spørgsmålet om Langeland Kommunens velvilje til at gå økonomisk ind i en ny færgeforbindelse ved at poste penge i et færgeleje er på dagsordenen i Teknik-, Trafik- og Miljøudvalget mandag den 26. februar.

Forud for mødet udtaler udvalgsformand Bo C. Nissen, at det vil være bedst, hvis Ærøexpressen selv kan betale et færgeleje, hvilket ifølge Boye Kromann i samme artikel afviser som en mulighed.

Han udtaler også, at Ærøexpressen uden at ville løfte sløret for pressen lige nu har et alternativt forslag på banen, som går på, at færgeselskabet og Langeland Kommune sammen finansierer en ombygning af Strynøfærgens gamle leje.

  • Af:

    Journalist på Fyns Amts Avis på Langeland og Ærø. jeg er født og opvokset i Svendborg og har som tidligere dekoratør og fængselsbetjent boet rundt om i landet gennem de sidste 20 år. Jeg er uddannet journalist fra Center for Journalistik, SDU, i 2014. Og jeg skriver bredt om lokale forhold på de to øer.

Mere om emnet

Se alle
Fifty-fifty, siger Langeland: Ærø-selskab bør også betale for færgeleje

Fifty-fifty, siger Langeland: Ærø-selskab bør også betale for færgeleje

Lokaldebat: Ærøexpressen: Ikke tale om gratis færgeleje

Lokaldebat: Ærøexpressen: Ikke tale om gratis færgeleje

Politiker om gratis færgeleje til Ærøexpressen: - Det kommer ikke til at ske

Politiker om gratis færgeleje til Ærøexpressen: - Det kommer ikke til at ske