Spodsbjerg station: Monumental bygning med 100 års langelandsk trafikhistorie

Spodsbjerg Station i Langelandsbanens tid. I tilknytning til stationen var anlagt en drejeskive til vending af det rullende materiel. Arkivfoto: Holger B. D. Sørensen

Spodsbjerg station: Monumental bygning med 100 års langelandsk trafikhistorie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Spodsbjerg Station blev opført i 1911 og var Langelandsbanens østlige endestation.

Spodsbjerg: Den tidligere stationsbygning i Spodsbjerg er et af Langelands både monumentale og formfuldendte bygningsværker.

Spodsbjerg Station, som den stadig kaldes, er et flot eksempel på bevaring af en lokalhistorisk bygning. Bortset fra, at de originale røde mursten er blevet pudset mørkerøde, står facaden og siderne originalt. Også en lille sidebygning er bevaret i stil med det oprindelige.

Stationsbygningen på Spodsbjergvej 351 bærer på mere end 100 års langelandsk trafikhistorie til lands og til vands. Bygningen blev i 1911 opført som den nye Langelandsbanens østlige endestation på linjen Gl. Skrøbelev-Spodsbjerg. Ligesom alle øvrige bygninger på Langelandsbanen blev Spodsbjerg Station tegnet af Helge Bojsen Møller (1874-1946). Han var en af datidens store arkitekter med blandt andet mange offentlige bygninger på sit tegnebord.

Langelandbanens stationer "på landet" var ens, mens de større bygninger i Rudkøbing, Humble, Gl. Skrøbelev, Bagenkop og Spodsbjerg alle fik en særlig udformning. I Spodsbjerg og på øens øvrige 13 stationer rummede bygningen også en bolig til stationsforstanderen.

Langelandsbanens smukke bygninger blev opført af lokale håndværkere. Bygningerne vakte både anerkendelse i lokalbefolkningen og i fagkredse. Tegningerne til blandt andet Spodsbjerg Station var for eksempel gengivet og beskrevet i fagbladet Architekten i 1912.

Stationsbygningen, som stadig over indgangens søjler bærer byens gamle navn
Stationsbygningen, som stadig over indgangens søjler bærer byens gamle navn "Spodsbierg". Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Kan huske badetog

Spodsbjerg Station var i Langelandsbanens tid også omstigningssted for Langelandsbælts færgerejsende. Da stationen blev indviet, sejlede der dampere til Nakskov.

Ældre langelændere vil i dag også kunne huske tiden med badetog til Spodsbjerg. Badetog-vognen udgik fra Rudkøbing og blev under badeopholdet parkeret på et sidespor ved banens grusgrav.

Efter banens ophør kort før Langelandsbroens åbning i 1962 er bygningen blevet brugt til kontorformål af blandt andet Sydfyenske Dampskibsselskab og senest af rederiet Danske Færger, som nu har afhændet stationen. Inden salget var det med i rederiets overvejelser at anvende bygningen til nyt hovedsæde, men en tilpasning og udvidelse ville blive for dyr. Nu er rederiet ved at rykke ind i et lejemål i Svendborg.

Stationens tilknyttede pakhus anvendes af Spodsbjerg Borgerforening.

Spodsbjerg station: Monumental bygning med 100 års langelandsk trafikhistorie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce